Raz Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei alle, (gjør ett nytt forsøk. Den forrige tråden min ble stengt pga dårlig emnefelt. Fikk tilbakemelding på at psu'en kanskje var for svak i den forrige tråden.) Jeg skal bygge en maskin for en kollega og er ikke helt oppdatert på hardwarefronten lenger. Maskinen skal ikke overklokkes og skal kun kjøres på standardhastigheter og volt. Den skal være kraftig nok til å kjøre de nye spillene samt brukes til videoredigering. Kontorarbeid er også bruksområde, men denne maskinen er overkill til det alikevel så det bryr vi oss ikke om. Budsjett er 20.000,-. Jeg har satt opp følgende oppsett og lurer på om noen har tid til å vurdere om forslaget mitt er bra nok og om komponentene fungerer sammen. Tenker spesiellt på skjermen og om den er grei til spilling og om skjermkortet er bra og egner seg til videoredigering. Vil høytalerne fungere greit med lydkortet som er på hovedkortet? Vil CPU fungere uten flashing av BIOS? Er minnet kompatibelt med hk? Tips om endringer mottas også med takk. -------------------------------------------------------------------------------- Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Lagerstatus: 100+ stk på lager 1399 1399 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 97 stk 2005-08-18 2075 2075 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte Lagerstatus: 50-99 stk på lager 2995 2995 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Keytronic KT1000, Tastatur, Sort, PS/2 Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 85 stk 2005-08-13 151.35 151.35 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Logitech MX510 Optical Mouse, USB, PS/2 Lagerstatus: 100+ stk på lager 395 395 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Trust 8110B 7.1 Home Theatre System 7*10 Watt Lagerstatus: 3 stk på lager 795 795 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA 16MB 7200RPM NCQ Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1390 1390 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Asus GeForce 7800GTX 256MB GDDR3 2xDVI-I EN7800GTX, PCI-Express, ViVo/HDTV Lagerstatus: Ikke på lager. Bekreftet 5 stk 2005-08-20 4649 4649 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Chieftec Mesh Medium Tower Sort w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin Lagerstatus: 48 stk på lager 1095 1095 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW and DVD-R/-RW (Dual Layer) Lagerstatus: 100+ stk på lager 395 395 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- NEC 19" LCD Multisync 1970GX Gaming 1280x1024, DVI, 8ms, TCO-03 - Miljøgebyr 50.4 pr stk kommer i tillegg.Varenr.: 308185 Lagerstatus: 13 stk på lager 4495 4495 -------------------------------------------------------------------------------- Totalt 19884,-. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Mott Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Du kan skifte den PCU en til 3700+ San diego da denne er bedre og som en bonus billigere. Og den DVD brenneren enten til denne eller denne eller denne. Endret 15. august 2005 av Mott Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Ettersom den skal brukes til videoredigering også, ville jeg ha valgt en Athlon X2 3800 og heller kutta ned på skjermkoret til et 7800GT. Jeg bruker selv PC'en til spilling og videoredigering og kommer til å gå for et slikt opplegg seinere i høst forutsatt at videokvaliteten på skjermkortet er tilfredstillende. Ang. PSU: Ville valgt en kraftigere en. Dette er uansett en del som varer leeenge og kan dermed fint brukes ved seinere oppgraderinger. Billigere å kjøpe en skikkelig nå enn en ny en igjen i løpet av et par år... Du bør forresten holde av en egen disk til videoredigering. Kjøp heller en raptor som system- og spilldisk og bruk en stor en til redigeringa. Selv har jeg valgt Seagate til redigeringsdisker fordi disse kommer med 5 års garanti og er dermed et tips fra produsenten om at diskene varer i 5 år. Sabla kjedelig å miste mye filmjobb pga diskkræsj selv om reklamasjonsretten gir meg 5 år på disken... Endret 15. august 2005 av Mad Wolf Magnux Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Enig i begge MWMs påstander Håper han blir fornøyd med maskinen da. Kan vel strengt tatt ikke vente annet til den prisen edit: der kom han med en påstand til ja. Dersom det her er snakk om filmer og filer han rett og slett ikke har råd til å miste, kan det være en idé å kjøpe f.eks. 2 like 200GB-disker og sette dem i RAID 1, pluss en disk (raptor, eller en 200/250 GB-disk) til systemdisk og evt. filer han har råd til å tape ved et krasj. det er jo forøvrig noe han kan ta etterhvert, hvis han finner ut at det er smart. Nå helt i begynnelsen er det vel ikke så helt mange filmer som skal innpå regner jeg med. Endret 15. august 2005 av surbz00r Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Det er ikke poeng i å kjøpe raptor-disk, siden ytelseforskjellen er så liten. Kjøp heller en SSD så snart de er tilgjengelige på markedet. Dessuten så har den skjermen du har valgt en oppløsning på 1280x1024, som er ei oppløsning som ikke er 4:3, som igjen betyr at "alle" andre oppløsninger vil bli merkelige. Dessuten fraråder jeg LCD-skjermer til spilling, med mindre størrelsen på skjermen er kritisk. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Enig i begge MWMs påstander Håper han blir fornøyd med maskinen da. Kan vel strengt tatt ikke vente annet til den prisen edit: der kom han med en påstand til ja. Dersom det her er snakk om filmer og filer han rett og slett ikke har råd til å miste, kan det være en idé å kjøpe f.eks. 2 like 200GB-disker og sette dem i RAID 1, pluss en disk (raptor, eller en 200/250 GB-disk) til systemdisk og evt. filer han har råd til å tape ved et krasj. det er jo forøvrig noe han kan ta etterhvert, hvis han finner ut at det er smart. Nå helt i begynnelsen er det vel ikke så helt mange filmer som skal innpå regner jeg med. Hehe, takk, ja kom på det med disker ettersom jeg har hatt litt angst for å miste alt arbeidet Lenke til kommentar
paulsen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Bytt ut de høyttalerne hvis du mener å drive seriøst med videoredigering. Trust er et møkkamerke, jeg anbefaler sterkt å heller kjøpe noe av litt mer kvalitet. Cambridge Soundworks og Altec Lansing lager mye bra produkter. Lenke til kommentar
Raz Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Takker for tilbakemeldinger!! Supert! Greit, bytter cpu til Athlon X2 3800, en kraftigere PSU, men siden maskinen skal brukes til spilling tror jeg at jeg beholder skjermkortet. Tror budsjettet ryker litt, men det får vi prate litt mer om her Skjermen ja, jeg vet at LCD-skjermer fortsatt ikke er perfekt til spilling, men LCD-skjerm var visstnok et krav så jeg får gå for LCD. Noen som har tips til lcd-skjerm som takler flere oppløsninger og har rask responstid? Noe må lide for et "trangt" budsjett, så jeg tror jeg beholder høytalerne, men er enig med kommentaren om at Trust ikke er det heftigste i den prisklassen. Endret 15. august 2005 av Raz Lenke til kommentar
paulsen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Forresten så kan jeg jo nevnte at skjermen BenQ FP937s+ har omtrent samme spesifikasjoner som den NEC-skjermen du har listet opp (litt svakere lysstyrke) og koster 1100,- mindre i følge prisguiden. Når det gjelder spilling med LCD-skjermer så har jeg en BenQ FP937s (12ms) LCD-skjerm, og den fungerer utmerket til mitt bruk. Klarer ikke å se noen feil i bildet. Jeg hadde heller valgt BenQ-skjermen hvis jeg var deg, og heller kjøpt et litt bedre høyttalersett for de 1100 kronene Endret 15. august 2005 av paulsen Lenke til kommentar
T2 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Dessuten så har den skjermen du har valgt en oppløsning på 1280x1024, som er ei oppløsning som ikke er 4:3, som igjen betyr at "alle" andre oppløsninger vil bli merkelige. Hva mente du med dette? 1280 x 1024 er 4:3 format. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå