Gå til innhold

Liverpool F.C - Home of Klopptimus Prime

AllFather

Anbefalte innlegg

Det er ikke tillatt å registrere nye brukere når ens hovedbruker er utestengt.

Jeg kaldsvetter når jeg leser den setninga...

Noen LFC gutter fra tønsberg som skal se tirsdagens CL-oppgjørpå pub? Send meg en PM eller svar her på hvilket utested dere skal på, så kanskje jeg kan overtale boysa til å dra samme plass. Vet om minimum to TBG guttær her. Dersom noen United supportere bor i strøket, send meg PM.

Kommer til å bli skoy!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det ikke har kommet talenter fra Liverpool er bare vås. Benitez' største utfordring da han tok over klubben var å renske bort de som var for dårlige og erstatte de med bedre spillere som passet til Benitez' filosofi, og i utgangspunktet med 0 kr på bok. Derfor måtte prioriteringen alltid være førstelaget først, så fikk oppryddingen lenger ned i klubben komme senere. At laget stadig har levert bedre prestasjoner totalt (ikke alt kan måles i medaljer) for hvert år som har gått under Benitez viser at han har gjort veldig mye riktig de siste fem årene. Vis meg den manageren som aldri har gjort feilvalg eller dårlige vurderinger. Arsene Wenger tok over en klubb som var langt mer etablert enn det Liverpool var (Houllier forfalt fullstendig etter hjerteproblemene), og han kunne straks begynne å innprente sine planer i klubben.

Hvilket talent har vokst opp gjennom akademiet og slått gjennom under Benitez? Evt blitt solgt og blomstret? Evt hvilket kjøpt talent i relativt høy alder til talent og være har slått gjennom? Babel? At Benitez har hatt 0 på bok er rett og slett en håpløs påstand. Den er helt feil. At Benitez har gjort mye rett de siste årene? Etter at han vant CL var det kun ifjor man kunne se stor progresjon.

Rafa måtte begynne på toppen pga pengestormaktene Chelsea og United og få buntet sammen noe som kunne hevde seg. Uten penger måtte han selge før han kunne kjøpe, og han måtte kjøpe bedre spillere enn de han solgte for samme pris. En vanskelig jobb, men noe han unektelig har greid. Han har også gjort noen virkelige scoop, som Alonso, Reina, Agger og Skrtel, men han har også gjort noen blundere. Helt naturlig. I disse tider ser vi stadig mer til unggutter som kommer frem; Spearing, Kelly, Plessis, El Zhar, Lucas (dog svært varierende), Ngog, Insua etc. Husk at alle vidunderbarna til Arsene ikke spratt ut av hatten som popkorn de første årene. Først måtte han etablere en strategi og så vente på at arbeidet bar frukter. Nå gjør det det. Det samme kommer til å skje i Liverpool i årene fremover, men kanskje med en annen type spillere enn det Arsenal dyrker frem. (For all del, jeg er en enorm tilhenger av Arsenals måte å tenke fotball på, men jeg støtter uansett Liverpool gjennom tykt og tynt.) Benitez vil ha arbeidere fremfor showmenn, og han vil ha spillere som er lojale mot klubben. I Arsenal vil jo halvparten av de nyetablerte ungguttene bort etter en sesong eller to.

Unektelig har greid? Han vant CL med den troppen han tok over med noen unntak. Av de du nevner som unggutter er det jo kun Lucas som har slått gjennom på førstelaget, å det for at Benitez har tvingt han inn på laget. Denne sesongen grunnet mangel på bedre alternativ. I dette avsnittet er det så mange påstander og konklusjoner at det nesten er tragikomisk. Du hevder at man vil se fremgang hos ungdommen i Liverpool? Vel det ser hvertfall ikke jeg. De får jo rett og slett ikke sjansen skikkelig på førstelaget. Benitez er hemskoen. Arsenal vil ikke ha sine unggutter bort, de solgte ikke Hleb, Adebayor og Flamini f.eks for at de ville. Det ville vært idiotisk.

Å skal jeg forsvare Wenger i starten så kjøpte han gråstein og lagde gull. Det var ikke få gode kjøp den mannen gjorde i starten. Henry kanskje som det største eksemplet.

Jeg er uendelig lei av kritikken mot at Liverpool ikke vinner noe for tiden. Problemene i Liverpool stakk dypt da Rafa kom, de stikker fremdeles dypt, og det er svært mye turbulens i styrerommet i klubben. Ja, fotball på dette nivået handler om å vinne ting, men nå driver de og bygger om/opp igjen klubben etter sportslig forfall, noe á la det Ferguson måtte gjøre da han tok over United. i 89 var det svært mange supportere som vinket farvel til Ferguson og hånte ham ved hver minste anledning. Lurer på hva de tenker om egen oppførsel i dag.

;

Det var ingen turbulens i styrerommet når Benitez kom, men det er da heller ikke hans feil at det er det nå. Sportslig forfall under Houllier? Etter min mening så løftet han klubben, men klarte ikke løfte den videre. Så det må være to tiår du nå snakker tilbake. Å nei det er ikke på noen måte lignende som det Sir Alex møtte. Det eneste man kan si er at Liverpool var på hel når Sir Alex tok over. Benitez måtte kjempe mot etablerte storlag på vei fremover.

Ja, Liverpool har skuffet alle i år, men heller ikke United har vært like overbevisende i år som de siste par-tre årene. Chelsea er pr i dag den eneste klare gullfavoritten, men vi er fremdeles relativt tidlig i sesongen og alt kan skje fremdeles. Husk forspranget Liverpool hadde til United ved nyttår i fjor. Det finnes ingen grunn til at noe slikt ikke kan skje med Chelsea eller hvem det nå er som leder tabellen om halvannen måned.

Uniteds beste sesonginnledning på flere år? Å det fins gode grunner til at United/Chelsea ikke gir fra seg en slik ledelse. Det fins enda bedre grunner for at Liverpool ikke tar igjen noe slikt. Når det er sagt så kommer Liverpool alltid godt på nyåret.

Liverpool er fremdeles litt for sårbare over tid uten Torres og/eller Gerrard, men alle lag er sårbare om de mangler én eller flere av nøkkelspillerne sine over tid. Den største utfordringen til Pool er å unngå å miste dem over så lang tid :) I tillegg har tapet av Alonso svidd mye mer enn antatt, særlig når erstatningen først i disse dager begynner å nærme seg klar for 90 minutter.

Her treffer du bingo. Men stallen til Liverpool er jo som alle er enig i mye svakere enn Chelsea og United sin.

Nb: dette er skrevet i en ekstremt groggy eksamensmodus.

Som sagt har førstelaget alltid hatt prioritet hos Benitez pga de sterke kravene fra klubb og fans om å kjempe blant de fire store. Derfor har egenutviklingen blitt nedprioritert og dessverre har ikke de innhentede talentene hatt den nødvendige kapasiteten eller fått muligheten like mye som ønsket. Men Benitez' talentfilosofi har også vært å la de prøve seg litt av gangen, i motsetning til hos bl.a. Arsenal. Men både united og arsenal har etablerte talentakademi som har hatt en bevisst struktur og målsetting i 10-20 år og har derfor produsert gode spillere i flere år nå, mens Liverpools akademi (og delvis også Chelseas?) kun har fått 2-3 år på å komme skikkelig i gang. Jeg regner ikke med å se det bære skikkelige frukter umiddelbart, men tendensene er der med de spillerne jeg nevnte i forrige post. Du spør hvilke talenter som har slått gjennom, og jeg kan godt gjenta det. Reina, Agger, Skrtel og Alonso ble alle hentet til klubben i relativt ung alder og har vært faste i kamptroppen i alle de årene de har vært i klubben. Pr i dag er det vel bare Carra og Gerrard igjen i klubben etter Houllier-regimet, og det sier seg selv at ikke alle som hentes kan være unge talenter som slår til umiddelbart.

Benitez har hatt svært lite ressurser på bok. Hele grunnen til at klubben ble solgt til amerikanerne var at Moores-familien ikke hadde nok penger til å finansiere et nytt stadion og samtidig finansiere et lag som skulle kjempe i toppen av PL og CL hvert år. Det eneste storkjøpet som har blitt finansiert utenom spillersalg er Torres. Resten er stort sett spillere til maks $10 mill som har kommet inn i forbindelse med at andre har forsvunnet ut. Og å finne klare førstelagsspillere som ikke koster mer enn £10 mill til et lag som kjemper i toppen av PL er ingen lett oppgave. Se bare på kjøpene til United og Chelsea. Arsenal har også måttet bruke en del penger i det siste, vi så jo hvor langt den rene talentsatsingen førte dem samme hvor flott fotball de spilte.

Fotball er en samling klisjéer satt i system, og en av de mest brukte er å bygge sten for sten. I Houlliers to siste sesonger var pool hhv. 19 (02-03) (5. plass) og 32(!) (03-04) (4. plass) poeng bak ligavinneren. Målforskjellen var +20 i 02-03, og +19 i 03-04.

