Gå til innhold

Mest effektive timings?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den viktigste timingen er nesten garantert Command Rate - forskjellen imellom 1T og 2T kan være lignende 2-2-2 versus 3-3-3 på de andre timingene.

CAS latency er en meget overvurdert timing - effekten av denne er knapt målbar.

tRP er ofte den første man bør prøve å stramme inn - dette tallet kan være lavere enn tRCD, som nok er den tredje viktigste.

Det finnes er masse timings, og de fleste av dem har ikke stor innvirkning på ytelsen.

Lenke til kommentar

Da vil jeg si at tRP og tRCD er de to viktigste (omtrent like viktige), deretter CAS. Men tRP er den første man bør prøve å redusere.

tRAS er en spesiell timing, som ikke påvirker ytelsen når den settes opp riktig. Den innstillingen avhenger av øvrige timings, og jeg har alltid brukt følgende formel med hell:

CAS + tRCD + 2 = tRAS

(CAS 2,5 rundes av oppover til 3)

tRAS bestemmer hvor lenge minnet er aktivert for lesing/skriving, slik at en unødig høy verdi kan bety bortkastede klokkesykluser. Hvis verdien er for lav, kan det føre til data-korrupsjon fordi lesing/skriving ikke blir fullført innen deaktiveringen av banken. Men, i BIOSene til f.eks. DFI NF4-serien går det faktisk helt greit å bruke 0 - men det er ikke noe jeg vil anbefale i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...