Gå til innhold

"middels kraftig" skjermkort til Linux.

Lock-Aze

Anbefalte innlegg

Hei, holder på å sette opp en linuxmaskin, dog, jeg mangler enda ett skjermkort. Det blir en P4 3,2Ghz m. 1024mb ram. tenkte jeg kanskje skulle kjøpe ett skjermkort til rundt 1000 lappen (hovedkortet støtter PCIe, så skal ikke ha AGP)

Skjermkortet må være enkelt å få inn i linux, med gode drivere (Nvidia kanskje ? noen spesielle leverandører som er bedre enn andre her ?)

Helst være kraftig nok til å kunne kjøre spill.

Hadde tenkt meg f.eks ett 6600GT kort.

Vil dette være ett bra valg for meg ?

Ett annet kort, eller kanskje en spesiell produsent jeg burde se på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nVidia som gjelder når vi snakker skjermkort til GNU/Linux, det er de som lager de beste driverene.

ATI har kommet etter, men deres GNU/Linux drivere holder ikke mål opp mot nVidia sine.

Når det gjelder modell... har ikke strålende bra peil, men 6600GT skal vel gi best ytelse i forhold til kostnad...

( sjøl har jeg et 6800 Ultra :D )

Lenke til kommentar

planlegger noe av det samme som deg, og har endt opp med 6600gt som konklusjon, pga pris/ytelse og linux støtte. vurderte gigabyte sitt fanless kort for å holde det så stille som mulig, men pga at jeg har lyst på dual dvi, går jeg heller for det billigste dual dvi kortet jeg kan finne og smekker på en arctic cooling vga silencer.

har lest mange klager på bråkete 6600gt kort, da spesielt xfx sine.

Lenke til kommentar

Takker for svar.. Dette er nok min "nr 2" datamaskin, altså min server. Jeg har en windowsmaskin også. Støy er ett ikketema, da jeg kommer til å ta av viften for å få montert vannkjøling. Vurderer også å se om jeg får tak i ett brukt.

Håper dette blir så bra som jeg har håpet på iallefall..! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...