Etter at Rafa tok over har utviklingen vært sånn (jeg rangerer sesongene fra 1 til 5, fra første sesong til femte sesong, for enkelhets skyld.):

Sesong 1: 37 poeng bak vinneren og +11 i målforskjell. Mye av dette kan selvfølgelig tilskrives at Rafa satset alt på CL da han innså at PL var tapt. Så vant han da CL også :) I PL endte de på 5. plass.

Sesong 2: 9 poeng bak vinneren og +32 i målforskjell. 3. i serien.

Sesong 3: En liten tilbakegang, 21 poeng bak, men ca samme målforskjell som før, +30. 3. i serien.

Sesong 4: 11 poeng bak, men målforskjellen forbedret til +39. 4. i serien.

Sesong 5: 4 poeng bak, + 50 i målforskjell, seks mål bedre enn serievinner ManU. 2. plass i serien.

Er det bare jeg som ser utviklingen? For hvert år har de blitt bedre på enten poeng, målforskjell eller begge. I løpet av denne tiden har de også vunnet to cuper, vært i CL-finalen to ganger, gått til utslagningsrundene hvert år i CL, vært i semien i CL samtlige år utenom 05-06 og tatt skalpen på samtlige av konkurrentene i interne oppgjør flere ganger, noe som ikke skjedde så ofte under Houllier.

Og i denne perioden er altså tett opptil 100% av spillerstallen byttet ut, utenom to(!) spillere.

Lenke til kommentar
Som sagt har førstelaget alltid hatt prioritet hos Benitez pga de sterke kravene fra klubb og fans om å kjempe blant de fire store. Derfor har egenutviklingen blitt nedprioritert og dessverre har ikke de innhentede talentene hatt den nødvendige kapasiteten eller fått muligheten like mye som ønsket. Men Benitez' talentfilosofi har også vært å la de prøve seg litt av gangen, i motsetning til hos bl.a. Arsenal. Men både united og arsenal har etablerte talentakademi som har hatt en bevisst struktur og målsetting i 10-20 år og har derfor produsert gode spillere i flere år nå, mens Liverpools akademi (og delvis også Chelseas?) kun har fått 2-3 år på å komme skikkelig i gang.

Ærlig talt, Liverpool har hatt et "talentakademi" lenger enn United. Selv West Ham har midler til et veldig godt et. Det er ikke Benitez som styrer utviklingen av talenter, selv om han nok har et sterkt ord med i laget.

Du spør hvilke talenter som har slått gjennom, og jeg kan godt gjenta det. Reina, Agger, Skrtel og Alonso ble alle hentet til klubben i relativt ung alder og har vært faste i kamptroppen i alle de årene de har vært i klubben.

"talenter" sier nå isåfall jeg. Nesten ferdigutviklede spillere med unntak av Agger. Reina tatt i betraktning at han er keeper kan vel regnes som et talent også.

Benitez hadde ikke behov for å tynne ut hele stallen sin. Å hvertfall ikke hente inn møkk på free-transfer som han gjorde. Da kunne han isteden satset ungt. Rafà har en elendig holdning til talenter, N'gog for nå kun matching i mangel på bedre alternativer. Det er synd. Babel er et prima eksempel på en spiller som lider under Rafà. Dere kan nå nevne Nani, men jeg tror holdningene til Babel er mye nærmere enn toppspiller enn det Nani har.

Benitez har hatt svært lite ressurser på bok.

Pdd ja. Gjennom hele sin tid i Liverpool, nei. Har brukt enorme summer med få frukter etter min mening. Mange spillere til under 10mill pund som du nevner, men les mange. Man kan se på hvem han har igjen av de billige kontra de få dyre.

Til det med utviklingen, Houllier hadde også en positiv utvikling flere år. Dette stagnerte. Han kom aldri over et visst nivå. Men alle ser at Benitez har gjort mer bra enn dårlig for klubben. Spørsmålet er jo om han er den rette til å lede dem videre.

og tatt skalpen på samtlige av konkurrentene i interne oppgjør flere ganger, noe som ikke skjedde så ofte under Houllier.

Dette har skjedd en sesong, før det var det tap på tap mot alle de fire store for også Benitez. Jaja positiv utvikling, grafen har positiv stigningstall osv.

Men du gjentar nå egentlig deg selv litt i de to innleggene uten å svare på mine argumenter.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Det er ikke tillatt å registrere nye brukere når ens hovedbruker er utestengt.

Jeg kaldsvetter når jeg leser den setninga...

Noen LFC gutter fra tønsberg som skal se tirsdagens CL-oppgjørpå pub? Send meg en PM eller svar her på hvilket utested dere skal på, så kanskje jeg kan overtale boysa til å dra samme plass. Vet om minimum to TBG guttær her. Dersom noen United supportere bor i strøket, send meg PM.

Kommer til å bli skoy!

Vurderer å se kampen på Bryggeriet i Tønsberg, alternativene er stream eller et annet sted (pub).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Flere Italienske lag ser på Dossena for tiden. Napoli er vel det siste, kanskje den forsvinner Dossena til januar. Kommer ikke til og gråte over det tapet jeg ivertfall.

Ser også at The Daily Mirror skriver at Liverpool vil prøve og låne RvN.

Lurer på om de leser her på forumet.

Lenke til kommentar
Vurderer å se kampen på Bryggeriet i Tønsberg, alternativene er stream eller et annet sted (pub).

Skriv her dersom du bestemmer deg for å gå ut? Samme gjelder dere andre Tønsberg brukere. Jeg går i sivil (ikke United drakt) men har med meg Utd skjerf. 182cm, mørk, går vel i jeans, hvit t-skjorte, brune sko og skinnjakke. I tilfelle du/dere ser meg - bare å komme bort å slå an en prat. Sikkert ikke så mange som heier på Debrechen, så vi blir lett gjenkjennelig.

:)

Endret av Plagueis
Lenke til kommentar

Skriv her dersom du bestemmer deg for å gå ut? Samme gjelder dere andre Tønsberg brukere. Jeg har går i sivil (ikke United drakt) men har med meg Utd skjerf. 182cm, mørk, går vel i jeans, hvit t-skjorte, brune sko og skinnjakke. I tilfelle du/dere ser meg - bare å komme bort å slå an en prat. Sikkert ikke så mange som heier på Debrechen, så vi blir lett gjenkjennelig.

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor i sivil?

Lenke til kommentar

Skriv her dersom du bestemmer deg for å gå ut? Samme gjelder dere andre Tønsberg brukere. Jeg går i sivil (ikke United drakt) men har med meg Utd skjerf. 182cm, mørk, går vel i jeans, hvit t-skjorte, brune sko og skinnjakke. I tilfelle du/dere ser meg - bare å komme bort å slå an en prat. Sikkert ikke så mange som heier på Debrechen, så vi blir lett gjenkjennelig.

Blir sannsynligvis Bryggeriet på meg ihvertfall, men kan gi endelig beskjed når jeg bestemmer meg i morgen ;) Her blir det enten fjorårets grå bortedrakt med Benayoun eller hjemmedrakt med Skrtel.

Lenke til kommentar
Som sagt har førstelaget alltid hatt prioritet hos Benitez pga de sterke kravene fra klubb og fans om å kjempe blant de fire store. Derfor har egenutviklingen blitt nedprioritert og dessverre har ikke de innhentede talentene hatt den nødvendige kapasiteten eller fått muligheten like mye som ønsket. Men Benitez' talentfilosofi har også vært å la de prøve seg litt av gangen, i motsetning til hos bl.a. Arsenal. Men både united og arsenal har etablerte talentakademi som har hatt en bevisst struktur og målsetting i 10-20 år og har derfor produsert gode spillere i flere år nå, mens Liverpools akademi (og delvis også Chelseas?) kun har fått 2-3 år på å komme skikkelig i gang.

Ærlig talt, Liverpool har hatt et "talentakademi" lenger enn United. Selv West Ham har midler til et veldig godt et. Det er ikke Benitez som styrer utviklingen av talenter, selv om han nok har et sterkt ord med i laget.

Du spør hvilke talenter som har slått gjennom, og jeg kan godt gjenta det. Reina, Agger, Skrtel og Alonso ble alle hentet til klubben i relativt ung alder og har vært faste i kamptroppen i alle de årene de har vært i klubben.

"talenter" sier nå isåfall jeg. Nesten ferdigutviklede spillere med unntak av Agger. Reina tatt i betraktning at han er keeper kan vel regnes som et talent også.

Benitez hadde ikke behov for å tynne ut hele stallen sin. Å hvertfall ikke hente inn møkk på free-transfer som han gjorde. Da kunne han isteden satset ungt. Rafà har en elendig holdning til talenter, N'gog for nå kun matching i mangel på bedre alternativer. Det er synd. Babel er et prima eksempel på en spiller som lider under Rafà. Dere kan nå nevne Nani, men jeg tror holdningene til Babel er mye nærmere enn toppspiller enn det Nani har.

Liverpools akademi har tidligere båret frukter, blant annet spillere som Fowler, Owen, Gerrard og Carragher. Det begynner dessverre å bli lenge siden sist vi fikk gjennom et virkelig stortalent fra egne rekker, men igjen; Akademiet har utvilsomt lidd under kravet om medaljestrid i Rafas første fem år. Likevel pågår det mye utenfor medias søkelys, og et talentakademi kan ikke endres over natten. Det er ingen tvil om at akademiet ble svært nedprioritert under Houllier og mye av engasjementet forsvant. Rafa er i ferd med å bygge det opp igjen, men ingen av de rundt klubben venter umiddelbare resultater. Det gjør ikke jeg heller.

Rafa var nødt å endre i spillerstallen fordi klubben var full av halvgode/-dårlige spillere som ikke hadde den riktige vinnerinnstillingen han søkte. Noe ligaresultatene i de to siste sesongene til Houllier viser.

Jeg har allerede lagt ballen død i saken om kvaliteten på alle signeringene til Rafa, men det er umulig å forutse hvordan en spiller vil slå an. Rafa har ihvertfall ikke hatt en eneste virkelig kostbar flopp. Det nærmeste må være Cissé, men det var ikke engang Rafas kjøp. Mange av spillerne kom, som du sier, på free-trans og kostet derfor klubben svært lite. Rafa har heller ikke vært nølende når han har innsett egne feil, og en flopp har forsvunnet like fort ut som han kom inn.

Benitez har hatt svært lite ressurser på bok.

Pdd ja. Gjennom hele sin tid i Liverpool, nei. Har brukt enorme summer med få frukter etter min mening. Mange spillere til under 10mill pund som du nevner, men les mange. Man kan se på hvem han har igjen av de billige kontra de få dyre.

Du påpeker også at Rafa har handlet mye, men du glemmer at for hver spiller inn har det forsvunnet minst én spiller ut også, og nesten ingen på free-transfer. Det er kun de siste to sesongene at troppen har begynt å vokse i størrelse igjen.

Til det med utviklingen, Houllier hadde også en positiv utvikling flere år. Dette stagnerte. Han kom aldri over et visst nivå. Men alle ser at Benitez har gjort mer bra enn dårlig for klubben. Spørsmålet er jo om han er den rette til å lede dem videre.

Klubbens utvikling under Rafa har på ingen måte stagnert. Sesongen i år har vært skuffende, ja, men jeg velger å tilskrive "æren" for det til de mange skadene, ikke Rafas valg, lederstil eller kvaliteter. Vi får se i mai. Det er, som alle vet, svært lenge igjen av sesongen.

og tatt skalpen på samtlige av konkurrentene i interne oppgjør flere ganger, noe som ikke skjedde så ofte under Houllier.

Dette har skjedd en sesong, før det var det tap på tap mot alle de fire store for også Benitez. Jaja positiv utvikling, grafen har positiv stigningstall osv.

Men du gjentar nå egentlig deg selv litt i de to innleggene uten å svare på mine argumenter.

Er det ikke den positive utviklingen som er hele grunnlaget for mine uttalelser og som forsvarer Rafas valg og kvaliteter godt nok? Riktignok har det kun blitt to troféer, men den generelle utviklingen og forbedringen av klubben i et stadig hardere klima, nå sist med City som pengesløsere, har kun pekt i én retning; opp. Fra å slite med å komme med i topp fire-klynga har nå Liverpool etablert seg blant topp tre og er et lag alle frykter. Selvfølgelig hadde det vært hyggelig med flere troféer, men det er ikke alfa og omega i Liverpool pdd. Den jevne forbedringen som har foregått har gått den jevne supporter hus forbi, og mange er misfornøyd fordi klubben ikke vinner noe. Det gjør meg oppgitt. Ikke at jeg forsvarer at man skal beholde en trener no matter what, men å kreve Rafas avgang nå blir rett og slett for dumt. Chelsea er vel det beste beviset på at hyppige trenerbytter ikke alltid funker like bra..

Lenke til kommentar
Du påpeker også at Rafa har handlet mye, men du glemmer at for hver spiller inn har det forsvunnet minst én spiller ut også, og nesten ingen på free-transfer. Det er kun de siste to sesongene at troppen har begynt å vokse i størrelse igjen.

Dersom tallene på weben stemmer, har Benitez brukt mer netto enn Sir Alex siden 2004. Sjekk en side eller to tilbake i denne tråden, jeg har postet tallenes tale før.

Lenke til kommentar

No er Babel igjen ute og hakkar på både medspelarar og manager. Denne karen må ut- vekk! Eg skreiv eit innlegg for nokre dagar sidan om The Liverpool Way. Og akkurat TLW har gått mange hus forbi dei siste.. åra. Spessielt med Babel, tydlegvis. Slikt skal ikkje skje.

Selg selg selg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...