Gå til innhold

OS X, eksterne lagring over nettverk (win server)

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter nå og venter på min mac... Den kommer nok om ikke så alt for lenge :D

Men, det jeg lurte på, var om noen vet hvordan man får OS X til å bruke ekstern lagring over nettverket (windows server)? Og hvordan man kan koble seg til nettverksskrivere som er setti opp i et windows nettverk?

Dette blir brukt på skolen, og det hadde vært kjekt å kunne skrevet ut og lagra ting på servern.

I Linux har man vel noe som heter Samba (vet ikke om dette finnes til OS X), men vet ikke om dette er hva jeg trenger, om denne bare fungerer andre veien, altså dele mapper/filer/skriver på Linux, slik at en windows pc kan koble seg til.. :hmm:

Håper dere skjønte hva jeg spurte etter.. Hadde som sagt vært en del lettere å kunne fått skrevet ut på macen i timen på skolen!

Vet ikke helt hva jeg skal google etter, om noen skulle si "google it!", bare så det skal være sagt.. ;) Prøvde også å søke gjennom forumet, men får bare feilmeldinger om at tjenesten er nede eller noe, har fått den en stund nå, så om det finnes poster som dette, paste link her, så jeg får sett der.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Samba er integrert i OS X, men det kan være greit å laste ned og installere et program som heter Dave. Dave kommuniserer med win maskiner som om den skulle være en selv. Der har du mulighet til å dele filer/mapper/skrivere, koble til et windows-domene ++. Eneste er at dette programmet koster penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...