Gå til innhold

Mest for pengene A64 S939?

Theo343

Anbefalte innlegg

Er A64 3700+ 90nm den som gir mest for pengene siden den har 1MB L2 og sikkert lett kan klokkes til 4000+?

Eller er det noen av 67w 90nm A64 som gir mer valuta for pengene? Evt. noen gull blant 130nm 89w? Samt at noen av disse 1.35v-1.40v sikkert er bra?

Jeg skal kjøpe prosessor om 3-4 uker for å bygge et nytt system og ønsker å:

1. klokke med luft til å begynne med, men så vannkjøling.

2. skal brukes til de fleste bruksområder. Spill, multitasking osv osv.

X2 og FX blir nok i dyreste laget. Noen gode tips?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan vel komme med flere alternativer. Altså en 3700+ San Diego er vel og bra det, men skal det stå om ytelse/pris så kan jeg alltids anbefale 32/3500+ Venice.

Men jeg må si at en 3700+ San Diego er å foretrekke om du sikkter litt høyt. Med vannkjøling skal denne klare noen heftige klokk. Venice blir hvis du har et budsjett, men likevel trenger mye for penge som du kan klokke.

Det står, som det så ofte gjør, om penger! Har du de så kjøp 3700+, men 32/3500+ er også gode klokkere når det kommer til saken!

PS San Diego og Venice er prikk like på papiret, så vet du det!

Lenke til kommentar

Poenget mitt med å kanskje gå for San Diego cpu'en er lav vcore(finnes noen som har lavere, men ikke like mye cache) som utgangspunkt og høyere L2 cache som kan få større betydning om 6-12 måneder når 64bit OS og software støtte begynner å spille en større rolle.

Med 1MB cache vil San Diego dra ytterligere fra CPU'ene som har 512KB når den skal dra 64bit kode gjennom cachen.

Så det er også litt med tanke på at min evt. 3700+ skal ha en best mulig levetid på 1-2 år og at jeg skal over til 64bit i løpet av de første 12 mnd.

Jeg tipper at kommende år i tillegg til videreføring av X2 "hypen" vil bli 64bit OS/SW år hvor M$ kanskje blir endelig "ferdig nok" med sitt AMD64 OS og at de får følge av en del software. Det finnes allerede OS fra både M$ og andre, samt drivere men så langt er det for dårlig.

Det har nemlig lite for seg å fortsette å hype AMD64 og X2 hvis de ikke snart kan komme med solid sw som gir forbrukerne noe tilbake for pengene. Vi fikk 64 hw'en sommeren 2004, 64 x2 i 2005, nå er det på tide å få sw'en.

Store merkevarer som Oracle har allerede utgitt versjoner som fungerer for AMD64 beregnet på Opteron servere. Linux har lenge hatt støtte, M$ har lenge plundret med sin XP versjon, Nvidia knudrer med sine drivere. Men så langt har lite skjedd for den ordinære hjemmebruker/spiller.

EDIT:

Hvis jeg ikke går for en San Diego så går jeg for en Venice med 1.35-1.40vcore og 67w som burde være et bra utgangspunkt for klokking. Men har alle ikke-FX låst MP?? Blir det ren HTT klokking burde jeg kanskje vurdere å bytte ut min Kingston HyperX PC3200 som fint greier 250-275 FSB, men hmm.

Men så er AMD64 med HTT og klokking et helt annet ballgame og tenkemåte. Man har NB integrert, så jeg er ikke sikker på hvilke prinsipper som ligger til grunn for klokking her.

Hvilke produktnr. har gitt best klokkeresultater? Selv om jeg ikke skal drive med ekstremklokking så skal jeg ha best mulig utgangspunkt for klokkingen :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke går for en San Diego så går jeg for en Venice med 1.35-1.40vcore og 67w som burde være et bra utgangspunkt for klokking. Men har alle ikke-FX låst MP?? Blir det ren HTT klokking burde jeg kanskje vurdere å bytte ut min Kingston HyperX PC3200 som fint greier 250-275 FSB, men hmm.

Alle AMD64 (unntatt FX) har multiplikator som er låst oppover, men de kan fritt justeres nedover. Man kan overklokke prosessoren så langt den takler, uansett kvalitet på minne. Minnet trenger absolutt ikke å kjøre på samme klokke som HTT, da minnebussen og HT-linken uansett ikke har noe med hverandre å gjøre. Å ha et bra hovedkort kan derimot være nødvendig for å makse ut en CPU med lav multiplikator.

Jeg anbefaler Venice 3000/3200.

Lenke til kommentar
Skal du ha PCI-express anbefaler jeg DFI NF4 Ultra-D.

Bare husk at den chipset vifta bråker noe j*vlig!

Hmm, i "Den store DFI NF4-tråden" står det noe ganske annet:

Noe av det som gjør kortet spesielt er:

utrolige overklokkingsegenskaper (17 av de 20 øverste i 3DMark05 bruker DFI)

BIOS med enorme tweakingsmuligheter

Tidlige utgaver av Ultra-versjonen kan med største letthet moddes til ekte SLI

markedets mest stillegående chipsetvifte

fleksibel PCIe løsning som lar deg bruke andre PCIe kort selv med SLi oppsett

BIOS med innebygget memtest86, et nyttig verktøy for overklokkere

mulighet til å gi minnet opptil 4Volt, viktig ved bruk av winbond minne!

Lenke til kommentar
Bob Ibsen jeg har DFI NF4 SLI-DR kortet selv så jeg vet hva jeg snakker om. Men folk reagerer forskjellig til støy da.

Skyline (eller hvem som nå har skrevet det) har sikkert også det kortet selv. Det er greit at folk har forskjellige definisjoner på støy, men å hevde at det er markedets mest stillegående, bygger jo på en sammenligning med andre hovedkort.

Lenke til kommentar

Eg har det kortet, og etter litt fikling med innstillnger så fikk eg vifta til å holde seg på ca 5000-5500rpm. Da er temperaturen ca 47-48 grader i windows, og 54-55 når eg spiller. På det turtallet så er ikkje lyden fra vifta sjenerende.

Og i forhold til boxed-vifta på min gamle Northwood så er det ingenting :cool:

Lenke til kommentar

Så DFI er det eneste gode klokke kortet på S939? Men kan ikke chipsett vifta(SB?) byttes med passiv kjøling? Evt vannkjøling? Eller var det på dette kortet de hadde gjort "genistreken" å plassere den mellom pci-e slotene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så DFI er det eneste gode klokke kortet på S939? Men kan ikke chipsett vifta(SB?) byttes med passiv kjøling? Evt vannkjøling? Eller var det på dette kortet de hadde gjort "genistreken" å plassere den mellom pci-e slotene?

Ja, å oppgradere chipset-kjøleren er dessverre ganske problematisk på det hovedkortet, fordi skjermkortet vil krysse den.

Uansett er DFI NF4-serien er tidenes hovedkort-serie, spør du meg. Ultra-D-utgaven til 1150 er et røverkjøp!

MSI har jeg meget dårlig erfaring med, men det er typisk at de får gode testresultater. Av mine S939 NEO2-kort var ett dead on arrival, og det andre så ustabilt at det var ubrukelig. Jeg har skummet igjennom utallige problemtråder på forskjellige fora, og det har vært mye bugs, produksjonsfeil, dårlige BIOSer, osv.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den chipset vifta på DFI kortet så fant jeg ut noe her nå. Hvis man bruker ett program som følger med som heter Smartguardian og klikker på 'Option', og så 'Chipset Fan', så finner du noen innstillinger der. Velg 'Software programmable mode'. Så kan du stille rpm på vifta akkurat slik du ønsker! Stiller du den under 5000 rpm så blir temperaturen ganske høy, så vær forsiktig.

Noen som vet hvor høy temperatur nForce4 takler før man får ustabilitet? Noen link til en annen nettside?

Lenke til kommentar

Skjer det noe i løpet av høsten i forhold til prosessorer som vil gi prisfall?

EDIT:

Jeg har veldig lyst på 3700+ siden den er litt unik i forhold til de andre. Men akkurat nå er den hakket for dyr. Hadde ligget i leiet til 3500+ hadde jeg nok slått til på den, men spørs om det skjer i løpet av september.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...