hemo Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 I dag fekk eg ein ny minnepinne på 2 GB. Kan eg installera Linux på den? Ubuntu, kanskje? Nero tester den til over 11 MB/s (fabrikkformatert med FAT) Kan ein evt. linuxdistro på minnepinne boote ulike PCar? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 http://www.goosee.com/puppy/flash-puppy.htm Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 I dag fekk eg ein ny minnepinne på 2 GB.Kan eg installera Linux på den? Ubuntu, kanskje? Nero tester den til over 11 MB/s (fabrikkformatert med FAT) Kan ein evt. linuxdistro på minnepinne boote ulike PCar? En minnepinne har samme funksjoner som en harddisk, som betyr at alle distroer kan installeres på en minnepinne. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 En minnepinne har samme funksjoner som en harddisk, som betyr at alle distroer kan installeres på en minnepinne. Men noen distribusjoner er jo mer egnet for å brukes på forskjellige PC'er enn andre. Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Men noen distribusjoner er jo mer egnet for å brukes på forskjellige PC'er enn andre. Tja, med en standard kernel og hotplug så kan en hvilken som helst distro fungere på de fleste PC'er. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Flash Disk Utility (som fulgte med minnepinna) seier at nokon BIOSar ikkje støttar bootbare minnepinner, større enn 512 MB. Då er det kanskje best å partisjonera minnepinna? Vidare var der ein "Make Bootable Disk" som gav dette resultatet: Edit: Etter å ha satt minnepinna først i bootmenyen i BIOS, fekk eg opp melding om å setja inn ein bootbar disk. Denne "Make Bootable Disk"-saken fungerte såfall ikkje på min Acer TM8004LMi (med oppdatert BIOS). Endret 15. august 2005 av hemo Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Vil som Gimper anbefale Puppy Linux mht til installasjon på USB pinner og flash-minnet generelt. Puppy har et oppdatert og fleksibelt script som installerer alt du trenger på USB pinnen. I tillegg skriver Puppy til flash-minnet kun når boksen skrues av noe som forlenger levetiden på flash-minnet Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Å kjøre fra minne er absolutt å anbefale (såklart hvis man har nok RAM). Lenke til kommentar
hemo Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 HeimePCen får over 17 MB/s på same minnebrikke. Litt merkeleg, men likevel.. Kan eg flytta Puppy Linux mellom ulike PCar, eller vil dette kunne skapa problem (drivarar, etc.)? Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er ikke noe problem å bruke Puppy fra USB på forskjellige PCer. Har gjort det selv en stund med stort hell. Du kan oppleve at Puppy har problemer med noe hardware. Men så fremt en PC kan boote fra USB vil du som regel alltid få tilgang til det du trenger uten problemer; da tenker jeg på tilgang til nettverkskort, cdrom, tastatur/mus, skriver, etc. For PCer som absolutt ikke kan boote fra USB kan du bruke en Puppy-boot-disket. Det som kan være et problem er tilgang til SATA-disker og wifi (under utbedring), noen eldre skjermkort (finnes løsninger for nedlastning) og PCer med veldig lite RAM En løsning for å kompilere drivere og programmer i Puppy kommer i neste versjon (1.05). Nå må slikt gjøres i Mandrake, Slack eller Vector. Ellers er gutta på forumet veldig hjelpsome med å gjøre slikt for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå