Gå til innhold

Ultraportabel: Asus w5a, Dell latitudex1, annet?

Prito

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ultraportabel og trenger inputs på hva jeg bør vurdere!

Jeg ønsker å bruke denne pcen primært til forelsning, oppgave skriving etc, samt noen spill (ikke tunge spill, bare noe å drive tida med hvis jeg skulle ta toget litt for langt)

Jeg verdsetter størrelse og tyngde høyt og prisen bør helst ikke gå over 16 lapper. Batteritid under 2 timer, og en vekt over 2 kg er uaktuelt. Primært sett på skjermer rundt 12.1" widescreen eller mindre.

Hvis du har andre forslag en de jeg lista på overskrifta så pls go ahead 8)

Er veldig nyskjerrig på andre synspunkter på Dell latitude x1 og Asus w5a. Har lest tester i hytt og pine men det er et par vitale ting jeg fremdeles lurer på.

Dell latitude x1 er jo helt lydløs, fordi den ikke har noen vifter. Dette er veldig flott, men hvor varm blir den egentlig? Vanskelig å ha på fange? noen der ute som har en slik pc? Pcen er billigere og mindre en Asus w5a.

Asus w5a er rett og slett en kraftigere pc en dell latitude. Kanskje man til og med kan spille battlefield2 på laveste settings? (står og faller på grafikkortet antar jeg, men om den fikser battlefield2 er det jo helt rått, og vipper alene kjøpet til dets favør) Denne blir ikke så varm som latitude og har et skikkelig bra design (for min smak)

Begge har fått bra i alle testene jeg har lest ihvertfall 8)

Alle inputs blir satt pris på! :dribble:

-Prito-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dell latitude x1 er jo helt lydløs, fordi den ikke har noen vifter. Dette er veldig flott, men hvor varm blir den egentlig? Vanskelig å ha på fange? noen der ute som har en slik pc? Pcen er billigere og mindre en Asus w5a.

Eneste du kan høre er ved å legge hode ned på tastaturet i stille omgivelser, da hører du et lett sus fra harddisken.

Ved vanlig bruk er den ikke nevneverdgi varmere enn andre bærbare. Da er den lunken på baksiden. Når den lader blir den ganske varm rett foran batteriet. Og hvis du fyrer opp noen tyngre ting som GTA:SA blir den ganske så varm. Men blir ikke så varm at det er irriterende å ha den i fanget med jeans på.

Jeg syns X1 er genial for alle som ønsker å ha med seg pcen rundt. Syns forøvrig at pcen har god kvalitet på alle måter. Tastaturet er nyderlig, portene fornuftig plasert, knallgod lyd ved bruk av eksterne høytalere. Den virker solid på alle måter, selvom det ikke er festemekanisme på skjermen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

I mine øyne er hverken Asus w5a eller X1 verdig betegnelsen ultraportable. Ta heller en titt på Kemplar eller Dynamism, begge leverer ekte ultraportable til konkurransedyktige priser, selv når man tar med frakt og norsk moms.

Selv har jeg anskaffet meg en Panasonic R4 og kan anbefale den på det varmeste.

Så slipper man å kjøpe fra en jallaprodusent som Asus eller Dell også. :no:

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Så slipper man å kjøpe fra en jallaprodusent som Asus eller Dell også. :no:

Haha, du har åpenbart testet X1, ja... :roll:

Uansett synes jeg ikke at 12,1" WS skjerm drar maskinen opp fra ultraportabel (som den i aller høyeste grad er) til lettvekter.

Forresten, X1 er en oppgradert Q30...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Haha, du har åpenbart testet X1, ja... :roll:

Har testet X1 . Den er sexy nok den (litt stor) men jeg har faen meg slitt med masse dritt i fra Dell, så derfor skepsisen.

Hallelujastemningen her inne skyldes vel at det er det nærmeste man kommer ultraportabelt i dette landet.

Lenke til kommentar
I mine øyne er hverken Asus w5a eller X1 verdig betegnelsen ultraportable. Ta heller en titt på Kemplar eller Dynamism, begge leverer ekte ultraportable til konkurransedyktige priser, selv når man tar med frakt og norsk moms.

Selv har jeg anskaffet meg en Panasonic R4 og kan anbefale den på det varmeste.

Så slipper man å kjøpe fra en jallaprodusent som Asus eller Dell også.  :no:

Er på jakt etter en bærbar selv. Vil ha en liten en. Sikle.... Deilig. Ohhhhh...... :love::dribble:

Edit: Er det mulig å skaffe norsk tastatur til disse?

Endret av muffe
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Nei, det må du nok se langt etter, men det er det minste problemet i verden. Man endrer kjapt oppsett slik at Æ, Ø og Å kommer på sine faste plasser. Var veeeldig skeptisk selv, men det var utrolig enkelt å venne seg til. Du ser vel uansett ikke ned når du skriver...? :innocent:

Panasonic R4 er en liten knupp og akkurat stor nok til at man kan skrive "normalt" på den. :love:

Edit: skrifleveil

Lenke til kommentar

R4 ser ut til å være en riktig lekker sak, ja. Men den er da merkbart dyrere enn f.eks. X1? Hva betalte du for din konfigurasjon? Og hvordan er det med garanti og service? Tror nok det er den viktigste grunnen til at mange velger å kjøpe via norsk forhandler, selv om det begrenser tilbudet ganske brutalt.

Og hvorvidt tastaturet er stort nok eller akkurat for lite tror jeg er veldig individuelt. Det er dermed viktig å få prøvd det ut selv, og ikke stole for mye på hva andre sier. Jeg synes for eksempel at 12" bredformat ultraportable er geniale i det at man faktisk får utnyttet bredden til et bra tastatur, og alt under 1280 punkter i bredden synes jeg er for lite.

P.S. Jeg har også vært borti mye rart fra Dell, men X1 er jo ikke en vanlig Dell-maskin...

- Bjarne

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Alt i alt kom regningen på Panasonic R4 på 14380 og da er moms og FedEx inkludert. Jukset litt med verdien oppgitt til tollvesenet.

Den er 40Gb, 512mb og 1.2GHz Pentium-M

Intel 915 GMS Express -mer enn nok til min bruk!

Garanti-issues er kanskje et argument mot R4, men sjansene for at man ender opp med en reklamasjon er såpass liten at jeg tar sjansen. Dessuten er det ikke nødvendigvis så mye verre å FedExe pcen til statene eller Japan fremfor å sende Norgespakke til Kløfta eller Sandefjord. Tar man i betraktning hvor elendig og sendrektig reklamasjoner ofte blir behandlet i norske nettbutikker ser jeg det tvert om som en fordel å forholde seg til en amerikansk sjappe. :w00t:

Angående tastatur, så sjekket jeg også ut Toshiba Libretto, den er endel mindre enn R4 også, men den ble for liten for mine hender. Litt skeptisk til R4 også, men etter litt tilvenning går det helt knirkefritt. Men ja, tastaturet er selvsagt mindre enn på en desktop.

OT:

Selv kjøpte jeg PhotoIpod på Elkjøp, fikk problemer med skjermen og reklamerte. Først en masse krangling og mas med ElKjøp. De hadde den liggende en stund og sendte den omsider fra seg. En måned og tre uker og mange telefoner senere fikk jeg den endelig tilbake. :nei:

Min kjære kjøpte en mini Ipod på flyplassen i Shanghai. Den sluknet helt. Hun ringte Apple og fikk den hentet hjemme med bud. Tre dager senere fikk hun ny Ipod på døren fra Irland... Hvem var det som måtte bite i seg advarslene om å kjøpe utenlands da? :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...