Gå til innhold

Betenkeligheter ved allmenn stemmerett


Anbefalte innlegg

Om vi skal ha tro på en framtid med samfunnsorden og stabil trygg utvikling,

er jeg ikke sikker på at det er bra med allmenn stemmerett, slik det fungerer i dag. En stor del av befolkningen skjønner og vet egentlig for lite om hva de stemmer på.

"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."

-- Winston Churchill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De som ikke bidrar til å dekke statens utgifter, bør heller ikke kunne ta del i avgjørelser vedrørende bruken av disse midlene. Således bør kun de som betaler en viss sum i skatt ha stemmerett.

Du vil med andre ord at staten skal fungere som et AS? ;)

Hvis det blir sånn at de som betaler skatt får stemmerett, lar vell nesten hele befolkningen være å stemme. Vil vell heller spare flere tusen kroner året, enn å putte en lapp i en valgboks hvert 4. år :!: Din stemme er jo tross alt bare som et sandkorn i Sahara, og har litet å si.

Lenke til kommentar

Han snakker ikke om frivillig skatt i bytte mot stemmerett, vil jeg tro. Hvertfall ikke med umiddelbar virkning i dagens samfunn; jeg vil tippe dette er myntet som et forslag som kun kan gjennomføres i et meget mer liberalisert samfunn. I dagens samfunn er det nok heller ment slik at de som har en inntekt på så så mye, og dermed skatter over en viss grense, vil få stemmerett. (ikke at jeg støtter å gjennomføre dette ;) )

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Du vil med andre ord at staten skal fungere som et AS? ;)

Nja, til en viss grad. I et aksjeselskap får man imidlertid større innflytelse jo mer man investerer; i mitt alternative valgsystem får man bare én stemme uansett hvor mye man betaler i skatt (over minimumsbeløpet). Minimumsbeløpet trenger ikke å være veldig høyt; det viktigste er at folk forstår at man må bidra i finansieringen av statens oppgaver før de kan være med å bestemme over hvordan disse midlene skal forvaltes. 10.000 kroner over en fireårsperiode hadde vært et greit minstekrav. Hensikten er ikke å nekte fattige å stemme, men å bevisstgjøre velgerne på sammenhengen mellom finansiering og rett til medbestemmelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...