Ivan Drago Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Ønsker en laptop som tilfredsstiller mine krav til best mulig pris, vil helst ikke bruke noe over 15 000, gjerne mindre. Har tidligere hatt Whitebox CL50. Er svært dessorientert på laptop markedet siden det er 2 år siden sist jeg var oppdatert. Trenger derfor hjelp! VEKT: Ikke så ekstremt viktig. Fungerte greit med min forrige (2.8kg) STØY: Veldig viktig med lavt støynivå, skal sove i samme rom! BATTERI: Ganske viktig SKJERM: Litt usikker. Fungerte bra med 1400x1050, men er åpen for noe nytt. Ønsker også at skjermen skal være best mulig i sollys. TRÅDLØST: Innebygd WLAN (B+G) Innebygd bluetooth Gjerne infrarød, men klarer meg sikkert med bluetooth. CPU: Det som gir best ytelse, minst støy og minst batteriforbruk for pengene. Blir sikkert noe Centrino greier, men jeg er litt usikker i jungelen av ulike modeller, både CPU og chipset. SKJERMKORT: Bør være rimelig bra, men orker ikke betale tusenvis av kroner bare for noen ekstra FPS i spill. Spiller ikke så mye, men har litt lyst til å spille half life 2 snart... Hører at en del nyere laptop har mulighet for å oppgradere skjermkort, det kan nok være en fordel. Uansett er det forholdet pris/ytelse som er viktigst. DVI utgang bør det være. Og selvsagt TV-utgang! RAM: Minst 512mb, helst 1024 (merker jeg forskjell?) Er det store forskjeller på ulike typer RAM? Justeres CPU og RAM bus uavhengig? Ser det leveres RAM i forskjellige hastigheter, cas latency OSV HARDDISK: 60GB eller mer, min 5400rpm, gjerne 7200 S-ATA kan vel være en fordel? Finnes det bærbare med ekstern S-ATA? (tenker på ekstern disk) CD/DVD: DVD brenner som takler flest mulig format og er rimelig kjapp! Sonefri?? ANDRE TING: Innebygd mikrofon (kan også ha webkamera, men jeg kan nok leve uten...) Minnekortleser (SD OG MMC, gjerne mer) USB2.0 og Firewire Endret 17. august 2005 av Ivan Drago Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7142 http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7470 Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Virker som om kun den ene, "Netshop 154WS-TV "bygg din egen bærbar" 15,4" Wide, 6600,TV-tuner, BT,GB-lan++", har integrert Lbluetooth. Ellers noen fordeler/ulemper med de to modellene? Den ene kan man velge både "sonoma" og "dothan" CPU, men jeg vet ikke hva som er forskjellen... Ingen av dem har S-ATA, er det noe stort problem? Finnes det bærbare med ekstern S-ATA inngang? (uten å bruke PCMCIA kort) Hva er det beste skjermkortet dersom man ønsker mest mulig ytelse for pengene? Har dere andre forslag kanskje? Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Jeg har oppdatert innlegget mitt slik at det forhåpentligvis gjør det enklere å gi meg svar og anbefalinger Lenke til kommentar
Filla Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 - Ekstern SATA tilkobling vil du ikke finne på noen bærbare (ennå). Beste skjermkort for laptops for tiden er X700 og 6800 go / ultra, sistnevnte finner du bare i "slepbare". - For 15k vil du kunne handle en kraftig laptop, med siste brikkesettet til Intel (533 FSB, DDR2 RAM osv). - Skal du ha DVI utgang, vil det begrense utvalget en god del, men vet at bl.annet ACER er flinke å inkludere dette på sine laptoper i dette prisleiet. - Anbefaler 1 GB RAM, da 512 er allerede praktisk nedre grense for XP nå. Noen eksempler: Acer F/S Lykke til ! Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Denne har innfridd dine krav: Tundra 1557e, 8595 kr Har selv kjøpt en slik, mye for pengene værtfall Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Det virker jo som et godt kjøp. Men den har vel neppe innebygd bluetooth? Kan vel leve med bluetooth dongle dersom jeg sparer flere tusen på det... Hvordan tilfredsstiller den ellers mine krav? Har den innebygd mikrofon? Er harddisken 5400rpm? Endret 18. august 2005 av Ivan Drago Lenke til kommentar
z00l Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Hva med denne lekre saken: http://www.psdata.no/ps.asp?it=112330&mlevel=090400 Gir mye ytelse for pengene...... -z00l- Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 ...og mye bråk for pengene. Lenke til kommentar
fetter`n Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Heisann! Ser at en nevner Tundra 1557e. Lurer på en slik selv, men kan noen fortelle meg om den støyer mye. Dette er kjekt å vite siden eg er kresen på støy. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Filla Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 1557, 1558, 1559, enten de er i Tundra eller i andre nettbutikkers utgave, har ikke DVI utgang. Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Dersom det er snakk om f.eks. 2000 kr mellom to PCer som er helt like bortsett fra DVI utgang, så dropper jeg heller DVI utgang og bruker 2000 på noe annet. Jeg ser ikke forskjell uansett, men har litt sansen for å ta i bruk framtidens standarder. Lenke til kommentar
eee Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Jeg kan sterkt annbefale PC'en som onkelen min har.. Acer TravelMate 8005LMi.. Jeg ble overgitt da jeg fikk se pc'en hans... jeg hørte ikke en jævla lyd... han sier han har problemer med å finne den hvis han har lagt den bort noen steder, fordi den ikke gir lyd fra seg eneste lyd man hører er når harddisken jobber, og det er minimalt med støy.. Acer TravelMate 8005LMi(1.8 Ghz) eller så kan man vel prøve storebroren: Acer TravelMate 8006LMi(2.0 Ghz) eneste forskjell er prosessoren som jeg har funnet ut... skiller 200Mhz på dem.. tror ikke det har så mye å si for støyen... Onkelen min er kjempefornøyd med datamaskinen! Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Nå frister det faktisk å kjøpe tundra PCen hos psdata: http://www.psdata.no/ps.asp?it=113104 Den har noen mangler i forhold til mine ønsker: Mangler bluetooth Mangler DVI harddisk 4200? eller 5400? mikrofon? støtter minnekortleser MMC? (står SD og MS) Har dere tips om andre PCer som er bedre kjøp? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 ...og mye bråk for pengene. Kjøpte denne en uke siden med 1GB ram, helt topp maskin.. Maskinen bråker ikke kan jeg bare si... http://www.psdata.no/ps.asp?it=108715&mlevel=090400 Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Acer aspire 1692wlmi. Du få den med valgfritt ati x700 128 / 256MB, mulighet for intern blåtann, kjapp disk, nyeste chipset og inntil 2GB ram. + at den bråker ikke i det hele tatt! Det eneste som ikke passer med dine ønsker er skjermen som er av den reflektive typen, og dermed ubrukelig i dagslys... Edit: leif Endret 19. august 2005 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Nå frister det faktisk å kjøpe tundra PCen hos psdata:http://www.psdata.no/ps.asp?it=113104 Den har noen mangler i forhold til mine ønsker: Mangler bluetooth Mangler DVI harddisk 4200? eller 5400? mikrofon? støtter minnekortleser MMC? (står SD og MS) Har dere tips om andre PCer som er bedre kjøp? harddisk er 5400RPM Bluetooth er jo like greit å på USB, sparer jo litt da. Det med minnekortleseren er jeg ikke sikker på, men jeg regner med de takler MMC kort siden de er ganske vanlige, du kan jo ringe eller maile PSdata Får værtfall mye for pengene ved kjøp av 1557e Lenke til kommentar
krippa1970 Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 ...og mye bråk for pengene. Den der får du si mer om.Har en aopen 1557 med 128MB skjermkort og den bråker ikke så at forskjelen melom 64 og 128 skule si at det er mer bråk på den med 64MB er ikke noe jeg vill tro Lenke til kommentar
Ivan Drago Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 www.shg.no har også fristende priser. Mulig jeg finner det beste kjøpet der? Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 ...og mye bråk for pengene. Kjøpte denne en uke siden med 1GB ram, helt topp maskin.. Maskinen bråker ikke kan jeg bare si... http://www.psdata.no/ps.asp?it=108715&mlevel=090400 Han mente 1559, ikke 1557! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå