Gå til innhold

Starte med aksjer og investeringer

Darx*

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at jeg skulle prøve meg litt på aksje investeringer, jeg har lite eller ingen erfaring med slikt.

Noen som har erfaring med dette og har noen start tips eller kansje noen start plasser?

Edit: Rettet skrive feil påpekt av Dr.X

Endret av Darx*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du legger reelle penger i aksjer bør du ha litt peiling på hva som skjer.

For det første skrives det investeringer.

For å fange opp nyheter om økonomi og næringsliv generelt kan du se litt på disse sidene;

Hegnar

iMarkedet

Dagens Næringsliv

Jeg vet ikke hvor informert du er angående aksjer og ting generelt, men du har i hvertfall en børspost som det heter, altså et minsteantall aksjer som du må kjøpe.

Jeg kjøpte f.eks 200stk STO (Stolt offshore) aksjer på fredag, og det ble den nette sum av 16.700kr. Mindre går ikke.

For å lære litt om aksjer kan du lese aksjeskolen, av hegnar media.

Dessuten kan du prøve deg på www.aksjespillet.no eller BørsNM på hegnar.no

Lykke til.

PS: For å handle aksjer på Oslo børs må du være myndig.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar

Skaff deg litteratur, eks Aksjekjøp og Daytrading av Oddmund Grøtte. Oddmund er blant landest flinkeste Tradere, han har peiling. Her kan lære å utføre å lese tekniske analyser, noe som er absolutt noe som er nødvendig å kunne om du skal drive med aksjer.

Les også på forumet på hegnar.no men ikke ta alt som blir skrevet der som god fisk, noen useriøse, men mange som kan mye også. Det lønner seg å ha litt kapital når du skal begynne. Men husk ikke sats mer en du har rå til å tape. Når du starter opp tenk lagsiktig, Daytrading er ikke for nybegynnere, selv om det står teknikker for dette i boken jeg nevte. Akjer er mye basert på erfaring. Akjser er tar mye tid. Man må også betale skatt av det du eventuelt skulle tjene 28% så det er som sakt bra med litt kapital når du skal gå inn på poster.

Lykke til.

Endret av chris
Lenke til kommentar
Skaff deg litteratur, eks Aksjekjøp og Daytrading av Oddmund Grøtte. Oddmund er blant landest flinkeste Tradere, han har peiling. Her kan lære å utføre å lese tekniske analyser, noe som er absolutt noe som er nødvendig å kunne om du skal drive med aksjer.

Den boken vil jeg også anbefale til alle aksjonærer. Er verdt pengene og du får veldig mye igjen. Som påpekt lærer man seg teknisk analyse.

Jeg tror personlig at vi har fått økt interesse for aksjer i disse dager, grunnet sterk økonomi og høy oljepris som bidrar til en sterk hovedindeks. OSE (Oslo stock index) går all time high veldig ofte og vi er i en såkalt *bull* periode (oppgangstrend).

Hvor langt indeksen skal gå før den korrigerer ned er uvisst og det skal nok sies at oljen bidrar til denne gode tiden vi er i per dags dato.

Første omgang bør man få seg litt erfaring gjennom aksjespillet og se hvordan markedet reagerer på forskjellige nyheter og meldinger.

Det finnes dessuten to forskjellige mennesker på en børs. Vi skiller mellom en investor som sitter long (1 uke -->) og en daytrader. En daytrader sitter kun 1 dag og sitter ikke på aksjer over *natten*.

For en nybegynner vil jeg anbefale å satse langsiktig, alt fra 1 mnd til 1 år. Da dette er minst riskio.

Det er underkant av 25% av alle aksjonærer som går i null og kanskje halvparten av de 25 prosent som går i null som faktisk tjener gode penger på aksjemarkedet. Med andre ord, 75% i dette markedet er tapere.

Aksjer kreves mye selvtillit og kapital. Uten kapital kommer du ingen sted og det finnes en minstepost på hver enkel aksje. Den kan variere fra 10k til 20k.

Uansett, du kan ikke regne med å få stor hjelp fra de seriøse aksjonærere, da de har tilegnet seg kunnskap og teknikk gjennom hardt arbeid og lang erfaring fra markedet.

Det ofte folk gjør feil er å kjøpe på nedgang og selge på oppgang. Hvorfor skal folk kjøpe tapere og selge vinnere? Mitt motto i dette marked er: buy winners, and get rid of loosers... Har kommet langt med det sålangt og alle mine utganger er blå.

Men kjøp deg den boka som vi har anbefalt og les den grundig. Så kan du først prøve på aksjespillet og lykkes du der kan du prøve i det små på det virkelig marked.

Når du f.eks sitter med 100k med virkelig penger i markedet, er det ikke alltid lett å utføre de valg og kjøre løpet helt ut. Da blir noe helt annet enn aksjespillet. Psykologi er en viktig del av markedet.

Sørg for å ha en plan med din investering og jeg ønsker deg lykke til som aksjonær.

Du kan f.eks kjøpe og selge aksjer via www.netfonds.no

PM meg hvis du ønsker mer informasjon. Da jeg ikke ønsker å si alle mine tips..

Kapital som investor: alt fra 10k og oppover. Sjekk minstepost på den aktuelle ticket du ønsker å investere i.

Kapital som daytrader: 200k

Husk også at du ligger i minus ved kjøp, da kurtasje tar ca. 100,- per utførte handel.

Lenke til kommentar
Ga jeg mine tips før ferien.  15000 kr i hver av aksjene, hadde gjort deg ca 7000 kr rikere.

Ca 46% avkastning det. Men nå vet jeg ikke hva som er taktikken din i aksjemarkedet. Leter du alltid etter 100% kandidater vil du med tiden gå på en skikkelig smell. Da disse er forbundet med meget stor riskio.

Det er jo en grunn til at Kværner osv er priset såpass høyt som de er, de tjener faktiske penger og kan vise dette på regnskapet.

De aksjene som har priser under 5,- er priset på forventninger og framtid i de fleste tilfeller. Det er enorm oppside på enkelte av disse aksjene, men det er fort gjort å tape penger her. Bør være varsom og vite hva man driver med.

Benytte seg av stop loss og følge *planen* sin er alltid en smart taktikk. Noen ganger kan du gjøre ditt beste kjøp ved å selge ut med litt tap, enn å miste hele summen. Ja det er faktisk mulig. Det er ikke bare blå tall og flere hundre prosent avkastning som er den virkelige verden for de fleste aksjonærer.

Er mange som treffer på riktig aksje og blir høy i hatten. Disse tar deretter mye større riskio og taper alt igjen. Jeg skal egentlig ikke klage, siden det er nettop de vi tjener penger på.

Folk i dette markedet er som sauer.. de følger hverandre i grupper og så fort de ser en aksje gå opp med flere prosent på en dag, hopper alle disse *sauene* på aksjen og de smarte trekker seg ut ;).

Med andre ord, folk kjøper på topp og selger på bunn. De har ikke kunnskap og eier ingen plan med sin investering. Hører/leser en tråd på hegnar eller hw.no og hopper på en aksje uten å undersøke selskapet eller utføre en teknisk analyse. Believe me, er mange som gjør den feilen der.

Et godt tips.. Ha en plan og bruk litt tid på dette her. Kan dra et eksempel her:

Hvor lang tid bruker de fleste på hw.no når de skal kjøpe seg en pc? de undersøker markedet, flere netshops og bruker meget lang tid for å finne den beste løsningen. Mens på aksjer holder det for de fleste å høre et tips eller en anbefaling fra et meglerhus, så sitter de på kjøpsknappen. Under 5 min kan det gjerne ta.

Anyways, vi er i en bull periode og folk som har gjort par raske er fort ute med skryte at det er SÅ LETT å gjøre penger. De har hatt flaks og historien viser at de taper alt igjen løpet av kort tid. Easy come, easy go.. Samme prinsipp her. Folk som tjener cash på dette null-sum spillet har faktisk kunnskap og brukt mye tid for å *lære* markedet.

Man får selv ta en vurdering og investere det man har råd til å tape. Og ikke hør på andre. Ta alt det du hører fra bekjente og på nettet med en klype salt. Undersøk selskapet og utvikling. Kom med egne synspunkter og innfallsvinkel. Vurder selv når du skal gi deg.

Det er ikke flaut å gjøre feil, og alle vil gjøre feil i dette marked. Da gjelder å vite når man skal selge seg ut, dermed minimerer man tapet og kan satse på et annet selskap.

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Askjespillet var virkelig morsomt! Men siden jeg har igen erfaring med selve kjøps prosedyren lurte jeg på noen begrep: Hva menes med Limit? Og hva med gyldig ut dagen og 3 dager?

Får også en feilmelding jeg ikke får rettet :

Kjøp av oddlot-poster tillates ikke. Børsposten for Statoil er 100.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Hvordan har dette med utbytteskatten på 28% seg for meg som har frikort når det gjelder skatt?

Hvordan skal jeg betale den skatten, jeg betaler jo som sagt ikke skatt vanligvis, jeg jobber ikke. :hmm:

Du har bare frikort opp til et visst beløp. Uansett er minstefradraget på 35000 tror jeg, slik at alle inntekter opp til det er skattefrie.

Utbytteskatten er ment å ramme dem som mottar særlig store utbytter. Måten det er foreslått gjennomført på, er at utbytte som gir en direkteavkastning (utbytte/verdi) utover en viss sats, f.eks. 5%, vil ilegges utbytteskatt.

Et fåtall av selskapene som er notert på Oslo Børs utbetaler så høye utbytter som 5%, så dette er en skatt som i hovedsak rammer de med private bedrifter som tjener godt med penger.

Lenke til kommentar
Askjespillet var virkelig morsomt! Men siden jeg har igen erfaring med selve kjøps prosedyren lurte jeg på noen begrep: Hva menes med Limit? Og hva med gyldig ut dagen og 3 dager?

Får også en feilmelding jeg ikke får rettet :

Kjøp av oddlot-poster tillates ikke. Børsposten for Statoil er 100.

På forhånd takk

Odlotposten på statoil betyr at du må kjøpe 100 aksjer minst, eller et antall delelig på 100.

Limit betyr at du setter en grense på hvor høy pris du er villig til å betale per aksje.

Lenke til kommentar
De aksjene som er priser under 5,- er priset på forventninger og framtid i de fleste tilfeller.

Hva aksjekursen er, spiller ingen rolle for forventningene. Det er bare å ta splitt eller spleis, så får man den aksjekursen man er ute etter.

Penny stocks, som sånne aksjer er kalt, er ofte lettest å tjene penger på. Tenk deg en aksje til ti øre, selvom den bare går opp ti øre kan du selge med GOD fortjeneste.

Lenke til kommentar
Penny stocks, som sånne aksjer er kalt, er ofte lettest å tjene penger på. Tenk deg en aksje til ti øre, selvom den bare går opp ti øre kan du selge med GOD fortjeneste.

Det er sant at det er MEGET lett å tjene penger på slike aksjer, men riskioen er meget høy og hvis de f.eks kommer med dårlig Q2 tall osv, kan det fort gå motsatt vei.

Se f.eks på CNR (Canargo). Varierer intraday ofte over 10%. Bra muligheter for en trader, men som en investor er dette en dårlig aksje.

Investor ønsker alltid en stabil aksje som er i stignende trend over en lengre periode. For en daytrader spiller ikke det noen rolle, da vedkommende utnytter forskjell mellom topp og bunn på intraday.

Igjen, det varierer så meget på hvordan en aksjonær satser. Noen ønsker 100% med engang og disse vil med stor sannsynlighet gå på en smell. Og dagens marked er det lett å gjøre store penger med litt flaks osv. Så fort bear markedet slår inn, ser vi hvem som tjener markedet. Da lønner det seg ikke å sitte long og satse på ustabile aksjer.

Vi har også sesongaksjoner som går bra til visse tider av året og det er lurt å sette seg ned og studere dette. Her kan man gjøre par kjappe lapper hvis man er snarrådig osv.

Husk også at nedsiden er ofte det folk glemmer på en aksje. Folk forelsker seg rett og slett i en aksje. Så fort det kommer noe negativt om en aksje, avviser de dette blankt. Dette er en av de største fellene i markedet.

Anyways, markedet er BULL og alle klarer å gjøre penger på dagens marked. OSE skal nok korrigere seg ned utover året eller neste år. Men det er garantert at den skal komme. Alltid ha i bakhodet at realiteten er noe annerledes enn lekepenger som på aksjespillet.no, da psykologi og virkelig penger setter fart på følelser og dine egne standpunkt.

Er veldig lett å tenke at jeg gjør bra på spill, men det er noen annet når det er snakk om virkelig penger og hele din kapital som sitter på spill. Bare som et eks. hehe

Håper jeg ikke skremmer noen med denne posten, men virkeligheten er vanskelig og det er fort gjort å tape penger. Men ved hjelp av en god strategi og en plan kommer man langt på dette markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...