CellularDude Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Ønsker å koble familiens to hjemme-PC'er via WLAN, slik at vi kan overføre filer og bruke internett. I tillegg kunne det vært greit å kunne koble til en laptop jeg bruker på jobb. Leste en artikkel på Hardware.no, men for meg som totalt grønn på dette området, ble det for mye teknisk. Hoved-PC'en har nettverkskort, og mottar i dag internett fra UPC (Chello) via et kabelmodem. Den andre PC'en har ikke nettverkskort. Laptopen har nettverkskort, og vi bruker WLAN på jobb. Greit om man også kan dele skriver, men ikke noe must. Spørsmålet er hvilke komponenter jeg trenger, og hva dette sånn roughly kommer til å koste. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hei, Du trenger et trådløst nettverkskort til den andre stasjonære, samt en trådløs ruter. Dette vil koste under 1000,- Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Javel, det høres jo bra ut Får ta en handle runde i morgen. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Ofte kan du få pakke tilbud på router og kort ned i rundt 6-700 kr. Upc hadde tidligere begrensning i antall iper man får tildelt etter hvilken linje man hadde hos dem. Dersom dette er tilfelle kan du bruke router funskjonen i den trødløse routeren til (dhcp funksjonen ) til å splitte en ip fra kabelmodemet til flere iper til maskinene dine. Er vel egentlig ikke lov i følge upc sin kontrakts avtale tror jeg, men de har ingen mulighet til å sjekke det. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Godt poeng! Jeg mener å ha lest at UPC har begrensninger, men vet ikke om det gjelder mitt Classic-abonnement. Prøvde å lete på hjemmesidene deres, men der fant jeg ikke noe om det.. Er det komplisert å splitte opp i flere IP-adresser? Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Er det komplisert å splitte opp i flere IP-adresser? Som oftest står det som standard i moderne basestasjoner (trådløse routere). "Splitte" blir litt feil å bruke. Vanligst skjer det at basestasjonen får tildelt IP automatisk av din ISP (internettleverandør), mens basestasjonen automatisk tildeler lokale IP-adresser til maskinene som er tilkoblet basestasjonene. De lokale IP-adressene har ingen sammenheng med den IP-adressen ISPen har gitt deg. Med andre ord, du trenger ikke vite at det skjer engang, for det gjøres som standard (kom for over ti år siden, heter DHCP). Skal du ha lokaltnett og internett samtidig må du installere IPv6 og NetBIOS på alle maskinene (må installeres seperat i nyere versjoner av Windows). Med dette vil du få hastigheten til et lokalt nettverk samtidig du er på internett. Kommunikasjon mellom win98 o.l. og winXP o.l. går også fint Har ikke skriveren din nettverksport er det ikke så farlig. Hvis det er en maskin som "alltid" står på, kan skriveren være tilkoblet til den og delt over nettverket. Har skriveren din Ethernet-port kan den kobles direkte på basestasjonen. Lykke til! Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Det med skriver er mindre viktig. Så lenge man kan bruke nettverket til å finne og åpne filene som skal skrives ut, kan det gjøres fra hovedmaskinen. Litt mer heft, men for vårt behov betyr det lite. Bra du nevnte det med Win XP opp mot Win 98, for den stasjonære maskinen jeg vil knytte opp mot hovedmaskinen kjører Win 98. Uansett, dette her høres lovende ut Endret 14. august 2005 av CellularDude Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Windows 98 bygger på NetBIOS som standard, og trenger ikke installasjon av IPv6 (så vidt jeg husker). Derimot XP og 2000 trenger dette. Kom litt uklart fram i mitt forrige innlegg, beklager. Bra du nevnte det med Win XP opp mot Win 98, for den stasjonære maskinen jeg vil knytte opp mot hovedmaskinen kjører Win 98. Du bør sette opp ett nettverk der alle maskinene er tilkoblet basestasjonen, enten via kabel eller trådløst (og basestasjonen er igjen tilkoblet UPCen). Å gå gjennom en maskin for å gå videre til basestasjonen (og nettverket) medfører unødvendige komplikasjoner. Det er faktisk ganske lett når det kommer til stykket. Spør hvis det er noe Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Sier tusen takk for hjelpen så langt! Regner med at i kveld er utstyret i hus, og vi får ta utfordringene som de kommer Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Javel, nå er trådløst nettverk i hus, og opp og går. Kjøpte en pakke til 800,- bestående av en Topcom router og USB-dongle. Forresten, noen som vet om man kan stenge av den trådløse overføringen uten å måtte koble bort routeren fysisk? Eller kanskje det holder med å deaktivere deling av filer og skrivere. Endret 16. august 2005 av CellularDude Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Javel, nå er trådløst nettverk i hus, og opp og går. Kjøpte en pakke til 800,- bestående av en Topcom router og USB-dongle. Bra! Alt gikk fint å sette opp? Forresten, noen som vet om man kan stenge av den trådløse overføringen uten å måtte koble bort routeren fysisk? Eller kanskje det holder med å deaktivere deling av filer og skrivere. Ikke helt sikker om jeg skjønte spørsmålet, men prøver å svare fordet. Vil du ikke dele filer, er det bare å ikke deler filer. Vil du ikke dele skriver, er det bare å gå inn på skriveren(e) du ikke vil dele og fjern "Del denne skriveren over nettverket" eller noe lignende. Du kan avinstallere "Deling av filer og skrivere", men det er ikke noe jeg vil anbefale. Har du ikke lyst på noe kontakt ville jeg heller deaktivert hele trådløse nettverke (altså det trådløse nettverkskortet). Håper det svarer på spørsmålet Sier tusen takk for hjelpen så langt! Hyggelig å kunne hjelpe så langt Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Forresten, noen som vet om man kan stenge av den trådløse overføringen uten å måtte koble bort routeren fysisk? Eller kanskje det holder med å deaktivere deling av filer og skrivere. Nå sa du ikke hvilken topcom du hadde kjøpt, men på min WBR 254G går det ann å gjøre det ihvertfall. Logg inn på routeren ---> Wireless ----> Basic -----> Disable ( Det står Disable og Enable ) Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 16. august 2005 Forfatter Del Skrevet 16. august 2005 Takk og takk for alle gode svar! Jeg har WBR 254G. Det bød på lite problemer å sette opp hele stasen. Hadde problemer å få opp innloggingsboksen til ruteren (på internett) fordi jeg ikke hadde koblet den til... Når det var gjort, koblet jeg fra strømmen til kabelmodemet, og da jeg koblet den på igjen, ble det tydeligvis oppettet ny IP-adresse. Da gikk det greit å logge seg på. Endret mist mulig i oppsettet (unntatt at jeg valgte et nytt passord) og så virket det hele. Deretter installerte jeg driverprogramvaren for USB-donglen på PC nr 2. Så var det inn i LAN-oppsettet via driverprogrammet, og den hadde da funnet ruteren. Valgte denne, og kontakten var opprettet. Man kan trygt si kvelden var reddet! Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Bra du fikk det til! Bør kanskje slenge på en liten kryptering slik at ubudne naboer ikke stjeler hastigheten din? Men det gjør du som du vil med. Fungerer LANet også (slik at du slepper å kopiere via din ISP)? Lenke til kommentar
Djesligt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Litt off-topic: Hvordan innstalerer jeg IPv6 og NetBIOS i XP Pro (Engelsk). Er dette viktig? Hva trenges det for? Kan dette ha noe å gjøre med det at jeg ser men ikke får kontakt med andre datamaskiner i hjemme-nettverket mitt? Edit: alle maskiner i nettverket kjører XP (to pro, en home) Endret 16. august 2005 av Djesligt Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) OT: Er nok det ja. XP (og 2000) maskiner krever IPv6 for å finne hverandre, i motsetning til hva 98 (og lignende) trenger. Vet ikke hvorfor det er sånn, men etter mye testing som har jeg funnet ut at det iallfall er slik på alle nettverkene jeg har testet det på. NetBIOS er et "språk" datamaskinen kan kommunisere med hverandre (via et nettverk) på, noen ganger kan du oppleve at maskinene finner hverandre, men kopiere går ikke / går ekstremt treigt*. Så jeg vil anbefale deg å installere dette også. Installer ved å (1.) gå inn på egenskapene til nettverkskortet som du bruker, (2.) velg "Installer...", (3.) dobbeltklikk på "Protokoll", (4.) velg Microsoft TCP/IP versjon 6, (5.) gjenta 2. og 3. steg, (6) velg NWLink NetBIOS (eller noe som minner om dette). Gjør det på alle maskinene og du vil kunne være på WAN og LAN samtidig. EDIT: * Uten å ha NetBIOS installert kan dette skje. Med NetBIOS vil det ikke forekomme. Endret 16. august 2005 av gunnard Lenke til kommentar
Djesligt Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 (endret) Trenger vel en restart for at det skal funke sant? Skal innstallere dette på alle og teste dette i morgen. Edit: CellurlarDude: beklager at jeg "kapret" tråden din. (antok du var "ferdig") Endret 16. august 2005 av Djesligt Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Tror ikke du trenger det, men det skader jo ikke Når du skal finne maskinene på nettverket så bør du søke etter datamaskinnavn ved hjelp av søkefunksjonen i XP (trykk "F3" når du ser desktopen). Hørt om en del som ikke får det til, men da er det ofte at de har glemt noe eller gjort noe feil. Aldri opplevd at det ikke har gått på de nettverkene jeg selv har sett på. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Bra du fikk det til! Bør kanskje slenge på en liten kryptering slik at ubudne naboer ikke stjeler hastigheten din? Men det gjør du som du vil med. Jeg, jeg er ikke interessert i at andre skal kunne bruke WLAN-forbindelsen min. Hvordan gjør jeg det? Logger jeg meg inn på ruteren, og går inn i oppsettet, slik jeg må gjøre for å deaktivere forbindelsen etc.? Er det noe spesielt jeg må skrive inn for å kryptere? Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Bra du fikk det til! Bør kanskje slenge på en liten kryptering slik at ubudne naboer ikke stjeler hastigheten din? Men det gjør du som du vil med. Ja, det stemmer. Jeg er ikke interessert i at andre skal kunne bruke WLAN-forbindelsen min. Hvordan gjør jeg det? Logger jeg meg inn på ruteren, og går inn i oppsettet, slik jeg må gjøre for å deaktivere forbindelsen etc.? Er det noe spesielt jeg må skrive inn for å kryptere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå