Gå til innhold

Maskinen finner ikke harddisken. Win98!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har problemer med harddisken min.

Jeg har windows 98 på maskinen og ønsket å formatere c-disken for å legge inn windows xp.

Fikk ikke formatert, prøvde å ta ut disken for å sette den inn i en annen maskin, for å formatere den der. Men harddisken passet ikke inn i den nye maskinen,så jeg satte den tilbake i den gamle. Men nå vil ikke maskinen kommunisere med harddisken. Maskinen finner ikke harddisken!

Har sjekket ledninger/kabler, men finner ikke at noe er feil der. Hva skal jeg gjøre? Er det noen som kan hjelpe meg? Er harddisken ødelagt?

Mvh

Chatnoir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den er ikke ødelagt, men du bør kanskje skifte den flatkabelen som går fra hovedkortet og til disken, de pleier å ryke av og til.

Er du sikker på at pluggen til flatkabelen sitter godt nok på hovedkortet?

Virker den, er det bare å sette inn CD-plata til Windows XD, så får du via skjermen mulighet til å installere det nye operativsystemet.

Lenke til kommentar

Det er en gammel maskin, planlegger å kanskje oppgradere den. Ville ha den i nettverk med den nye maskinen min.

Jeg har Windows 98 på en Cinet Smartstation 200, harddisken er en Seagate U10. Vet ikke om det er SATA eller IDE.

CD-rom'en sitter i enden av kabelen.

Endret av Chatnoir
Lenke til kommentar

Da ser det ut som om det er en IDE harddisk på 10, 15 eller 20Gb fra ca 2000.

Ta harddisken ut igjen og sjekk om pinnene (for sigalnkabel) er ok, det vil si at ingen er bøyd. Enkelte eldre harddisker har fullt sett med pinner mens nyere mangler en pinne. Tilsvarende er det kablene hvor et hull kan være sperret. Dette brukes til å unngå at kabelen setets gal vei. Ettersom du har forsøkt å sette harddisken i en annen maskin hvor den ikke passet kan dette være årsaken. Dermed er også muligheten tilstede for at en eller flere pinner er blitt bøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...