reallars Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Har en kamerat som skal ha seg ny pc etter at hans Pentium II nettopp sluttet å virke. Pcen skal brukes til musikkproduksjon på hobby-nivå (i Acid og Reason) og en del DVD-encoding, og budsjettet er maks 7500 kr (sånn cirka). Lydkort kjøpes senere i en musikkbutikk. Han har 2 skjermer, mus og tastatur fra før (samt en ganske ny cd-brenner og en diskettstasjon som kanskje skal puttes inn). Han skal ikke spille (annet enn eldgamle spill fra The Underdogs o.l.). Her er det jeg har satt opp så langt: - Abit AL8, I945P, Socket-775, ATX, SATA2, GbLAN, uGuru, DDR2, PCI-Ex16 1399 kr - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB 1029 kr - Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte 2250 kr - NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 395 kr - NorthQ Strømforsyning 4001AT ATX 400W, 120mm vifte, 12-17dBA, PCI-E, 20/24pin 475 kr - Sapphire Radeon X300 128MB DDR PCI-Express, Tv-Out/DVI-I, Lite-Retail 499 kr - Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ 850 kr Sum 6897 kr Når det gjelder kabinetter er vi litt mer usikre. Han vil ha noe som er så stille som mulig uten å koste masse. - Beantech Igloo 1 Miditower, Aluminium (Uten Strømforsyning) 695 kr - Cooler Master Centurion 531 Sølv (Uten Strømforsyning) 749 kr - Cooler Master Centurion 1 Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) 595 kr - Thermaltake Soprano Sort m/vindu (Uten Strømforsyning) 749 kr Er det noen som kan anbefale et av disse (det må ikke ha fryktelig bråkete vifter)? Varene skal kjøpes inn fra Flexi-Data i Bergen (siden vi da kan oppsøke en fysisk butikk dersom noe må byttes/repareres), men jeg linker til komplett siden de har bedre produktinfo på sidene sine. Det eneste på listen som er spikret allerede er prosessoren, siden det er den billigste dualcore. Ellers kan alt annet byttes ut dersom dere har noen bedre/billigere forslag. Har jeg valgt ok hovedkort og RAM? Holder PSUen mål? Er harddisken stille? Ellers vil jeg gjerne vite om alt dette passer perfekt i hop, vil ikke ha noen overraskelser når vi skal bygge... EDIT: Farsken, så at skjermkortet hadde vifte og byttet det ut. Hva er det billigste vifteløse skjermkortet med 2-skjermstøtte? Bør jeg unngå de som har HyperMemory eller Turbocache? Endret 15. august 2005 av reallars Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Driver en god del med DVD-saker selv, har en Pentium D 830 som tar seg av den saken uten å somle, kan anbefales med god samvittighet. Har samme hovedkort, veldig bra med nyeste Bios. Hvis jeg sku si noe negativt om AL8 må det bli at det har kun 1 intern firewire-tilkobling (det følger med brakett med 2 porter; 6-pins og 4-pins). Det er en 6-pins bak også da, så ikke noe stort problem. DVD-brenner synes jeg er veldig viktig for slikt arbeid, er litt skeptisk til NEC her, trolig vil en BenQ være et noe bedre valg. Selv satser jeg nå på den nye Pioneer DVR-110D, har ikke sett tester enda men håper å få testa den selv i løpet av uka. De gamle Pioneerene er såpass bra at det er stor sjans for at denne blir det beste som er å få, og iallfall STOR sjans for at den er bra nok! Åhhh som jeg gleder meg til den er i hus! PSU holder fint til det oppsettet der. Kabinett er såpass mye smakssak at det er vanskelig å anbefale noe, selv har jeg Aopen H600B med 350W, god plass og innsugsrør i siden til CPU-vifta, ble brukbart når jeg bytta til 120mm kabvifte koblet til viftekontrollern på hovedkortet. Billig også siden man ikke trenger kjøpe PSU separat. Men oppsettet ser bra ut det, brukbar ram osv. Når det gjelder skjermkort vet jeg ikke helt hva jeg skal si, men generelt er TC/hypermem dårlige kort siden de bruker av systemminnet, sikkert lurt satse på feks 6600LE eller x550 istedet. Lenke til kommentar
reallars Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Takk for svar! Vi bestemte oss for å gå over til et Asus-hovedkort, siden det er vifteløst, og gjorde ellers ingen endringer. Det var egentlig litt for lite plass til IDE-ting på abit-kortet, og han bestemte seg for å droppe firewire inntil videre. Kjøper vel et kort senere eller kanskje det følger med på "proff"-lydkortet. Slik ble pcen seende ut: Kabinett: Cooler Master Centurion 531 Hovedkort: Asus P5LD2 Minne: Corsair Value Select DDR2 667 2*512 MB Prosessor: Intel Pentium D 820 Brenner: Nec 3540A PSU: NorthQ 4001 AT 400W Harddisk: Samsung Spinpoint P120S 200 GB Grafikkort: Sapphire Radeon X300 7179 kr fra shg.no og Flexi-data. Hvis noen ser noe som ikke er bra ved oppsettet, si ifra! Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Det ser kjempe ut det. Greit med plass for mer IDE-enheter for de fleste ja, Abit er litt forut for sin tid med å fjerne IDE. Men vifta støyer ikke spes på Abit AL8, den er merkverdig stille i forhold til størrelsen og kan stilles ned til å alltid gå på laveste fart uten at det lager problem. Skifta til zalman passsiv NB-kjøler likevel, ble lavere temp å da. Alltid skummelt med chipsetvifte, de er så små at man kan ikke forvente at de varer lenge. Ser at nye eksterne lydkortet til RME har firewire800, så sjans for at han måtte ha kjøpt ekstra firewire-kort uansett hvis han tenker eksternt kort/digitalmixer. Lenke til kommentar
reallars Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Ja, det var det vi også fant ut: at ingen av de aktuelle hovedkortene hadde Firewire800. Så det var like greit å vente, da han ikke trengte det med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå