Gå til innhold

ATI RaDeon eller nVidia GeForce?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser etter et bra skjermkort/grafikkort til under 1'200kr.

Det skal brukes til spilling. Har dere noen forslag om gode kort? Det skal være PCI - Express.

---------------------------------------------------------------------

Hva burde jeg velge? ATI RaDeon eller nVidia GeForce? Hvorfor?

---------------------------------------------------------------------

Hva er forskjellen på AGP og PCI - Express kort? Er den ene bedre en den andre hvis man ser bort i fra SLI - systemet?

Hvis man har to identiske kort. Men det ene er et AGP 8x kort og det andre er et PCI - Express 16x kort, ville det blitt noen grafiske forskjeller mellom dem? Ville det bli noen forskjeller i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg ser etter et bra skjermkort/grafikkort til under 1'200kr.

Det skal brukes til spilling. Har dere noen forslag om gode kort? Det skal være PCI - Express.

Hvis du vil ha et bra skjermkort til under 1200,-, så syns jeg du bør strekke deg noen hundrelapper og kjøpe for eksempel et GeForce 6600GT, som ligger i prisklassen 1300 og oppover. Fordelen med disse er at de har støtte for SLi, hvis du vil slenge inn et kort til om noen måneder og få en ytelsesforbedring på inntil 100%. GeForce 6600 og nedover (under 1200kr) har ikke støtte for SLi, og er selvfølgelig ikke like gode til spilling. GeForce 6600GT yter bedre enn forrige generasjons toppmodell i de fleste tilfeller. Det gjør ikke et 'vanlig' 6600.

Hva burde jeg velge? ATI RaDeon eller nVidia GeForce? Hvorfor?

Dette er jo egentlig en smakssak. surf litt rundt, søk f.eks på www.google.com etter tester av 6600/6600Gt og ATi sine kort som er direkte konkurrenter (er som regel de som pleier å være med i samme test).

However, foreløpig er det bare Nvidia som har støtte for Shader Model 3.0, dual GPU og HDR (selv om man bør ha et toppkort eller to for å få nye alle spill på max med HDR). Du finner ingen ATi-kort i prisklassen 1000kr - 2000kr med dette. Faktisk finner du ingen foreløpig, de er ikke kommet enda. Når de kommer lander vel prisen på 4000kr+. Men ytelsesmessig sett er det vel kanskje ikke verdens største forskjelleg ute og går mellom ATi og Nvidia mellom mid-range kortene (correct me if I'm wrong).

Hva er forskjellen på AGP og PCI - Express kort? Er den ene bedre en den andre hvis man ser bort i fra SLI - systemet?

Forskjellen på AGP og PCI-Express kort er at den nye PCI-Express bussen/slotten på hovedkortene tilbyr mer båndbredde, altså at mer data kan overføres pr/sekund. PCI-Express kan sende data i begge retninger samtidig (fra skjermkort til Hk og omvendt) - det kan ikke AGP. I spill vil man nok ikke merke noe enda, men forutenom den store fordelen SLi (om man ønsker å ha det) så har visst PCI-x bussen bedre ytelse når det gjelder div. ting, for eksempel akslerering av video avspilling på PC'en (så det trengs mindre CPU-kraft).

Hvis man har to identiske kort. Men det ene er et AGP 8x kort og det andre er et PCI - Express 16x kort, ville det blitt noen grafiske forskjeller mellom dem? Ville det bli noen forskjeller i det hele tatt?

Foreløpig ser du ikke noen grafiske forskjeller mellom dem i spill, men, så er jo PCI-Express fremtidsrettet. Nye toppkort kommer antakeligvis ikke i en AGP-utgave (gjenstår å se). Den ekstra båndbredden tillater Nvidia og ATi å finne på masse rart med kortene sine i fremtiden, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

har et tips vis du liker rødt og hvit velg ATi og vis du liker grønt og svart velg nvidia

nvidia og ati har jo samme ytelse på menskelig niva alså vis du bechmarker da ser du det men vis du sitt å spill da ser du ikke noe forsjell mellom ati og nvidia ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...