Gå til innhold

Umulig å bestemme seg!


assz0r

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal bytte ut min 17" crt skjerm med en 19" lcd skjerm. Ut av alle postene og testene jeg har lest av de nyere skjermene klarer jeg ikke å bestemme meg for hvilken skjerm jeg skal velge. Den skal være til spilling og ligge rundt 3 - 4 tusen i pris. Vil helst at designet skal være smooth. :p helst svarte karmer.

 

Noen anbefalinger å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mini me,

 

skjermen er sikkert kjemperask og ypperlig til spilling. Jeg har lest et par tester nå, og serien skal være såpass sterk at man omtrent ikke legger merke til noe lag/ghosting i det hele tatt. Selv merker jeg bittelitt ettersleng på mine LaCie 20" LCDer som er 16ms S-IPS. Men å si at Samsung sine nye skjermer er på 4ms blir i mine øyne en sannhet med modifikasjoner. Man bør nesten først og fremst stole på øyene :)

 

6bit r/g/b, og dermed farge interpolering, gir "16.2 millioner farger"...dvs, dithering og støy ved filmer, samt bevegelser. Dette er vel neppe så tydelig i spill som 730BF/930BF henvender seg til, men det går ut over fargene og overganger uansett hvordan man vrir på det.

 

4ms målt grått-grått skal beskrive responstiden for variasjoner/skygger av en farge istedenfor totalendring av fargen. Samsung hevder målemetoden deres er mer korrekt ettersom de mener fargetoner/småendringer er vanskeligere å kontrollere hurtig enn f.eks. store endringer med høy spenning. Målemetoden grått-grått er for øyeblikket ikke en definert standard ifølge VESA, som f.eks. sort-hvitt-sort, men den blir kanskje nedsatt i 2006. I mellomtiden mener Sharp at målemetoden grått-grått er uakseptabel ettersom det ikke finnes noen standarder for måling, og Formac har for eksempel valgt å benytte flere måleverdier (grått-grått, rise og fall som henviser til sort-hvitt og tilbake til sort). Merk hvordan måleverdien til Formac for grått-grått er lavere enn full sort-hvitt-sort, sa ikke Samsung akkurat at grått-grått var tregere enn sort-hvitt-sort? :)

Artikkel - http://www.macworld.com/news/2005/07/22/lcdspecs/index.php

Formac - http://www.formac.com/p_bin/?cid=solutions...y1900_techspecs

 

Skjermen anbefales ifølge manualen å kjøre på 1280x1024 i 60Hz. 60Hz~16ms~60 bilder i sekundet, noe jeg fikk bekfretet i praksis på min egen 16ms skjerm som med sine 16ms takler rundt om 62.5 bilder i sekundet (matematisk). Dersom jeg forsøker f.eks. 85Hz som skjermen min støtter analogt, vil det faktisk hakke noe voldsomt. Trackmania er et godt eksempel her - 60Hz med vsync på og konstant 60FPS oppleves silkemykt i forhold til 75Hz eller 85Hz med vsync på og konstant FPS ettersom skjermen rett og slett ikke takler de 75 /85 bildene i sekundet den blir bedt om å tegne :) Ettersom skjermen likevel er 16ms gjør det ikke meg noe, og Hz har ikke så veldig mye å si bortsett fra tegnehastigheten som er fin-fin på 60Hz. Men jeg hadde blitt litt skuffet av å ha en 4ms skjerm når den maksimale vertikale frekvensen bare var på 75Hz, med anbefalt 60Hz ;)

 

 

....men hva vet vel jeg :) Jeg sitter framdeles på LaCie sine skjermer, 16ms 24-bit, og er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...