Gå til innhold

Linux som erstatning for windows

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Ubuntu, synes den passer mine behov veldig bra. Hovedårsaken til at jeg ikke kjører Slackware er at jeg ikke orker å sette meg så inn i docs og guider og måtte google for den minste lille ting. Hadde sikkert fått det til om jeg hadde orket.

Jeg ønsker å bruke GNU/Linux hovedsaklig for å bruke noe alternativt til Windows, det må da være plass til sånne også? Men takk for at jeg ble kalt fjortis, det får meg til å føle meg yngre ;).

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes egentlig at det jeg har lest av denne tråden oppsummerer Linux veldig godt. Alt for mange distroer som gjør det hele uoversiktelig for en stakkar som seriøst vurderer å begynne med linux.

Det er også fordelen med GNU/Linux, man kan velge noe framfor noe annet. Hvis du søker etter nybegynnervennlig distro er det ikke så_mange da. Er jo ikke verre enn at man søker litt rundt eller spør. Dessuten kan vi vel telle på en hånd hvilke distroer 90% av brukerne her på forumet bruker.

Lenke til kommentar
Synes egentlig at det jeg har lest av denne tråden oppsummerer Linux veldig godt. Alt for mange distroer som gjør det hele uoversiktelig for en stakkar som seriøst vurderer å begynne med linux.

Jeg foretrekker valgfrihet fremfor at Apple eller Microsoft bestemmer for meg. Ellers takk.

Lenke til kommentar

Vel... Det er jo selvsagt meget synd. Jeg antar at altfor mange medieavspillere gjør det uaktuelt for deg å bruke en, eller kanskje for mange bilderedigeringsprogram gjør det vanskelig for deg å velge, så du velger MSPAINT?

Hvorfor ikke bare høre på RÅDENE som blir gitt her, da? Det er vitterlig ingen som anbefaler Slackware, Gentoo, Debian eller Arch til nybegynnere. Men hvis du leser igjennom tråden, kommer du nok til å finne ut at alle sier at Ubuntu er en god nybegynnerdistro. Untatt wil, men han er alt for nybegynner til å vite hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Har blant annet funnet ut at det å skulle laste ned en driver for kompilering er et sjansespill, da det å finen ut hvilken versjon som skal lastes ned ikke er like enkelt som 'win32'.

Har inntrykk av at det er en versjon for hver distro, og gjerne forutsatt at du har akkurat 'den kernelen'. Har fulgt mange instruksjoner på 'make' - 'make install' som har kommet ut med masse error pg.g.a. diverse.

Det er jo selvsagt meget synd. Jeg antar at altfor mange medieavspillere gjør det uaktuelt for deg å bruke en, eller kanskje for mange bilderedigeringsprogram gjør det vanskelig for deg å velge, så du velger MSPAINT?

Er omtrent like stort problem som at det finnes massevis av forskjellige medieavspillere til Windows, forskjellen er bare at alle funker til Win32....

Lenke til kommentar

Legg inn kernel-source med pakkesystemet, så skal alle drivarar kompilerast glatt. Skjønar ikkje kvifor dei ikkje legg med kjerne-kildekoden i alle distroar, hadde gjort alt mykje enklare.

No har eg berre brukt SUSE og Slackware, og i Slackware kompilerar eg eigen kjerne så der har eg kildekoden, og i SUSE var det no berre å gå i YaST og installere kernel-source.

Hugs at mange drivarar er på beta-stadiet, og ikkje er gjort brukarvenlege å installere enno. Hugs at GNU/Linux for desktop ikkje har eksistert for folk flest i mange åra, i forhold til Windows, som har eksistert i maange år no (seier eigentleg litt om Windows, at dei ikkje ligg langt foran ein GNU/Linux-desktop)

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Problemet er at mange drivere er lukkede. De vil derfor være låst mot en eller flere versjoner av Linux. Grunnen til at dette ikke er tilfellet i Windows er fordi:

a) Windows-kernelen oppdateres sjelden. Vet du i det hele tatt når du oppgraderer kernelen?

b) Støtten fra leverandørene er bedre for Windows-plattformen. Hvis en spesiell driver til Linux ikke skulle kompilere mot en spesiell versjon av kernelen eller mot den nyeste versjonen av GCC, så sier det seg selv at det enten er sluttbrukeren eller utvikleren som må sørge for å fikse kildekoden. Det de begge har til felles er at ingen av dem har mye/nok tid eller ressurser til å gjøre dette innenfor et kort tidsrom hvis de i det hele tatt er i stand til å gjøre det.

Når det er sagt så er det vel ikke altfor uvanlig av enkelte maskinvarenheter "streiker" når det installeres større oppdateringer av Windows-operativsystemet.

Hva som er "lett" avhenger av preferanser: Jeg synes det er mye lettere å administrere et GNU/Linux system enn Windows. F.eks så har jeg ingen snøring på hvordan jeg skal finne ut hvilke servere som lytter til hvilke porter i Windows, eller konfigurere telnet til å lytte til en spesiell ip-range (openssh er vel ikke portet til noe annet en Cygwin?), eller ta opp/ned nettverket vha. kommandolinjen for å ikke snakke om alle de rare feilene som har oppstått med det trådløse nettverket. Jeg regner med at det ikke bare er meg som har hatt problemer med å få dri*** til å koble til aksesspunktet selv om mottakelsesforholdene er gode?

Lenke til kommentar
Har blant annet funnet ut at det å skulle laste ned en driver for kompilering er et sjansespill, da det å finen ut hvilken versjon som skal lastes ned ikke er like enkelt som 'win32'.

Har inntrykk av at det er en versjon for hver distro, og gjerne forutsatt at du har akkurat 'den kernelen'. Har fulgt mange instruksjoner på 'make' - 'make install' som har kommet ut med masse error pg.g.a. diverse.

Det er jo selvsagt meget synd. Jeg antar at altfor mange medieavspillere gjør det uaktuelt for deg å bruke en, eller kanskje for mange bilderedigeringsprogram gjør det vanskelig for deg å velge, så du velger MSPAINT?

Er omtrent like stort problem som at det finnes massevis av forskjellige medieavspillere til Windows, forskjellen er bare at alle funker til Win32....

Jeg har aldri funnet det vanskelig å finne versjonen for driveren jeg laster ned, bruker å gå for den nyeste (eneste ikke-i-kjernen-modulen jeg har lastet ned er vel orinoco_cs, resten er i Linux 2.6.x). Som de andre sier så må du ha den kildekoden av Linux som din versjon av Linux ble bygd av (gcc-versjon må også stemme med den du skal til å bygge modulen med) hvis du skal bygge en nedlastet modul, dette er som regel ikke vanskelig siden dokumentasjon bruker å være godt tilgjengelig og i de fleste tilfeller ender du opp med å skrive «make; make install; update-modules; modprobe kjernemodul».

At alt bare funker til windows er et kjent argument, det brukes vanligvis av windowsfolk som har prøvd et unixlikt operativsystem og har misforstått hele greia. GNU/Linux ble ikke laget så at man kunne sikle på skjermen for å åpne «Min datamaskin»: Søk litt i forumet etter distroposter og finn en som passer deg, les litt nybegynnerdokumentasjon om hvordan et unix/gnu-system fungerer, installer noen program med pakkesystemet, knot litt i instillinger og kos deg :)

Lenke til kommentar

Jeg synes altfor mange linux/GNU brukere er for opptatt av å "lære seg systemet" Dette er naturlig siden det er en mye høyere andel "tekniske" brukere av linux Vs MS og OSX. Målet er vel å få mennesker uten noen form for ambisjoner om å kikke under panseret på OS'et til å bruker linux. De skal ikke trenge å vite at maskinen har et OS engang. Det viktige for disse er å bruke og lære seg programmene. Der synes og tror jeg at ubuntu, fedora, linspire osv er på riktig vei.

de gangene jeg må starte MS-windows er:

Scanning: XSane fungerer ikke så bra som Cannons Toolbox

Oppdatering av FW til min Creative muvo

Scanne for virus

Se film via tv-ut. (nvtv takler ikke min interne nvidia 4MX tvutgang, prøver med Xorg men ikke helt i mål)

Oziexplorer (gps/kartprogram)

Kjøre AdAware

Kjøre Spybot

reboote etter å ha satt inn en ny DVD-rom

Det ble en lang liste, men måtte tenke lenge.

Lenke til kommentar

Virus/AdAvare/Spybot: Du rebooter vel ikke for å sjekke "har windows fått virus av seg selv uten å være startet?". Forøvrig om du er bekymret for å videresende virus til venner etc., så har du alltids ClamAV.

Synd med scanneren. Hvaslags ting er det som ikke funker? Prøvd å rapportere feilene? Det hjelper overraskende ofte :)

Film via TV-ut: funker det heller ikke ved hjelp av de proprietære nvidia-driverene for linux? I så fall er det en feil i disse, og en klage som bør rettes mot nvidia.

Oziexplorer og Creative FW kan jeg ikke svare for. Kommer det ofte oppdateringer til den Creative saken (nyskjerrig)?

Lenke til kommentar
a) Windows-kernelen oppdateres sjelden. Vet du i det hele tatt når du oppgraderer kernelen?

Se hvor gammel «kernel32.dll» er? ;)

Forresten, kjernen til Windows heter vel NT.

Ikke alle kjernene til Windows tror jeg heter NT. Tror der er bare Windows NT, Windows 2000, XP og Windows 2003 som har NT kjerner. Windows versjoner som er gamlere enn Windows NT har en annen kjerne tror jeg.

Lenke til kommentar
Ikke alle kjernene til Windows tror jeg heter NT. Tror der er bare Windows NT, Windows 2000, XP og Windows 2003 som har NT kjerner. Windows versjoner som er gamlere enn Windows NT har en annen kjerne tror jeg.

Windows 95, 98 og ME bruker MS-DOS sin kjerne.

Lenke til kommentar

Nå har NT faktisk eksistert en lang stund. Windows NT 3.51 eksisterte samtidig som Windows 3.1, 3.11 og Windows 95. Etter at Windows 95 ble lansert (i 95, utrolig nok), så kom Windows NT 4.0. Windows NT 3.51 og Windows 3.11 hadde tilnærmet likt brukergrensesnitt, akkurat på samme måte som at Windows NT 4.0 hadde samme brukergrensesnitt som Windows 95. M$ hadde før to strategier: Windows NT/2000 for bedrifter, og Win95/98/Me for forbrukere. Det var med Windows XP, som er NT-basert at M$ kuttet ut 16/32bits kjernen som Windows 95, Windows 98 og Windows Me var basert på, rett og slett av stabilitetshensyn.

Lenke til kommentar
Den generiske måten å kompilere en kjerne med moduler på, er jo "make && make install && make modules_install". Det er i hvert fall slik jeg kompilerer en kjerne med moduler i Slackware med en generisk kjerne hentet fra kernel.org.

det var snakk om moduler utenom kjernen :)

Lenke til kommentar
i de fleste tilfeller ender du opp med å skrive «make; make install; update-modules; modprobe kjernemodul».

update-modules må vere noko distro-spesifikt. depmod -a vil vere den korrekte kommandoen, men som regel ligg den kommandoen under make install.

joda, det ble litt debian-spesifikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...