Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverkssystem hos meg? VIKTIG!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå flyttet og har endelig fått installasjonsdato på bredbåndet mitt (NGT Echo 8000). Jeg har dermed tenkt å sette opp et trådløst nettverk hjemme. Det er totalt fire maskiner som skal kobles opp. To stasjonære (de skal gå på kabel) og to bærbare (Trådløse). Den ene stasjonære maskinen skal brukes KUN som server (med internetttilgang) for den andre stasjonære.

Det jeg lurer på er hvilke produkter som anbefales. Det jeg trenger er vel egentlig kun en trådløs ruter og to trådløse nettverkskort for bærbare. (jeg har nettverkskort i de stasjonære).

Det eneste kravet jeg har er at det ikke skal være en SMC ruter.

Er det noen som vet hva jeg burde kjøpe?

Mvh Audun Hagen

EDIT: Jeg har nå fått dette i hus. Men jeg har et problem (som må behandles raskt)

Oppsettet er altså Ruter (Linksys WRT54GS), to stk: Nettverkskort (WPC54GS-EU)(til Laptopene) og et Nettverkskort (WUSB54GS-EU) til Shuttlen.

Jeg har kontakt med ruteren og internett på min maskin (shuttle med USB-basert nettverkskort), men på laptopene har jeg kontakt med ruteren (40%+-) men kommer ikke inn på den. Det synes jeg er rart. Jeg har prøvd alle instillinger (med og uten sikkerhet osv. Forskjellige SSID'er osv.) Men ingenting fungerer. :cry:

Hva kan jeg gjøre?

Trenger raskt svar på dette desverre, så om noen kunne hjelpe hadde jeg satt stor pris på det. :)

Mvh Audun Hagen

Endret av audhage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jeg har selv plukket ut routeren Linksys wrt54gx og adapteret Linksys wmp54gx.

De har den nye mimo teknologien, og har vunnet mange tester.

Hvis du vil eie ditt eget modem og splitter også, har jeg sjekket med de ulike isp`er hva som støttes og gis support på.

Det er hovedsakelig Thomson speedtouch 510i som anbefales.

Legg til en speedtouch splitter, og man har et dyrere men mye bedre system.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. :)

Jeg har funet ut at jeg trenger et USB nettverkskort og et 10/100/1000Mbps PCI nettverkskort i tillegg. Hvilke produkter bør jeg velge da om jeg går for det oppsettet du har satt opp?

Den ene stasjonære (server) har et vanlig nettverkskort (10/100Mbps) installert nå og skal da ha et 10/100/1000Mbps i tillegg, samtidig som den andre (Shuttle) har et 10/100/1000Mbps kort innebygget men skal ha et trådløst kort (USB) i tillegg.

Det kommer i så fall til å bli slik at de to stasjonære blir koblet sammen med kabel (1000Mbps) samtidig som Serveren kobler til ruteren med kabel og Shuttlen kobles til ved et USB-kort. De to laptopene kobles til med trådløse kort.

Vil dette fungere? Vil jeg få 1000Mbps mellom de to stasjonære?

Er det en bedre måte å gjøre dette på?

Mvh Audun Hagen

EDIT: Hvordan er rekkevidden på disse produktene? (gjennom vegger osv.)

Endret av audhage
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler også Linksys-produktene som Pentium 4 anbefaler.

For å få Gigabit mellom de to stasjonære bør du kjøpe en slik, å bruke mellom disse, da routeren kun støtter opptil 100Mbps.

Rekkevidden på Linksys sine produkter er god med standard firmvare, ønsker du enda bedre rekkevidde kan du bare laste ned Sveasoft sin firmware

Lenke til kommentar
Ja det hjalp jo en del. Men et problem med den var jo at komplett ikke har noen på lager.

Får ADSL til neste onsdag, og hadde vært greit å hatt det i hus til da.

Men hva med de som selges mye billigere som denne?

Fungerer sikkert, men det lønner seg å kjøpe trådløse kort av samme produsent som du har router fra.

Lenke til kommentar

Men hvor mye har egentlig SpeedBoosten å si?

Jeg kommer da i så fall til å kjøpe komplett utstyr med Speedboost om jeg velger den ruteren.

(Noen som kan svare meg angående spørsmålet om 1000Mbps med direkte kobling? (Les min forrige post))

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Ja det hjalp jo en del. Men et problem med den var jo at komplett ikke har noen på lager.

Får ADSL til neste onsdag, og hadde vært greit å hatt det i hus til da.

Men hva med de som selges mye billigere som denne?

Fungerer sikkert, men det lønner seg å kjøpe trådløse kort av samme produsent som du har router fra.

Joda det gjør det vel. Men har allerede en bærbar med innebygd kort, så får da håpe det funker med deg også. Har gjort det i andre nett tidliger. Så tenke kanskje det ville funke med et billigere nettverkskort??

Lenke til kommentar

Tenkte å gjøre oppmerksom på at de Linksys-kortene som har blitt anbefalt sannsynligvis har dårlig støtte i Linux/BSD. Så vidt jeg vet har nyere kort chipset fra Broadcom og de er veldig tilbakeholdne med å gi ut teknisk informasjon. Per dags dato må slike kort brukes med wrapper som tar i bruk windows-driveren.

Bruker du kun windows, da trenger du ikke bry deg om dette :)

Lenke til kommentar

Takk. Ble litt redd der, men så bruker jeg jo bare Windows da. :)

Følgende varer er da bestilt:

2stk. Linksys WPC54GS Nettverkskort

1stk. Linksys WUSB54GS-EU Nettverkskort

1stk. Linksys WRT52GS Router

1stk. 3Com Gigabit NIC PCI Nettverkskort. (dette skal ikke brukes på det nettverket.

Vil dette fungere bra?

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar
Den kostet jo dobbelt så mye og da. :(

Men nå har jeg bestilt. Så om noen kan berolige meg ved å si at alt kommer til å funke hadde jeg blitt glad :)

Mvh Audun Hagen

Ja, dette fungerer nok!

Skulle det være noe som ikke fungerer, spør her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...