Gå til innhold

Liverpool F.C - Home of Klopptimus Prime

AllFather

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, snakk om midtbane .........................................................................

Langt fra en dårlig midtbane, for den FUNGERER. En som jobber og en som spiller.

Lucas sitt talent som ballvinner forsvinner da han tar de offansive oppgavene i kamp, og Mascherano sine forsvinner også da han må ta flere offansive oppgaver.

De "klare" oppgavene fra ifjor med Alonso som spillende ballfordeler og Mascherano som ballvinnende terrier er borte - DET skader laget.

Lenke til kommentar
Enig der, er mer kombinasjonen Lucas-Mascherano enn Lucas som spiller som har svekket midtbanen vår hittil i sesongen.

Uten tvil. Hvordan folk ikke forstår det sjokkerer meg.

Vi ser at de kampene de spiller ilag har også Gerrard OG Torres forsvunnet. Gerrard må konsekvent dypere ned i banen og hente ballen for å starte angrep, noe som gjør til at han blir mer stillestående og kommer mye sjeldnere i farlige rom.. Vertfall aldri mot ikke-etablerte forsvar.

Noe som gjelder Torres også, de raske pasningene fremover på banen som gjør at Torres kan utfordre med fart uteblir for ofte med den kombinasjonen. Derfor ser vi gang på gang en Torres som blir feilvendt og mindre farlig, samt at han alt for ofte blir dratt ut på sidene for å prøve og utfordre med fart, noe som ikke går siden han møter 4 forsvarere alene når det aldri kommer løp fra midtbanen.

Sykt frustrerende å se på.

Lenke til kommentar
Jeg er også helt enig med deg Winy. Faktisk to veldig fotballkorrekte og kloke innlegg der må jeg si. :)

Takk for det!

Sitter og ser Sunderland - Aston Villa, og må ærlig si at jeg er skeptisk på om vi klarer noe 4. plass forann AV. De har en sykt stor og sterk tropp iår, og enda de kommer til å droppe poeng inn mot slutten så tipper jeg vi fort kan droppe flere om Torres/Gerrard forsvinner ut med skade igjen.

: /

Lenke til kommentar
Lucas svekker midtbanen på alle måter.

Hvordan folk ikke forstår det sjokkerer meg.

Jaha?

La oss ta utgangspunkt i de kampene som Lucas har spilt iår der han har hatt ansvar for å være ballvinnende/terrier/whatever:

Liverpool - Burnley 4-0. God kamp av Lucas.

Liverpool - Debrecen 1-0. Svært god kamp av Lucas, ikke hans feil at 99% av det offansive feiler.

Liverpool - Hull 6-1. God kamp igjen av Lucas.

Liverpool - Fiorentina 0-2. Den første dårlige kampen, der han spiller med en malplassert Aurelio på midtbanen. Hvem var offansiv og hvem var ballvinnende? Ingen vet. Horribel kamp av hele laget.

Ser vi bort fra tiårets værste kamp (0-1 mot Fio) så har vi sluppet inn 1 mål i de 3 kampene Lucas har spilt som ballvinnende.

Lucas fungerer godt der, og er et nokså stort talent etter min mening.

-- Vi kan jo også ta med 2-0 seieren over United der både Lucas og Mascherano hadde "ballvinnerroller" etter min mening. Fungerte også smertefritt i 1. omgangen mot Arsenal, synd alt kollapset i 2. omgangen.

Endret av Winydancer
Lenke til kommentar

Ja, sagt det før, og quoter meg selv på det.

Lucas ødelegger all dynamikk både defansivt og offansivt. Står konstant på feil side, taper alle dueller, blir dyttet unna, er treg som en snegle, setter andre under press, er ufattelig treg i topplokket, greier ikke å spille raskt og presist, og har overhodet ikke øye for offensive løsninger.

Når du ikke eier hverken fart, fysikk eller teknikk/smidighet så er du sjanseløs i England uansett. Lucas vil nok aldri bli noe.

Men når det er sagt, så er han bedre enn både spearing og plessis, og så lenge vi ikke har fått taki et brukbart talent i hans posisjon kan ikke han selges.

Lenke til kommentar

Jeg er både uenig og enig med deg Winy. Det er helt sant som du sier at Lucas blir svekket når det er uklart hvilken rolle han skal ha en kamp. I tillegg vil jeg legge til noe du kunne se mot Arsenal angående Torres. Ikke bare må han trekke ut på sidene, men han må jobbe ned å vinne baller på midtbanen, noe han faktisk gjorde veldig bra spør du meg, men det fungerer ikke for det offansive når vi spiller den formasjonen vi gjorde på søndag. Ved flere anledninger savnet jeg Torres der oppe -alt dette har du sagt.

Lucas er en spiller jeg personlig ser som erstattelig. Smågal tar hardt i med kritikken mot Lucas, jeg vil ikke gå så langt som han gjør, det får Lucas til å høre ut som hører hjemme i norsk fotball. Men, og det er et men her, jeg synest ikke Lucas passer inn på midtbanen til Liverpool. jeg greier ikke helt sette fingeren på det, men det er noe med Lucas jeg ikke klarer å like. Jeg har prøvd meg før her å si at han er for dårlig i pasningsspillet, men jeg ble fort satt tilbake av overraskende (for meg) gode statistikker på området- men det fikk meg til å tenke, og jeg kan prøve meg igjen med at pasningene hans treffer nok ofte, men jeg føler at det ikke blir noe ut av pasningene, at han ofte gjør litt feil valg. En kan ha 100% treffprosent, men visst du bare slår bakover har det ikke mye for seg. (Sier ikke at Lucas bare slår bakover, men satt litt på spissen).

Nå er det jo litt spekulasjoner rundt hvorvidt Mascherano vil bli værende eller ikke, men jeg vil heller ha han på midten sammen med en spillende offansiv midtbanespiller. Kanskje vil denne spilleren vise seg å være Aquilani, ikke vet jeg, men per dags dato er Mascherano favoritten. Men for all del håper jeg at Lucas kan få det skikkelig til fremover, det er lite som hadde passet bedre for Liverpool akkurat nå.

Så legger jeg bare til: "I can guarantee we will finish in the top four." - Rafa :D

Lenke til kommentar

Hva annet skal Rafa si? Han er jo under enormt press og taper poeng ukentlig. Lucas er/var for øvrig et kjempetalent som jeg ikke aner hva dere har gjort med, men han kan lykkes som ballvinnende midtbanespiller, det er trossalt det han er. Det er ingen her som kjefter over at Mascherano ikke er en Gud offensiv. Lucas spiller bra når han slipper å spille med Mascherano, han kan jobben sin og vet at det er hans ansvar å vinne ballen og så gi den videre til noen som vet hva de skal gjøre med den.

Lenke til kommentar

Lucas taper alle dueller?? Det er direkte feil. Vinne dueller har han jo vært relativt god på hele tiden, men det som har vært problemet er at han i neste trekk mister ballen eller kommer med en elendig og mange ganger livsfarlig pasning. Dette har han imidlertid blitt vesentlig bedre på i år. Så hvis han bare kunne bli litt mer giftig foran mål, så kunne han vært en helt habil spiller. Men her ser det ut som om han har masse å gå på enda, og skuddforsøkene hans skremmer fortsatt ingen.

Forøvrig er jeg fortsatt sterkt uenig at vi tapte fortjent mot Arsenal. At vi tapte fortjent fordi "vi ikke greide å holde på overtaket" er en setning som skurrer fryktelig hos meg. Vi hadde overtaket i 1. omgang og skapte flere sjanser. Arsenal hadde overtaket i 2. omgang og skapte nesten ingen sjanser. Reina var jo arbeidsledig i nesten hele kampen! Når en kamp er ferdigspilt, virker det som om folk bare husker den siste omgangen. I denne kampen var Arsenal soleklart best, derfor vant de fortjent. Er sikker på at dersom det var i 2. omgang vi hadde "overtaket", hadde de fleste konkludert med at det ble ufortjent seier til Arsenal. Vi hadde hver vår omgang, uavgjort hadde vært det mest rettferdige.

Men får vel si meg ferdig med denne kampen nå. Jeg er på ingen måte bitter. Synes bare at folks konklusjoner ofte er litt merkelige. At resultatet ble slik det ble overrasket meg i alle fall ikke.

Endret av Superparanoid
Lenke til kommentar

Men så kan man spørre; er det ufortjent å tape når du leder 1-0 til pause og har spilt bra, men etter det i hele andre omgangen spiller helt dritt og klarer å miste ledelsen og attpåtil slippe inn 1-2, og fortsette å spille dritt i hele kampen etter det? Nei, egentlig ikke, selv om dere spilte bra og fortjente å lede 1-0 til pause. Derfor tapte dere kampen fortjent.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Superparanoid her. Kampen mot Arsenal var jevn og det blir litt drøyt å si at Liverpool fortjente å tape. Var en klassisk game of two halves kamp der uavgjort ville vært mest "rettferdig", men sånn er ikke fotball. United var bedre enn Villa, men det ble likevel tap.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med Superparanoid her. Kampen mot Arsenal var jevn og det blir litt drøyt å si at Liverpool fortjente å tape. Var en klassisk game of two halves kamp der uavgjort ville vært mest "rettferdig", men sånn er ikke fotball. United var bedre enn Villa, men det ble likevel tap.

Ja, det er litt vanskelig når man blander inn ordet "fortjent" i fotball. Som du sier så vant Villa selv om United var bedre. Men United fortjente egentlig ikke å vinne når de ikke klarer å finne den siste pasningen som skal telle osv. Og ikke minst putte målet som vi trengte. Ikke lett å si når det gjelder hva som er fortjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...