erikskon Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei! Jeg ønsker å bruke min EOS 350D som scanner og lurer på hvilke innstillinger jeg bør bruke. La for eksempel si at jeg ønsker å digitalisere et kart i farger. Med Gamle kamera var det vel 35mm man måtte bruke for å unngå forstyrrelser, men hvordan er det nå? Jeg er takknemlig for alle tips! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Resultatet avhenger av objektivet. Let fram en tabell som viser fortegningen ved forskjellige brennvidder for ditt objektiv. Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Med et sigma 18-125 objektiv har jeg brukt blender 8 (for at det skal bli så skarpt som mulig), og unngått de mest ekstreme brennviddene for å unngå fortegning. Rundt 40-80mm har jeg ihvertfall ikke merket særlig fortegning. Ellers kan du bruke f.eks. PTLens for å rette opp fortegning ++. PTLens har profiler for de fleste objektiver. Jeg har også scannet noen fotografier der papiret buet seg, og rettet opp dette manuelt med lens correction i PS CS2. Men skal du digitalisere kart er du vel mer avhengig av at det blir helt korrekt, så da bør du nok bruke en glassplate over. Er litt usikker på hvordan man best unngår reflekser, men jeg har tatt mine avfotograferinger under forhold med lite lys, og det har fungert bra. Brukt stativ og snorutløser. Har fundert på å prøve avfotografering med uplight som eneste lyskilde med tanke på at lyset da kanskje blir helt jevnt, eller er det best med lys fra siden? Jeg også tar gjerne imot erfaringer med dette... Har forresten blitt godt fornøyd med de (få) avfotograferingene jeg har tatt. Prøvde med noen eldre s/h bilder, og disse kunne fint forstørres opp 2-3x. Oppløsningen vil ellers avhenge av makroegenskapene til objektivet du bruker... Jeg vil også anbefale at du fotograferer i råformat, og enten tar bilde av et hvitt ark under _nøyaktig_ samme lysforhold som avfotograferingene eller lar en flik av hvitt papir bil med på bildene du tar. Da har du en referanse for å sette nøyaktig hvitbalanse. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei! Jeg ønsker å bruke min EOS 350D som scanner og lurer på hvilke innstillinger jeg bør bruke. La for eksempel si at jeg ønsker å digitalisere et kart i farger. Noen spesiell grunn til at du ikke bruker en scanner? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Hei! Jeg ønsker å bruke min EOS 350D som scanner og lurer på hvilke innstillinger jeg bør bruke. La for eksempel si at jeg ønsker å digitalisere et kart i farger. Noen spesiell grunn til at du ikke bruker en scanner? Kart er vel gjerne for stort for en flatbed scanner da de normalt har en overflate tilpasset A4. Lenke til kommentar
erikskon Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Takker for gode svar. Jeg vil bruke kamera som scanner fordi jeg har begrenset bruk for scanner og ikke råd ti å kjøpe en. Jeg opllever også ofte at jeg vil scanne noe i situasjoner der en scanner ikke er tilgjengelig, men kamera og stativ er tilgjengelig. Hvor finner jeg slike tabeller som angir forvrenging avbildet? Linsen jeg vil bruke er den som originalt er med kameraet, dvs. en 18-50mm canon linse av biligste sort. For et vanlige speilrefleks var det vel 35mm som var innstillingen man burde bruke, men hva er den nå? Noen som vet hvilken mm innstinling jeg bør bruke på mitt 350d for at det skal tilsvare 35mm for vanlige kamera? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 For å finne den brennvidden som tilsvarer en brennvidde på et analogt speilrefleks så deler du på 1,6. 35/1,6=22 mm Tabeller for forvregning kan man i noen tilfeller finne i bruksanvisningen eller hos produsenten. Hvis det er et objektiv som ikke er helt ukjent så vil noen ha testet det. Bladet Fotografi har testet ditt objektiv, og du finner sikkert en del tester på internett. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Jeg vil bruke kamera som scanner fordi jeg har begrenset bruk for scanner og ikke råd ti å kjøpe en. Grunnen til at jeg spurte er at selv den billigste Canon-scanner (f.eks. en til rundt kr. 500,-) vil gi et mer detaljert bilde og ofte mye skarpere bilde enn et digitalkamera . Eks et kart(utsnitt) i A4 vil med 300 DPI gi en bildefil på ca 8,5 Mpixels. Dersom du har et større kart kan du "lime" sammen flere innskanninger til et svært detaljert bilde. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Det er mye styr å lime sammen flere biter til et stort bilde, da man ikke klarer å legge kartet 100% rett på scanneren hele tiden. Bildene som skal limes sammen vil da måtte roteres og styres mye med før man får en fullstendig scan av selve kartet, og trenger man ikke et ultradetaljert kart, vil det være lettere og raskere å gjøre det med et kamera. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kvalitet koster - Tid er også penger Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Kvalitet koster - Tid er også penger Så hvis man ikke trenger masse detaljer, så bruker man et kamera og sparer masse penger De smarte sparer tid og penger, som det heter i en eller annen lavmåls tv-reklame Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Det er mye styr å lime sammen flere biter til et stort bilde, da man ikke klarer å legge kartet 100% rett på scanneren hele tiden. Bildene som skal limes sammen vil da måtte roteres og styres mye med før man får en fullstendig scan av selve kartet, og trenger man ikke et ultradetaljert kart, vil det være lettere og raskere å gjøre det med et kamera. "Merge photos" i PS gjør denne jobben utrolig enkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå