Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch 510i spørsmål

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har lest endel forvirrende info og innlegg om dette modemet.

En hevdet at modem som skulle brukes MÅTTE støtte annex B, men i de tekniske dataene står kun Annex A oppført.

Allikevel brukes dette av alle? ISP`er.

På en nettside stod det også at man kunne velge mellom å kjøpe dette modemet som bridge eller som router.

En annen nettside forklarte at man i softwaren kunne velge om det skulle være en bridge eller router.

Det finne også 5 ulike versjoner av det (v1 til v5, hvor v5 er den nyeste).

Firmware updaten var knyttet til de ulike versjonene, slik at den updaten som var nevnt på dette forumet var til v4.

Vet ikke om det spiller noen rolle, eller hva som er forskjellen på de ulike versjonene.

En side hevdet også at dette modemet ikke hadde software med innstillinger, slik at man kun skulle plugge det til og så ville alt bli innstillt automatisk.

Allikevel ligger innstillingene til dette på de fleste isp sidene.

Synes det er forvirrende å hele tiden få motstridene opplysninger.

Noen som kan oppklare litt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En hevdet at modem som skulle brukes MÅTTE støtte annex B, men i de tekniske dataene står kun Annex A oppført.

Alle ADSL-modem solgt i Norge er AnnexB, da Telenor krever dette.

På en nettside stod det også at man kunne velge mellom å kjøpe dette modemet som bridge eller som router.

Det har hvertfall eksistert i begge versjoner. Det er vel routerversjonen du får kjøpt nå for tiden, men kan være en ide og spørre når du kjøper den

En annen nettside forklarte at man i softwaren kunne velge om det skulle være en bridge eller router.

Riktig

Det finne også 5 ulike versjoner av det (v1 til v5, hvor v5 er den nyeste).

Firmware updaten var knyttet til de ulike versjonene, slik at den updaten som var nevnt på dette forumet var til v4.

Vet ikke om det spiller noen rolle, eller hva som er forskjellen på de ulike versjonene.

Kjøper du dette modemet i dag, får du v4 eller v5. Det skal duge for de fleste forhold i Norge!

En side hevdet også at dette modemet ikke hadde software med innstillinger, slik at man kun skulle plugge det til og så ville alt bli innstillt automatisk.

Modemet har både WEB-interface og Telnet-interface

Noe mer du lurte på? :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for svar.

Det oppklarte endel...

Man kan med andre ord bruke firmwaren som er lagt ut til v4 på v5 uten videre?

Jeg har planer om å bruke en trådløs router, så da er det vel bridge modellen jeg helst bør se etter?

Noen som vet om det fortsatt selges begge typene?

Siden man kan stille dette inn i softwaren, så går det vel an å sette router versjonen i bridge modus antar jeg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, jeg skal ha trådløst nettverk.

Systemet jeg skal sette opp er en Thomson speedtouch splitter, videre til et Thomson speedtouch 510i modem, videre til Linksys WRT54GX trådløs router, før det ender opp i Linksys WMP54GX adapter.

Er det fortsatt mulig å kjøpe en bridge utgave av modemet gjør jeg det, siden jeg skal bruke en annen router.

Lurer litt siden modemet ikke står oppført med Annex B, men siden det er dette modemet alle? isp`er støtter så er det nok det allikevel.

Det står kun oppført en utgave av det, så jeg vet ikke hvor man kan få fatt i en ren bridge utgave av modemet.

Spiller vel egentlig ikke så stor rolle siden man kan sette dette i softwaren.

Lenke til kommentar
Uansett modell så kan du selv velge om det skal være bridge eller router. En enkel instilling.

nei.. du må ha router-versjonen for å kunne velge mellom router-mode og bridge-mode..

Ooh, ja selvfølgelig! :blush: My bad! Det jeg mente var at om man har modellen med router-funksjon kan man velge mellom router eller bridged mode.

Vet ikke om den modellen med router koster mer da men..

Lenke til kommentar
Uansett modell så kan du selv velge om det skal være bridge eller router. En enkel instilling.

nei.. du må ha router-versjonen for å kunne velge mellom router-mode og bridge-mode..

Ooh, ja selvfølgelig! :blush: My bad! Det jeg mente var at om man har modellen med router-funksjon kan man velge mellom router eller bridged mode.

Vet ikke om den modellen med router koster mer da men..

tror ikke bridge-modemet er i salg lenger..

Edit: har hørt at etter mars 2004 gav Online bare ut router modem hvertfall.. kan jo hende om du kjøper deg modem at du finner den da..

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Kan noen finne speedtouch 510 UTEN routing?? Speedtouch 510 finnes ikke uten mulighet for nat-routing. De eneste modellene som er "uten routing" er de telenor har skrudd av routinga på.. og da kan man bare skru den på igjen selv. De aller fleste av telenors adsl bridge-modemer har vært lett lobotomerte utgaver av modmer som har hatt router funksjon, og de aller fleste har vært lett oppgraderbare.

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Skal du kjøpe adsl-modem OG trådløs router/accesspunkt? Vurder å kjøpe et adsl modem med innebygget wlan, da slipper du en del grå hår og sparer noen hundre kroner i tillegg..

kankskje pengene, men tviler på at du sparer deg for så mange flere grå hår.. :p

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe adsl-modem OG trådløs router/accesspunkt? Vurder å kjøpe et adsl modem med innebygget wlan, da slipper du en del grå hår og sparer noen hundre kroner i tillegg..

kankskje pengene, men tviler på at du sparer deg for så mange flere grå hår.. :p

Når jeg ser hvor mange som ikke klarer å koble opp et lokanettverk med et routende modem og trådløsrouter skikkelig, så vil jeg si at mange kan unngå en del grå hår ved å kjøpe en integrert sak. :thumbup:

Lenke til kommentar

Når jeg ser hvor mange som ikke klarer å koble opp et lokanettverk med et routende modem og trådløsrouter skikkelig, så vil jeg si at mange kan unngå en del grå hår ved å kjøpe en integrert sak. :thumbup:

du har vel rett i det.. men for å forsvare meg selv trekker jeg frem dobbeltbetydningen:

Jeg får da ikke grått hår av å sette opp en router etter modemet.. 0 problem :p

Lenke til kommentar

Den oppgraderingen som er nevnt her på forumet er en "rev5 firmware for rev4" modem. Den gir altså oss som sitter med det gamle rev4 modemet nesten samme modemet som om det skulle vært et rev5. En ting som fortsatt mangler er f.eks. adsl2 støtte.. så har du valget, gå for rev5 :)

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for masse gode svar.

Vil igjen presisere at utgangspunktet mitt er at det er omtrent like billig å kjøpe sitt eget modem og splitter som å leie.

Bytter man ISP og har leid modem, må det leveres tilbake og man må betale for nytt hos ny ISP.

Siden speedtouch 510i støttes av alle jeg har sjekket (Tele2, Bluecom, freewave, start, mtulink, telenor m.fl) og man får samme support som om man hadde kjøpt av isp så velger jeg å kjøpe mitt eget.

Blir vel routermodem da, siden bridgeutgaven har gått ut av salg.

Om noen har mer så er det bare flott!!! :cool:

Lenke til kommentar

Vil igjen presisere at utgangspunktet mitt er at det er omtrent like billig å kjøpe sitt eget modem og splitter som å leie.

Bytter man ISP og har leid modem, må det leveres tilbake og man må betale for nytt hos ny ISP.

Siden speedtouch 510i støttes av alle jeg har sjekket (Tele2, Bluecom, freewave, start, mtulink, telenor m.fl) og man får samme support som om man hadde kjøpt av isp så velger jeg å kjøpe mitt eget.

Blir vel routermodem da, siden bridgeutgaven har gått ut av salg.

Om noen har mer så er det bare flott!!!  :cool:

Når man bestiller ADSL fra telenor får man tilbud om å KJØPE et modem, man får ikke noe gratis modem. Men har erfaring med at dette modemet også sendes med gratis, og da er jo selvsagt dette ditt til odel og eie. Men om jeg hadde betalt for speedtouch modemet for så å finne ut at telenor hadde gitt meg et gammalt rev4 modem hadde jeg nok blitt litt irritert. Men siden mitt var graits kan jeg nesten ikke klage på rev4. Men skal du betale for modemet, så krever du samtidig rev5!

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Om det er billigere eller ei kommer ann på.

Hos Bluecom leier du modemet og BC bytter dette ved feil eller misstanke om dårlig modem, kjøper du så må du selvsagt fikse slikt selv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Sant nok at man må fikse ødelagt modem selv, men det har også 5 års garanti etter kjøpsloven.

Et modem blir vel heller ikke utsatt for den store belastningen, så det er vel ikke så veldig utsatt for å ryke.

Lenke til kommentar
Sant nok at man må fikse ødelagt modem selv, men det har også 5 års garanti etter kjøpsloven.

Et modem blir vel heller ikke utsatt for den store belastningen, så det er vel ikke så veldig utsatt for å ryke.

Man har ikke 5 års garanti, men reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...