z00l Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei!!! Har en god del CD'er & DVD'er som jeg har lagret ting på opp gjennom årene. Det som er litt kjedelig er at når jeg nå skal ta fram disse platene for å kopiere inn til HD igjen, så får jeg på veldig mange plater CRC feil under innkopiering til harddisk. Lurer derfor på om noen vet om noen type programmer som kanskje kan løse dette, ved at de klarer å lese mer enn selve windows klarer ? Foresten: Hva er det som gjør at CRC feil oppstår ? Har alltid lurt på dette Dette igjen gjør det til at jeg blir skeptisk til å bruke CD/DVD'er til lagringsmedia. Hadde satt stor pris på svar her Mvh -z00l- Lenke til kommentar
stigto Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Det er alltid feil på brente CD/DVDer, men dårlige plater forringes fortere enn gode. Ved bruk av ISO/UDF-filsystem brukes en algoritme for å kunne gjenoprette dataene kalt en Reed-Solomon-matrise. Denne kalkulerer en sjekksum samt redunante data. Blir feilene for store, greier ikke algoritmen å gjenskape dataene lenger. Du kan ofte greie å lese tilbake dataene ved å prøve forskjellige spillere. Det er lurt å lagre forholdsvis små filer på platen (opp til 100MB). Du kan bruke WinRAR til dette (http://www.rarlabs.com). Du kan også generere paritetsdata selv med QuickPAR, som sikrer deg videre. Gode plater kan også være god økonomi, men det er ikke alltid at pris og kvalitet går hånd i hånd. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 For meg så virker det som om de DVD'platene som jeg har brennt i full hastighet er de med mest feil på. Har endel plater som jeg har brennt på halv hastighet, og disse er det ikke noen problemer med. Ser også merkbar forskjell på hvor mye de forskjellige spillerne mine greier å kopiere ut. Kan du anbefale meg en "super" dvd-spiller som er kjent for nettopp dette ? Mvh -z00l- Lenke til kommentar
stigto Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Det anbefales å brenne på halv hastighet av hva platen er sertifisert til. Jeg har ikke funnet noen sammenheng mellom kvalitet på CD/DVD-ROM drive og hvilke som kan lese tilbake dårlige plater til enhver tid. Noen ganger kan en dårlig laptop-drive lese tilbake noe som ingen andre kan. Jeg brenner forholdsvis mange plater, og ser at noen plater blir synlig forringet etter bare noen måneder, selv om de er forsvarlig oppbevart. Men ellers anbefales spillere fra Plextor, Pioneer og NEC. Lenke til kommentar
Drinken Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 På cd-r kan jeg til dels være enig, men ikke når det gjelder dvd-+r. Dvd brennes best på oppgitt hastighet, eller et trinn lavere så lenge du bruker plater av bra kvalitet. Lavkvalitetsplater (som f.eks That's Write optodisc) kan/vil du få problemer med uansett hastighet. Dr. Lenke til kommentar
stigto Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Tja, det stemmer i hvert fall i min erfaring. Det er enkelt å sjekke dette selv ved å gjøre to brenninger, en på maks sertifiserte hastighet og en på halv. Test så platene med Nero CD-DVD Speed og se hvilken plate som har flest feil. Er resultatene tilnærmet like, kan godt høyeste hastighet brukes. Her er forresten en god guide: http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm Lenke til kommentar
z00l Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 På cd-r kan jeg til dels være enig, men ikke når det gjelder dvd-+r. Dvd brennes best på oppgitt hastighet, eller et trinn lavere så lenge du bruker plater av bra kvalitet. Lavkvalitetsplater (som f.eks That's Write optodisc) kan/vil du få problemer med uansett hastighet. Dr. Ikke godt å høre Har ca 900 plater av nettopp den typen......... Har i den senere tid gått over til Intenso plater m/ anti scratch. Disse virker tålig grei i kvalitet & pris. Faktisk så er DVD-spilleren på min bærbare IBM G40 den beste til å lese ut data. -z00l- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå