Heineoen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hei! Har minne på 2.5tcl, 3trcd, 3trp, 8tras. Hva er den timingen som pleier og være mes effektiv stille ned? (kjører nå på 2.5, 3, 3, 7) Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Den viktigste timingen er nesten garantert Command Rate - forskjellen imellom 1T og 2T kan være lignende 2-2-2 versus 3-3-3 på de andre timingene. CAS latency er en meget overvurdert timing - effekten av denne er knapt målbar. tRP er ofte den første man bør prøve å stramme inn - dette tallet kan være lavere enn tRCD, som nok er den tredje viktigste. Det finnes er masse timings, og de fleste av dem har ikke stor innvirkning på ytelsen. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Kan du foreta en rangering av disse: Etter hva som er mest effektivft å overklokke øverst? TCL, TRCD, TRP, TRAS Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Da vil jeg si at tRP og tRCD er de to viktigste (omtrent like viktige), deretter CAS. Men tRP er den første man bør prøve å redusere. tRAS er en spesiell timing, som ikke påvirker ytelsen når den settes opp riktig. Den innstillingen avhenger av øvrige timings, og jeg har alltid brukt følgende formel med hell: CAS + tRCD + 2 = tRAS (CAS 2,5 rundes av oppover til 3) tRAS bestemmer hvor lenge minnet er aktivert for lesing/skriving, slik at en unødig høy verdi kan bety bortkastede klokkesykluser. Hvis verdien er for lav, kan det føre til data-korrupsjon fordi lesing/skriving ikke blir fullført innen deaktiveringen av banken. Men, i BIOSene til f.eks. DFI NF4-serien går det faktisk helt greit å bruke 0 - men det er ikke noe jeg vil anbefale i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Hm.. det funka dårlig med å stille tRP'en på 2 fra 3 på min pc. Fikk ikke opp bilde i bios engang. Måtte resette. Prøver nå med tRCD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå