Heia Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Lurer litt på å kjøpe projektor fra USA, det er gunstig nå pga lav $ kurs.. Det jeg lurer på er: Så vidt jeg vet er forbrukerelektronikk tollfri ved import, må betale 25% mva på kjøpspris/frakt.. Stemmer dette? Og, er det noen beløps grense ved denslags import? Endret 15. august 2005 av Heia Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Stemmer ifølge andre poster jeg har sett her på forumet. Ikke noe toll, men du må betale 25% mva på varen og frakta. Vare med verdi inntil 200 eks frakt slipper du mva på. Gaver med verdi inntil 1000kr slipper du også mva. Men avs MÅ være en privatperson, ikke firma. Lenke til kommentar
Heia Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 . Vare med verdi inntil 200 eks frakt slipper du mva på. Gaver med verdi inntil 1000kr slipper du også mva. Men avs MÅ være en privatperson, ikke firma. Hehe..Ikke rare pj en får for 200, eller evt. ved å få sendt som gave til en verdi av 1000... Har sjekka litt rundt på div off. sider får å finne tollsatser på beløp over 200/1000, men kan ikke fordra disse byråkratiske websidene... Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Grensa på 200/1000 gjelder mva, toll er det svært få varer som har lenger (matvarer er en av de få varegruppene som har toll...) Er nærmest komisk å lese i Tolltariffen: Det er listet opp alt fra dioder til kulelagre, for ikke å snakke om gravemaskiner, hjullastere, asfaltutleggere og valser til trykkpresser, og alt dette er tollfritt... Hadde vært mye greiere med en kort, oversiktlig liste over de varene som faktisk er tollbelagte... Datamaskiner og -komponenter kommer vel inn under kapittel 84.71, som er tollfritt. Altså er det bare mva (på 25%) som tilkommer -samt gebyret posten krever for å utføre fortollingen på vegne av deg (husker ikke, men det er vel på 100-150kr?!) ... Lenke til kommentar
Heia Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Grensa på 200/1000 gjelder mva, toll er det svært få varer som har lenger (matvarer er en av de få varegruppene som har toll...) Datamaskiner og -komponenter kommer vel inn under kapittel 84.71, som er tollfritt. Altså er det bare mva (på 25%) som tilkommer -samt gebyret posten krever for å utføre fortollingen på vegne av deg (husker ikke, men det er vel på 100-150kr?!) ... Kan nok tro at det er tolltull på landbruksprodukter i nissenes hjemland ja... --------------- Om jeg leser dette korrekt, hvis jeg bestiller en projektor til la oss si 1000 bukcs, så må jeg betale 1000x6,4 -6400 + 25% mva -1600 + 150 fortollingsgebyr.. Dette er da regnet ut etter dagens $ kurs..8150.- Så kommer frakt også da, vet ikke helt hva den blir, men kanskje 100$ for en 5-6k tung pakke ca 640kr.. Skulle ikke komme så gæli ut da for en projektor som koster nesten 13K i Norge.. MEN, så er det garantien da, om noe skulle skje med den.... Endret 15. august 2005 av Heia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå