Th0mas Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei NAr jeg starta opp min acer ferrari 3200 sA fikk jeg en feilmelding som sa at winlogon.exe ikke kunne kjOres, fordi en rekke dll filer var borte/korrupte. shlwapi.dll, ole32.dll og umpnpmgr.dll. Jeg har ikke installert noen ny software i det siste Jeg kommer altsA ikke inn i windows. Siden jeg befinner meg i USA og kommer til A bli vAErende her et Ar, er formatering ABSOLUTT siste utvei, siden jeg ikke har backup her. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Du kan kjøre reparasjon med Windows-CDen. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jepp, recovery console er en fin ting i slike situasjoner. Får å få igang denne starter du opp med windowsCDn i maskina (CD må stå som bootdevice i bios, men dette er veldig ofte standard). Hvis du har windowsinnstallasjonen din på en S-ATA-disk eller den er montert på en RAID-kontroller må du trykke F6 under oppstarten av setupprogrammet, hvis ikke finner du ikke disken når du skal fikse den. For dette kreves gjerne drivere på en egen diskett. Har du en nyere windowsCD er ikke alltid dette steget nødvendig, selv om du nå skulle ha en S-ATA-disk. Når du har kommet inn i menyen og valgt recovery console, gå til windowskatalogen din (om den ikke allerede er valgt). Dette kan du gjøre ved å skrive "cd windows" hvis du allerede er på rota av disken (f. eks. C:\). Finner du ikke katalogen er du på feil disk eller innenfor en underkatalog. Bruk "cd .." for å gå ut av en katalog. Skriv "c:", "d:" osv. for å velge disk. Bruk "dir" for å se hva som er i katalogen. Gå til windows\system32, kopier filene du mangler fra backup og restart maskina uten å boote fra CD. Bruk f. eks "copy a:\shlwapi.dll" for å kopiere ei fil fra diskett til den katalogen du er i for øyeblikket. Sjekk så om det funker, eventuelt gå tilbake til begynnelsen om det ikke gjør det. Backupfilene kan du noen ganger finne i "windows\servicepackfiles\i386" eller i en av uninstallkatalogene spredd rundt i windowskatalogen. Om du ikke finner filene der kopier de over via diskett eller lignende. Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Kom inn i gjenopprettingskonsollen, men det stoppa fort fordi jeg mAtte oppgi et administratorpassord, noe jeg ikke har pA pcen. PrOvde A bare trykke enter, og mine to mest brukte passord, men ingen virket, og pcen restartet. Er det et slags standardpassord? Lenke til kommentar
Th0mas Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 (endret) PrOvde nA A brenne ut .dll filene og starte opp med safe mode og command prompt, men det fungerte heller ikke, fordi jeg ikke kommer sA langt som til command prompt. Begynner A bli litt frustrert her nA Edit: Etter mye strev fikk jeg det endelig til. Recovery console spurte plutselig ikke etter passord lenger, så jeg fikk kopiert filene. Etter det kom jeg inn windows, men explorer ville ikke starte på grunn av noen manglende .dll filer. Fikk likevel åpnet nero via "run" i task manager, og fikk dermed browset systemfilene og kopiert det nødvendige. Nå fungerer det som en drøm. Satser på å ta backup i løpet av morgendagen Endret 16. august 2005 av Th0mas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå