Gå til innhold

Aftenpostens Valgtest - Partiet som passer for deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TV2:

 

Du bør stemme...

FRP

 

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

FRP

84 %

 

H

55,6 %

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

V

44,9 %

 

KRF

27,4 %

 

AP

22,7 %

 

SV

21,2 %

 

SP

15,8 %

 

 

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.

 

 

 

AftenPosten:

 

Dine standpunkter tyder på at du bør stemme på:

Fremskrittspartiet

Fremskrittspartiet er et liberalistisk parti. Partiets hovedmål er sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep.

 

Alle kandidatene

Fremskrittspartiet

81%

 

Høyre

62%

 

Venstre

35%

 

Arbeiderpartiet

28%

 

Senterpartiet

16%

 

Kristelig Folkeparti

16%

 

Sosialistisk Venstreparti

12%

 

Rød Valgallianse

11%

 

For min del ser det ut som om de to testene kom ut så likt som overhodet mulig :) ikke noe overaskelse for min del da ;)

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
Noodles, hva slags politikk står du for? Ut fra de tallene virker det som om du passer best inn hos et kvasi-nihilistisk, eller ekstrem-anarkistisk parti e.l.

Hæh? Gjorde det det, nå?

SP - 6,6 %

KRF - 5,5 %

SV - 4,7 %

AP - 4 %

V - 3,8 %

H - 2,8 %

FRP - 1,2 %

 

^Ergo ikke enig i noen av de ovennevnte i omtrent noen som helst grad. Det inntrykket jeg har av de jeg kjenner som kaller seg nihilister og anarkister (men de behøver ikke å være det; de roter litt med definisjonene) er at de er stort sett uenig med alt som blir sagt. Ut fra disse tallene som Noodles gav meg, ser det ut som om han passer inn under en av de nevnte gruppene; hvertfall noe som skiller seg drastisk fra de partiene vi har i norge i dag. Jeg var inne på tanken NKP / DLF, men disse pleier også å trekke opp SV / FRP i slike valgomater, så det måtte være noe drastisk forskjellig.

 

PS 1:Jeg bare tippet, og det var fordi jeg var usikker at jeg spurte.

 

PS 2: Det er morsomt å terge på seg slike (ovenfornevnte grupper, som tilsynelatende ikke er enig med noen), og lure dem til å sloss mot sin egen ideologi :)

Lenke til kommentar

SP - 6,6 %

KRF - 5,5 %

SV - 4,7 %

AP - 4 %

V - 3,8 %

H - 2,8 %

FRP - 1,2 %

 

^Ergo ikke enig i noen av de ovennevnte i omtrent noen som helst grad. Det inntrykket jeg har av de jeg kjenner som kaller seg nihilister og anarkister (men de behøver ikke å være det; de roter litt med definisjonene) er at de er stort sett uenig med alt som blir sagt. Ut fra disse tallene som Noodles gav meg, ser det ut som om han passer inn under en av de nevnte gruppene; hvertfall noe som skiller seg drastisk fra de partiene vi har i norge i dag. Jeg var inne på tanken NKP / DLF, men disse pleier også å trekke opp SV / FRP i slike valgomater, så det måtte være noe drastisk forskjellig.

 

PS 1:Jeg bare tippet, og det var fordi jeg var usikker at jeg spurte.

 

PS 2: Det er morsomt å terge på seg slike (ovenfornevnte grupper, som tilsynelatende ikke er enig med noen), og lure dem til å sloss mot sin egen ideologi :)

Ok.. Jeg forstår! Det beste var nå ihvertfall at Frp og Høyre var nederst.. :p

Lenke til kommentar
PelsJakob tipsa meg om mogleg løysing på dei heller merkelege resultata. Dei nye og betre er no å finne i posten min lenger oppe..

Dersom du på forhånd vet hva som er "riktig svar" er det vel ikke nødvendig at du tar testen i det hele tatt. Selv om svakheter ved testen kan påvises blir det allikevel feil å besvare spørsmålene etter "Hva bør jeg svare for å være enig med mitt parti?".

Lenke til kommentar
PelsJakob tipsa meg om mogleg løysing på dei heller merkelege resultata. Dei nye og betre er no å finne i posten min lenger oppe..

Dersom du på forhånd vet hva som er "riktig svar" er det vel ikke nødvendig at du tar testen i det hele tatt. Selv om svakheter ved testen kan påvises blir det allikevel feil å besvare spørsmålene etter "Hva bør jeg svare for å være enig med mitt parti?".

Eg er vel ikkje einaste her som tek testen og på førehand veit kva parti eg tilhøyrer? Du kan då ikkje seie at du ikkje hadde ei lita aning sjølve om kva ditt resultat blei?

 

At eg får "riktige svar", har heller inga samanheng med at eg tek testen ut frå å prøve å verte eining med deg eg vil vere. Eg har då i det minste nok personleg integritet til å ta ein test på ærleg vis.

Lenke til kommentar
PelsJakob tipsa meg om mogleg løysing på dei heller merkelege resultata. Dei nye og betre er no å finne i posten min lenger oppe..

Dersom du på forhånd vet hva som er "riktig svar" er det vel ikke nødvendig at du tar testen i det hele tatt. Selv om svakheter ved testen kan påvises blir det allikevel feil å besvare spørsmålene etter "Hva bør jeg svare for å være enig med mitt parti?".

Tips; Les editen i posten. Det var cookies som var problemet ;)

Lenke til kommentar
Begge testene påstår at jeg bør stemme FrP.

 

Er litt skeptisk til Hagen (som til de fleste politikerne), men nå er det jo partiet og ikke lederen man skal stemme på da.. :D

Ikke helt enig. Hjelper lite at du er enig i partiet hvis du ikke har tillit til at ledelsen i partiet har kvalitetene som skal til for å få gjennomført politikken. Man stemmer tross alt på hvem man vil ha som sin tillitsvalgte på tinget. Derfor er det kanskje en ide for folk å sette seg inn i hvem som står på listene i sitt valgområde?

Lenke til kommentar
Fremskrittspartiet 56%   

Høyre 50%   

Venstre 46%   

Arbeiderpartiet 30%   

Kristelig Folkeparti 24%   

Sosialistisk Venstreparti 23%   

Rød Valgallianse 21%   

Senterpartiet 17%   

 

 

Som forventet. Men en dårlig test. Alt for få spørsmål, samtidig som man ikke kan velge hvor viktig hver sak er. Nettavisen sin er også temmelig dårlig.

 

Det virker som om det er journalister og ikke kompetente mennesker innen statistikk og undersøkelser som har laget testene.

Det finnes nok journalister som er kompetente mennesker innen undersøkelser også, selv om du kanskje ikke tror det.. Jeg kan faktisk være enig i at testen på Aftenposten var av det heller dårlige slaget, men at nettavisens undersøkelse var temmelig dårlig, forstår jeg ikke helt.. Det var jo nok spørsmål å svare på og utvalget av type saker var jo også OK, synes nå jeg.. Fikk nå det resultatet jeg ville så, etter hva jeg svarte ihvertfall..

 

Kom med gode eksempler på hva en ikke kompetent journalist kunne ha kommet på..

 

:dontgetit:

Endret av -mAdz-
Lenke til kommentar

Dine standpunkter tyder på at du bør stemme på:

Venstre

Venstre er et liberalt sentrumsparti som vil ha lavere skatter, sterk offentlig sektor og høye avgifter på forurensning.

 

Alle kandidatene

Venstre

64% 

 

Kristelig Folkeparti

52% 

 

Arbeiderpartiet

44% 

 

Høyre

43% 

 

Rød Valgallianse

40% 

 

Sosialistisk Venstreparti

40% 

 

Senterpartiet

26% 

 

Fremskrittspartiet

17% 

 

Du bør stemme...

AP

 

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

AP

 

 

53,3 %

 

SV

 

 

52,9 %

 

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

SP

 

 

44,7 %

 

H

 

 

40,3 %

 

V

 

 

37,2 %

 

FRP

 

 

35,8 %

 

KRF

 

 

34,2 %

 

Første er jeg veldig enig i, andre kan jeg ikke helt forstå at resultatet ble AP eller SV siden jeg svarte Ja på både mer privatisering, nei til skolemåltid og heldøgns åpningstider. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det finnes nok journalister som er kompetente mennesker innen undersøkelser også, selv om du kanskje ikke tror det.. Jeg kan faktisk være enig i at testen på Aftenposten var av det heller dårlige slaget, men at nettavisens undersøkelse var temmelig dårlig, forstår jeg ikke helt.. Det var jo nok spørsmål å svare på og utvalget av type saker var jo også OK, synes nå jeg.. Fikk nå det resultatet jeg ville så, etter hva jeg svarte ihvertfall..

 

Kom med gode eksempler på hva en ikke kompetent journalist kunne ha kommet på..

 

:dontgetit:

Det kan så godt være, med det er ikke de journalistene som har laget de nevnte testene. Enhver med kompetanse på det feltet ser det. For ordens skyld så har jeg den kompetansen.

 

Når man lager en slik undersøkelse må man ta hensyn til en del ting. Det vanskeligste og viktigste er ofte spørsmålsformuleringen. Man må ikke ha et spørsmål som kan "lede" leseren til hva man skal stemme.

 

Et eksmepel. "Er integereingspolitikken god nok" er et greit spørsmål. Skriver man "de finnes flere kriminelle blant innvandrere i forhold til nordmenn, er integreringspolitikken god nok" er et spørsmål som ikke holder mål. Satt veldig på spissen. Eksempel fra testen: "Mener du butikkene bør få lov til å holde åpent når de selv ønsker det?" Dette er dårlig formulert. "Bør myndighetene ha mulighet til å regulere åpningstider" ville vært bedre. Fordi åpningstid for butikker vil aldri bli regulert av butikker alene, arbeiderene har sitt å si i dette også. Men ellers er formuleringen generelt sett grei i testen.

 

Det må også være nok dekkendes alternativer, her skranter det virkelig for nettavisen. I EU spørsmålet får man alternativet "ja" eller "nei", ikke noe "vet ikke" eller "Ingen formening" alternativ. (sistnevnte bør stå på hvert spørsmål). På hvilket parti man har vil velge å stemme er listen for kort. Man kan ikke velge "blankt" eller "vet ikke enda". På statsministerkandidat står ikke "vet ikke" som alternativ, På "hva er du mest enig i" er alternativene alt for få. Det blir for mye "enten eller". På hvert spørsmål bør det også være en lenke som forteller kort hva det egentlig går ut på. "Vet ikke" er faktisk bare med på noen alternativer, man blir tvunget til å ta standpunkt i saker man ikke nødvendigivis har noe.

 

Og som tidligere nevnt så bør det finnes en mulighet for å gi vekttall på hvor viktig sakene er for deg. Her blir et "ja til EU" vektlagt likt som "ja til freding av ulv", selv om det for den som velger vil kunne ha det ene som avgjørende og det andre som temmelig irrelevant.

Lenke til kommentar

Ble som forventet egentlig, selv om det ikke er sikkert jeg stemmer SV. Det som var litt sjokkerende var vel at SP hadde sneket seg opp i listen her, selv om jeg sa ville redusere støtten til landbruket osv.

 

Du bør stemme...

SV

 

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

 

Disse partiene bør du vurdere:

 

SV 68,2 %

AP 64 %

SP 50 %

 

Disse partiene bør du styre unna:

 

V 47,4 %

H 38,9 %

KRF 37 %

FRP 34,6 %

 

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...