Gå til innhold

Dual core jobb/kontor/bilderedigeringspc til 10K

Anbefalte innlegg

Har nå fått i oppdrag av onkelen min og bygge en PC til han som skal brukes til jobb, kontor og redigering av bilder osv. Han har satt en maks pris på 10000 Kroner.

Noen av kravene er som følger:

19" LCD

Kabinett med tilkoblingsmuligheter i front

1 gigabyte RAM

250 gig harddisk

Støy spiller igrunnen ikke så stor rolle for han siden han ikke legger særliog merke til det, men tante merker støy så får prøve og unngå et jetfly.

Spill er helt nedprioritert. kommer ikke til og spilles på.

Her er det oppsettet jeg har kommet fram til nå:

Kabinett: Aopen H600C sølv med 360 W PSU

HK: AOpen i915Pa-EFRII hovedkort socket 775

Skjerm: BenQ FP937s+ 19" LCD

Skjermkort: Club3d Radeon X300 256 mb minne

CPU: Intel P4 640 3.2 GHz 64 bit.

DVD brenner: NEC 3520A dual layer

Minne: OCZ 1024 value DDR2 PC 4200 533 MHz 2*512

harddisk: Samsung spinpoint 250 gig med NCQ og Noise Guard

Pris: 10015,-

Har bestemt meg for at Intel er et greit valg her blant annet pga den kommende priskuttet på 600 serien til intel.

Er det noe dere ville endret på her, bortsett fra og velge AMD?

:endra skjermkort og hk.

EDIT: Windows XP og eventuellt office kommer i tillegg til de 10K.

Setter opp et forslag til dobbelkjerne (INTEL) her. Fra komplett.no

CPU: Intel Pentium D 820 2.8GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

HK: Asus P5LD2, I945P, Socket-775, ATX GbLAN, SATAII, Lyd, DDR2, PCI-Ex16

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

HD: Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

GPU: Sapphire Radeon X300 128MB DDR PCI-Express, Tv-Out/DVI-I, Lite-Retail

DVD: NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Kabinett: Chieftec BH-02 ATX Medium Tower Sort m/USB, Firewire og Audio, m/400W PSU

Skjerm: Samsung 19" LCD Syncmaster 913V TC003 Silver

Pris: 10042,-

Hva synes folket om dette oppsettet. Litt dyrere, men også endel bedre tror jeg.

greit og få så mye man kan for 10000.

Endret av underground
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyninga er mer enn kraftig nok og dessuten ganske stille, men velg gjerne bedre skjermkort, noe tilsvarende uten hypermemory/turbocache.

Hovedkortet ser litt tragisk ut, kun 2 DDR2-slotter, så hvis han må oppgradere må han bruke vanlig DDR Ram. Veldig lite 775 HK på lager hos netshop nå, det beste i den prisklassen med DDR2 hos netshop er pr idag Aopen: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4695

Lenke til kommentar
  Ja den så faktisk ikke dum ut. Litt dritt og sitte med ett 6600GT når man ikke spiller. Men når prisen ikke er verre så spiller jo ikke det noen rolle. Skal vurdere den. Det eneste som er dumt er at jeg ikke kan bygge den da. Det er jo halve moroa med pc. tongue.gif

Du får be om et avslag på 300,- og få den levert i deler da.... ;-)

Lenke til kommentar
Du bør velge ei kraftigere strømforsyning. Jeg ville heller valgt en AMD64 3200+/3500+ i stede for denne prosessoren, og hovedkort og minne som passer.

tull og tøys til dette systemet holder det lenge med 360w.

han skal ikke ha et gf 6800 osv. men en arbeids maskin.

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Ja tror jeg har bestemt meg nå og det blir nok et intel system alikevel. syns det er bortkasta penger med et 6600GT som står og støver ned. og det oppsettet jeg har satt opp er ikke noe dyrere.

EDIT: kabinettet er endel penere også.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Vurdert å putte inn et tvkort? Husker min litt eldre bror som ikke har peiling på data ble helt gira når han fant ut han kunne se tv/nyheter samtidig som han jobbet med pc'n han kjøpte på anbefaling fra meg. :)

Er bare snakk om et par hundringser for et bra kort fra feks. terratec..

Lenke til kommentar

:thumbup: Har du vurdert dual-core da?

Til pc-er som skal brukes til alt annet enn spill så merker man en STOR fordel ved bruk av dobbelkjerne-prosessorer! Spesielt om et år eller to når programmer støtter smp fullt ut.

Når du først skal bruke 1895,- på CPU vil jeg anbefale deg å sjekke denne:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=30117

Mye prosessor for 2k!

Synd at Netshop ikke selger denne foreløpig da...

Lenke til kommentar
:thumbup: Har du vurdert dual-core da?

Til pc-er som skal brukes til alt annet enn spill så merker man en STOR fordel ved bruk av dobbelkjerne-prosessorer! Spesielt om et år eller to når programmer støtter smp fullt ut.

Når du først skal bruke 1895,- på CPU vil jeg anbefale deg å sjekke denne:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=30117

Mye prosessor for 2k!

Synd at Netshop ikke selger denne foreløpig da...

Har tenkt litt på det ja. Det er jo ikke noe krav og kjøpe alt fra netshop heller. Ser komplett har den til en grei pris.

EDIT: Det er to kjerner som operer på 2.8 Ghz hver? og det vil si at vis man har programmer som støtter dual core så kan man utnytte begge kjernene fullt ut og man har 5.6 Ghz?

Er ihvertfall to stk 2.8 Ghz i AMD X2 4800 så regner med det er det samme med intel. Si fra vis jeg tar feil her.

Endret av underground
Lenke til kommentar
Det er to kjerner som operer på 2.8 Ghz hver? og det vil si at vis man har programmer som støtter dual core så kan man utnytte begge kjernene fullt ut og man har 5.6 Ghz?

Er ihvertfall to stk 2.8 Ghz i AMD X2 4800 så regner med det er det samme med intel. Si fra vis jeg tar feil her.

Ja, du har riktig. I programmer som støtter dual-core fullt ut vil du oppnå boritmot dobbel ytelse, i og med at begge kjernene (i ditt eksempel på 2,8Ghz) vil samarbeide om oppgavene i programmet, og vil doble hastigheten.

En liten ting til; har du råd så gir AMD X2 3800+ mye bedre ytelse enn D820. Bare les her hvor den blir sammenlignet med D830:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...spx?i=2484&p=13

Lenke til kommentar

Har sett gjennom den reviewen og det ser jo bra ut for X2 3800+, men så har jeg fått et tak på 10000 +- 500 kr så bør holde meg under det. Tror ikke det blir noen klager på pentium D 2.8 dual core heller siden han nå sitter med en P3 700 Mhz med 256 mb ram. Er ikke stort og skryte av idag det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...