Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finner ikke PPPoE linja

Anbefalte innlegg

Utstyr: NGT med Speedtouch 510i og D-Link 624 +. HP bærbar pc.

Har nettopp flyttet inn i ny leilighet og prøver å få igang internett. (Har prøvd i 3 dager...) Dette skriver jeg via et annet åpent nettverk som av og til fungerer.

Kommer inn i routeroppsettet og maskinen linker fint med routeren i nettverk. Men kommer meg aldri ut på www. Utrolig irriterende og frustrerende. Eneste åpenbare feil jeg oppdager er at det ikke virker som om routere har noen PPPoE forbindelse. Hva kan dette komme av? Alle indikatorer lyser så jeg må få signal inn i leiligheten, men det virker ikke som d-linken sprer dette til pc'n.

Skal også sies at vedkommende som bodde her før fikk internett til å fungere fint like før jeg flyttet inn. Tror alle problemene oppstod når jeg begynte å sikre nettverket og nå fungerer ingenting uansett sikkerhet.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg!! :cry:

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste åpenbare feil jeg oppdager er at det ikke virker som om routere har noen PPPoE forbindelse.
Hvilken router snakker du om her? Hvilket NGT ab. er det du har? Skjønner ikke helt ka du skal med PPPoE..

Kan du si litt om hvordan ting er koblet sammen og hvordan d-link boksen er satt opp?

Lenke til kommentar
Eneste åpenbare feil jeg oppdager er at det ikke virker som om routere har noen PPPoE forbindelse.
Hvilken router snakker du om her? Hvilket NGT ab. er det du har? Skjønner ikke helt ka du skal med PPPoE..

Kan du si litt om hvordan ting er koblet sammen og hvordan d-link boksen er satt opp?

Litt dårlig formulert kanskje, men jeg er litt dårlig på disse nettverksboksene. Du får tilgi at jeg kaller alt som ser firkantig ut for en "boks", kjenner ikke termene godt nok :blush:

Hvilket abonnement vet jeg ikke (ikke fått første regning enda, overtok etter forrige leietaker), men det er et ADSL abonnement, mest sannsynlig billigste. Det går en ledning fra den grå boksen i veggen til DSL inngangen på Thomson Speedtouch 510i boksen. Fra en utgang herfra merket med en "gaffel" går en blå ledning inn i WAN-porten på D-Link 624 routeren. (regner med dette er routeren..) Foran på D-Link boksen lyser det konstant grønt i "Power", "WLAN" mens det blinker noe i "Status" og "WAN".

Jeg har forsøkt å skru Speedtouch boksen (som vel er det som er modemet?) av og trykke inn resetknappen bakpå D-Linken. Dette for så å kjøre wizarden på nytt når jeg går inn på 192.168.0.1. Registrere brukernavn og passord osv. Men likevel kommer jeg meg ikke online. Bruker forresten NGT-kunder et suffiks i brukernavnet? Slik som telenorkunder må taste inn @online.no?

Takk for raske svar, håper flere kommer - ergerlig å være så avhengig av internettilgang...

Mvh

Knut

Lenke til kommentar

Det som er problemet her er at den 510 boksen også er en router, ikke bare et modem. Dersom du går inn i oppsettet på d-link routeren, se om du finner noe om tilkoblings måte. Der skal det være flere alternativer, PPPoE, Static IP, DHCP/Dynamic IP osv. Det du skal velge er DHCP eller Dynamic IP som det ofte kalles i slike bokser. Når dette er gjort skal du i det minste komme på nett. Det beste er kanskje å sette opp dlink routeren som et AP (aksesspunkt), men det kan vi ta etterhvert.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg helt ajour med NGT men har du prøvd å koble ledningen som går fra "gaffelen" og inn i en av LAN portene, deretter går du inn i oppsettet på D-linken og slår av DHCP serveren.

BTW får du kontakt når du kobler til med kabel direkte i Speedtouchen?

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg helt ajour med NGT men har du prøvd å koble ledningen som går fra "gaffelen" og inn i en av LAN portene, deretter går du inn i oppsettet på D-linken og slår av DHCP serveren.

BTW får du kontakt når du kobler til med kabel direkte i Speedtouchen?

Det må gjøres i motsatt rekkefølge. Først må DHCP av, så må dlink boksen sin LAN adresse settes til 10.0.0.X. Når dette er gjort kan den kobles til NGT routeren via en LAN port. Dlink routeren vill da fungere som et aksesspunkt.

Lenke til kommentar
Tusen takk for all hjelp!! Jeg måtte skifte til Dynamic IP (enda det sto PPPoE i instruksjonsskrivet).

NGT har aldri bruke PPPoE :p Sto i tilfelle PPPoA.....

FOrdelen med å sette den som AP, er at du slipper 2 routere etter hverandre, og problemet det medfører i forhold til åpning av porter for program som krever at folk får koblet seg direkte til maskinen din utenfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...