Gå til innhold

nytt lydkort, med tilbehør til innspilling

Anbefalte innlegg

Heisann!! Trenger hjelp til å kjøpe meg nytt lydkort, lydkortet skal brukes til innspilling av vokal og gitar, samt midikeyboard. mange inn og utganger er ikke noe must. Det eneste som egentlig er viktig er lydkvaliteten på innspilling. Jeg er også i tvil om jeg skal finne et lydkort med innebygd preamp eller om jeg skal kjøpe det ved siden av, eventuelt en mixer?. prisrammen min er cirka to-tre tusen men dyrere løsninger vurderes også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som vet om disse kan duge til mitt bruk?

http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23646

M-Audio Audiophile 192 er midt i blinken for ditt bruk. Med to kanaler inn kan du gjøre opptak av både vokal og gitar på likt, du kan kjøre to micer ved opptak av gitar, og ikke minst gjøre stereo opptak hvis dere er flere som spiller sammen.

Jeg har selv Delta44 kortet og gjør sjeldent opptak av 4 kanaler samtidig, kun hvis jeg skal ta opp trommer.

Så kjøper du deg en liten mixer til 1,5-2k og venter med å kjøpe en dedikert preamp til du føler behovet for det.

Forslag til miksere: Yamaha MG 12/4, Behringer Eurorack UB1204-Pro, Soundcraft Compact 4

Den sistnevnte er laget med tanke på hjemmestudiobrukeren og har blandt annet to

utganger til hodetelefoner. En annen kjekk ting er to knapper på hver stripe som heter "rec" og "monitor". Når du skal ta opp aktiviserer du "rec", for å lytte gjennom monitorerne aktiviserer du "monitor", man bør da huske å deaktivisere "rec" for å forhindre feedback.

Lykke til

Lenke til kommentar

Vurder Esi også. Procom. Sitter selv på et racksystem fra denne produsenten og er veldig godt fornøyd med det. Har xlr innganger med phantom matning. Dvs man trenger i utgangspunktet ikke mikser hvis man har knabert budsjett.

Edit: Linken var feil, men ligger på procom under lydkort/pci. Heter ESI ESP 1010

Endret av Frekk
Lenke til kommentar

Nei, styr unna billig mixer!

kjøp et firewirekort med preamp og god intern routing.

(har en fostex analog mixer med "preamp",

og den gir mye dårligere lyd en min preamp. (fostex mixer billig tilsalgs)

Kjenner ikke ESI, men Presonus eller M-Audio kunne jeg tenkt meg selv.

(Selv om det er RME fireface som står på ønskelista)

(og ikke kjøp pci kort, det er flott å kunne flytte alt over på

f.eks en bærbar om en trenger det.....og man vet jo aldri)

Intern routing:

Jeg ser at på endel kort må du trekke ledninger fra en utgang til en ny inngang for å ta opp på nytt (f.eks mellom-miks). Jeg er vant til å kunne gjøre alt dette

i lydkortets software, så det synes jeg er viktig.

Dvs at jeg spiller inn mest mulig rene filer og legger på de fleste effekter i "andre omgang" ved at jeg tar opp på nytt.

(vanligvis ikke når jeg benytter bare vst effekter).

...er jeg ikke fornøyd, har jeg orginalfila.

Tilbake til spørsmålet:

mixer + lydkort koster mer, er ikke verd mer enn lydkort med preamp

(dette får stå for min regning, men slik påståes det i flere forum også)

uansett - lykke til

....og det er tross alt bare et redskap for spilleglede.

Lenke til kommentar

:D Du må få i deg noen Creamware-gromkort vet du :innocent:

De har den hos Procom - se under Lydkort / USB

Ja det er nok en lekkerbisk, til ca 13 lapper

...kan ikke se at den har DSP, men vet Focusrite har andre godsaker

men jeg kommer ikke innpå sida deres, feil på maskina mi, må restarte :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...