Gå til innhold

Farlig å bytte RAM når D-Led lyser?


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg bare lurte på en ting. Jeg har hatt 2 stk. DFI hovedkort som har en egen lysdiode for å indikere at RAM har spenning. Denne lyser selv når manskinen er avslått. Standbypower. Og jeg lurer på hvor alvorlig det er å ta ut og sette inn RAM brikker selv om denne dioden som indikerer at RAM har spenning, er tent? Og dette med maskinen av.

 

Fordi jeg tror jeg har gjort dette flere ganger uten å ha tenkt meg om (Glemt å trekke ut støpselet). Og i manualen til DFI kortene så står det at det vil bli permanent skade på utstyret om man gjør dette. Men det kan tolkes forskjellig. Siden det også nevnes at maskinen må slås av. Som er en selvfølge. Men RAM-Power lyset lyser jo fordet. Men dette skal også i følge manualen være av. Altså at man tar støpselet ut av veggen eller slår av strømforsyning.

 

Noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egen led for RAM ?? Du mener vel den lille lysdioden som indikerer at systemet er i standby ? Når denne lyser skal man ikke rote rundt på HK'et nei. Hvis du har gjort det flere ganger uten at det har skjedd noe har du trolig hvært heldig. Ikke sats på at du får flere slike forsøk - napp ut kabelen neste gang.

Lenke til kommentar

Har selv glemt meg og satt i ram på en maskin med strømmen på, og her snakker vi ikke standby men i full drift. Det gnistra da jeg forsøkte, men alt funka utrolig nok etterpå. Tror neppe det er noe poeng å prøve det igjen..

 

Dagens tommelfingerregel jeg kjører etter er å dra ut kontakta før man så mye som åpner dekselet.

Lenke til kommentar
  Det gnistra da jeg forsøkte, men alt funka utrolig nok etterpå. Tror neppe det er noe poeng å prøve det igjen..

Hæhæ! Har etterhvert fått en god del gamle deler til overs... En dag skal jeg jammen sette sammen en maskin, kjøpe meg et par tykke gummihansker og hotswappe deler så gnistene fyker! :yes:

Endret av Biera
Lenke til kommentar
Hallo, jeg bare lurte på en ting. Jeg har hatt 2 stk. DFI hovedkort som har en egen lysdiode for å indikere at RAM har spenning. Denne lyser selv når manskinen er avslått. Standbypower. Og jeg lurer på hvor alvorlig det er å ta ut og sette inn RAM brikker selv om denne dioden som indikerer at RAM har spenning, er tent? Og dette med maskinen av.

 

Fordi jeg tror jeg har gjort dette flere ganger uten å ha tenkt meg om (Glemt å trekke ut støpselet). Og i manualen til DFI kortene så står det at det vil bli permanent skade på utstyret om man gjør dette. Men det kan tolkes forskjellig. Siden det også nevnes at maskinen må slås av. Som er en selvfølge. Men RAM-Power lyset lyser jo fordet. Men dette skal også i følge manualen være av. Altså at man tar støpselet ut av veggen eller slår av strømforsyning.

 

Noen?

Det stemmer som du sier, det er en egen diode på DFI kortet som indikerer spenning på RAM-brikkene.

 

Det skal ikke være lys i denne hvis du planlegger å bytte brikker, det ER faktisk farlig.

 

Det du gjør hvis du skal bytte:

dra ut strømledningen --> trykk inn Power bryteren --> lyset "dør" --> bytt brikkene

Lenke til kommentar
Hæhæ! Har etterhvert fått en god del gamle deler til overs... En dag skal jeg jammen sette sammen en maskin, kjøpe meg et par tykke gummihansker og hotswappe deler så gnistene fyker!  :yes:

Gliiiis, kan du ikke ta noen bilder da? Kunne jo vært litt moro det hvis du satt i ett mørkt rom...Masse fete lyseffekter på bildene.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...