wotg Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg skal bygge ny HTPC. Denne pc`en skal brukes som sattelitt mottager, dvd spiller, optaker osv. Å få ting så stille som mulig er ikke et must da pc`en vil stå i et skap. Hovedkort: Asus A8N-E eller MSI Neo4-F CPU: AMD A64 X2 4200+ GFX: 7800GT RAM: Geil value DDR400 2GB HD: 2stk Maxtor Diamondmax 10 300GB D-link DWL-G520 wlan kort Lydkort: soundblaster x-fi (hvis de kommer veeldig snart) DVD brenner: Plextor PX-712SA fordi den har sata og rett og slett er veldig bra PSU: Mist 500W Zalman "big ass kjøler" TwinhanDTV PCI satelitt CI modul. Alt sammen skal stå i et Silverstone LC03V kabinett. Stort sett erdet greie deler, men det det knytter seg mest bekymringer til er valg av hovedkort og det twinhan satelitt kortet. Forslag til forbedringer mottas med takk Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Har to maxtor harddisker. De knitrer en del og blir 60-70 grader uten kjøling! Jeg regner med at du vil ha det stille, så jeg anbefaler deg et annet merke! Samsung skal vel være ganske stille? Jeg kan ikke all verdens om HTPC, men jeg vil regne med at 1GiB ram vil holde i massevis... Og et svakere, vifteløs skjermkort også vil holde i masse! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg synes det høres vilt ut til å være en HTPC? Eller har jeg missforstått HTPC konseptet? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg synes det høres vilt ut til å være en HTPC? Eller har jeg missforstått HTPC konseptet? Du har ikke misforstått, oppsettet hans er overkill så det holder. Får håpe han har tenkt å bruke den til spill også. wotg: Vet ikke åssen det er med nye Maxtor, men de jeg har bråker også vilt i forhold til samsung disker med "SilentSeek", Seagate skal visst også være rimelig stille. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Klart pc`en skal brukes til spill også Bilspill på et 265cm bredt lerret er jo kjempe gøy Det med bråkete disker har jeg ikke tenkt så mye på, har stort sett alltid valgt WD eller maxtor. Valgte maxtor denne gangen pga. 16mb buffer og NCQ støtte. Kanskje jeg burde prøve et annet merke denne gangen. Har noen erfarin med twinhan kortet? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Skal det være en HTPC (altså bruk av ffd show og manipulering av bilde. Eks manipulerer vanlig bilde til 720p f.eks) eller skal det være en media PC (musikk, film og greier uten noen form for skalering eller manipulasjon av bilde)? HTPC bør baseres på Intel (se guider) MediaPC trenger ikke kvadratroten av den krafta du her har satt opp Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 edit: Spille spill på projektor er kult med: 1) Bilspill 2) Fotballspill 3) Eventyr spill som ratchet og clanck Alle FPS spill blir for rompe på slikt og du vil få dunk fordi du ikke grteier få med deg alt Jeg hadde heller kjøpt en PS eller xbox for spilling til projektor Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 så med ffdshow kan du interpolere altså? Så da vil det kunne være nyttig med 720p pj? Blir bildet mye bedre da? Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg skal også bygge en HTPC med Silversone kabinett og her er mitt oppsett: AMD Athlon 64 FX-57 2.8GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16 Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort HPU-4K580 Dual Fan, Silent, 20/24pin Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ Silverstone Nitrogon CPU-Kjøler Socket 478/775/754/939/940 Silverstone SST-LC03 HTPC, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning) Sony DVD-brenner DRU-800A IDE Retail inkl. sort, hvit og sølv frontdeksel Skal ha en rå spill PC som jeg også kan bruke til streaming video, IP videotelefoni, videoredigering osv. og allt skal kunne gjøres i stua Lenke til kommentar
wotg Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Kommer selvfølgelig til å instalere ffdshow, men jeg er ikke noen hardcore ffdshow beliver så det blir mest for gøy. Media pc er vel kanskje mer betegnende for hva jeg skal bygge. Har veldig tro på AMD sin X2 prosessor til et slikt oppsett pga. multitaskingings mulighetene. Min erfaring med "media pc" er at det er mange programmer som kjører samtidig og det kan bli til tider store filer, derfor tror jeg at det er like greit å gå for 2gig med ram. Etterlyser fortsatt erfaringer med twinhan, det trenger ikke nødvendigvis vere med det kortet jeg har tenkt, men mere om twinhan produkter generelt. Kvalitet, bugga drivere? feilprosent osv. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg tror folk er litt overivrige her og ikke helt ser bruksområdet til en HTPC / MediaPC. For det første: Alt har en sammenheng. Har du en HD READY skjerm eller projektor så kan du begynne å tenke i baner at du skal interpolere bildet og signalet til skjermen. Har du ikke dette er det ikke vits å dra det for langt. Mange bruker en Media PC til musikk, film, opptak etc på en helt vanlig tv / billig projektor til 6k med 800 x 600 i oppløsning. Her er det uaktuelt å kjøre en grom HTPC da ting ikke henger sammen. Det andre: Bruksområdet til en HTPC / MediaPC er helt totalt forskjellig fra en vanlig PC. SPesielt vil du oppleve på at en HTPC er hovedoppgaven å interpolere og alle programmer er stort sett forhånsdsinnstilt. En MediaPC vil også stort sett bli brukt med alternativ styringsmekanisme. Jeg har f.eks ikke brukt mitt tastatur til min Media PC på kanskje 8 mnder. Man baserer seg heller på fjernkontroll av ulike løsninger. Jeg har liten tro på at du som bruker av dette vil sitte i stua og arbeide på maskinen. Min erfaring er at en HTPC er mer en "slave" som bare står å jobber for at du skal ha det mest behagelig. Man har det derimot mye mer moro med en stasjonær/bærbar PC. Dessuten er det mye mye bedre å kjøpe en xbox eller ps til divers spill man måtte finne på å spille. Xbox 360 og PS3 er like om hjørnet og de spillene kjører 720 p og enkelte også 1080 i/p Jeg for min del hadde valgt en MediaPC som man kan ha musikk på, ta opp programmer, ha ip telefon på. Skal jeg spille eller "arbeide" eller bare surfe på hw er det ikke noe som er mer behagelig enn Stasjonær/Bærbar. Så min mening er at de oppsett som her fremlegges er rimelig overkill for bruksområdet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Veldig enig med Øyvind her, slik jeg også tenker på det. Men har ikke luksusen å velge en Intel, må nesten bruke den XP-M'en jeg har som jeg nevner i en egen tråd under stuepc'er... visste ikke helt hvor jeg skulle poste. Øyvind, du må gjerne ta en titt på tråden min også.. trenger noen tips der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå