annki284 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei:) Når jeg skal starte opp maskinen, så får jeg opp følgende melding. DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Får å komme inn på windows må jeg går innom bios og trykke F10. Da starter windows opp. Hvorfor gjør den dette? Og hva kan jeg gjøre for å slippe å gå innom bios hver gang jeg skal starte opp maskinen? Dette skjer ikke nå jeg restarter maskinen. Annki Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Ingen som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
capy Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 flatt batteri? pill ut batteriet som er på hovedkortet og bytt det med ett tilsvarende. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg får dette når jeg glemmer å ta ut en diskett, hehe.. Sjekket den? Lenke til kommentar
capy Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 ellers kan det jo være at det ikke er rett HD som står som boot i bios. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 har ikke peiling egentli. men prøv å sett hoveddisken din til "master" og sett kablene derreter. (gjelder ikke med s-ata) sjekk også at strømledninger og andre ledninger sitter godt i både hovedkort og annet. Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Hovedkortet er helt nytt, så regner da ikke med at batteriet er flatt. Og selvfølgelig har jeg sjekket at det ikke står en diskett inni.. Hehe.. Maskinen starter opp bare jeg går inn i bios først da. Kan godt være at det ikke er rett harddisken som står som boot i bios. Hvordan ser jeg dette da? Og ja, jeg har en sata-harddisk.. Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Var inne i bios nå, og sjekket om harddisken stod der. Men ved første opstart så står ikke harddisken der. Da står det "IDE channel 3 master none" Men hvis jeg trykker F10, og dermed lagrer, og så går inn i bios og ser igjen står det " IDE channel 3 master Samsung SP2504C" Det virker da som om harddisken er funnet og jeg kan starte opp.. Hvordan kan jeg få maskinen til å finne hardisken på første forsøk? Jeg har en sata-disk. Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) jeg hadde samma problem du må bare bytte plass med lednigende på hk, sette den du skal boote med på nr 1 på hk Endret 16. august 2005 av Myrstad Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 ledningen fra harddisken(som er en sata-disk), er koblet til der hvor det står sata 1 på hovedkortet. Og cd/dvd rom er koblet til der hvor det står IDE 1. IDE 2 er ledig. Er dette feil koblet da eller? Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 nei det er riktig det. prøv å instaler windows/linux på nytt igjen. har du bare en harddisk? Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 ja, har bare en harddisk. slet litt med å få installert den, siden den er en sata disk. men fikk det nå til tilslutt. dette kan ikke ha noe med innstillingene i bios å gjøre da? mener oppsettet der inne er riktig, men synes det nå er litt rart at den ikke finner harddisken på første forsøk. Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 da hveit jeg ikke, vis du har forste boot som harddisk? da burde det jo gå. da er det ikke noe annet en å formatere da Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Kan det kanskje være at sata-drivere ikke lastes ordentlig ? Søk litt på nettet for å se om hovedkort har hatt problemer med dette. Lenke til kommentar
capy Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Oppdater bios er det siste jeg kommer på. Lenke til kommentar
annki284 Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Takker for svar. Kan nok være at sata-driveren ikke lastes ordentlig. Skal sjekke ut mere ang dette. Hvordan oppdaterer man bios da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå