Gå til innhold

Hva kan en butikk gjøre med vanskelige kunder?


Anbefalte innlegg

Åsså alle kundebehandlere her inne; sammen nå, i kor:

 

KUNDEN HAR ALLTID RETT!! :tease:

 

Vær nå ihvertfall enige om at det er tilfellet frem til de har fremlagt saken sin i det minste!

Joda, selvfølgelig. Hvertfall fram til de har fremlagt saken sin.

 

Men uansett hvordan du vrir og vender på det. En kunde som ikke får forbindelse med det trådløse nettverket fordi han har aktivert MAC-filtrering uten å vite hva det er for noe, han har ikke krav på ny PC ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mange kunder ikke er klar over er forskjellen på Garanti og reklamasjon ved fabrikk feil. Mange tror de har 5 års Garanti når man egentlig har inntil 5 års reklamasjonsrett ved feil og mangler ved varen som skyldes fabrikasjonsfeil. Garanti begrepet er jo noe man bruker når man tilbyr en service som går ut over det man har lovpålagt rett til når det gjelder mangler ved varen.

Bare synd at MANGE kunder forveksler begreper.

 

Som KUNDE er det en ting som irriterer meg mest, det er når selgeren ikke har peil på det de selger. Når en tv for eskemel koster 5000 mer enn en annen og man vurdere å kjøpe det er det utrolig irriterende når man spør om forskjellen på disse to og man får til svar "Vet ikke helt, men den som er litt dyrere er mye bedre"

 

Har folengst funnet ut at som kunde er man mest tjent med å oppdrive mest mulig info på egen hand før eventuelt kjøp, for man bør ta utgangspunkt i at selgeren ikke vet hva han / hun snakker om. *host*hark*Elkjip*host.

 

 

Plagsomme eller masete kunder finner man ikke bare i butikk men også i andre service yrker. Men jeg har for lengst funnet ut at med et smil (om så et falskt) og noen hygglige ord så ordner det meste seg.

Lenke til kommentar

Nordmenn har mye å lære på området folkeskikk, om du skal klage på et produkt så ber man å få snakke med en person som har ansvar for rette produktgruppen, man ber på en pen og ydmyk måte om denne personen har forståelse for problemet og lar det være opp til personen å selv foreslå en løsning. Skulle dette mot formodning ikke være tilfredstillende må man be personen se på saken en gang til eller sette seg i kontakt med en person som kan se på saken fra et nøytralt ståsted.

 

Det lønner seg aldri å hisse seg opp, komme med paragrafer og bastante påstander, da går selger i skyttergraven og man kommer ingen vei.

 

Jeg håndterer selv alt av klager på min jobb, og kan si at de som hisser seg opp og blir ufine får beskjed om å komme tilbake en dag de er på bedre humør. Selv voksne mennesker må påminnes om vanlig folkeskikk i enkelte tilfeller. Har også vært i situasjoner der vi har gitt pengene tilbake til folk og bedt de handle et annet sted fordi de rett og slett er noen drittsekker.

 

Men dette gjelder kun en promille av våre kunder, omtrent alle saker er løst før kunden skulle føle behov for å klage.

 

Så JA, butikken kan nekte deg å handler hos de om de føler at du behandler de ansatte eller produktene de selger på en utilbørlig måte.

Lenke til kommentar
Så JA, butikken kan nekte deg å handler hos de om de føler at du behandler de ansatte eller produktene de selger på en utilbørlig måte.

 

 

morsom den der;

 

da vil jo butikker i praksis kunne utestenge alle kunder som beviser teorien om at mobiler ikke funker.

 

Hva i alle dager mener du med behandler produktene de selger på en utilbørlig måte? som i at de returneres?

 

tror butikker generelt burde lære seg å ikke behandler kunder etter alderen deres. Jeg behandles generelt langt dårligere alene, enn når mine foresatt er med. (ingen forskjell i det jeg sier eller noe) men butikkene blir langt ufinere mot meg når jeg er alene og de er sterkere....

Lenke til kommentar
tror butikker generelt burde lære seg å ikke behandler kunder etter alderen deres. Jeg behandles generelt langt dårligere alene, enn når mine foresatt er med. (ingen forskjell i det jeg sier eller noe) men butikkene blir langt ufinere mot meg når jeg er alene og de er sterkere....

Den teorien din stemmer nok den ja, har vært ute for akkurat det samme. Jeg var faktisk mer høflig når jeg var allene enn når søsteren min var med inn (hun var 18 da tror jeg, og jeg var 14)

Jeg ble nærmest nektet hjelp, de sa nei, men når søsteren min ble med inn (rett etterpå) så skulle de se etter et tilsvarende produkt, brukte sikekrt 10 min. på det (desverre, ingenting til omtrent samme pris, var flere tusen kroner i forskjell)

Kommer igjen senere, med faren min (komplisert sak dette) og da får jeg enda mer hjelp. Da skal de tilogmed bestille produktet for meg fra en butikk de ikke vil ha noe med å gjøre! :thumbup:

 

(Hvis noen vil ha hele saken og/eller navnet på butikken, PM meg)

Lenke til kommentar

tror butikker burde stoppe å si at kunden er den dumme. For dere praktiserer barnehage mentalitet (nokså ofte) de som er mindre og yngre er de uvitende.

 

Hadde jeg vært 30 år eldre hadde jeg sikkert spart meg 50% av klage sakene mine bare fordi kundebehandler var tverr og ville gjette at jeg ikke kunne min a b c

Lenke til kommentar
Så JA, butikken kan nekte deg å handler hos de om de føler at du behandler de ansatte eller produktene de selger på en utilbørlig måte.

 

 

morsom den der;

 

da vil jo butikker i praksis kunne utestenge alle kunder som beviser teorien om at mobiler ikke funker.

 

Hva i alle dager mener du med behandler produktene de selger på en utilbørlig måte? som i at de returneres?

 

tror butikker generelt burde lære seg å ikke behandler kunder etter alderen deres. Jeg behandles generelt langt dårligere alene, enn når mine foresatt er med. (ingen forskjell i det jeg sier eller noe) men butikkene blir langt ufinere mot meg når jeg er alene og de er sterkere....

1.Bra du finner innleggene mine morsomme, jeg skriver her bare for din fornøyelses skyld *ironi*

2.Hvilken teori om at mobiler ikke funker??

3.Utilbørlig = upassende, uriktig, urimelig.

4.På samme måte som man utviser folk fra butikksenter/skoler/barer/puber/diskotek/flyplasser/bedrifter/sykehus kan man som sjef i en butikk nekte folk adgang, en nettbutikk kan således velge å ikke ta imot ordre fra bestemte personer. Det finnes egentlig ikke noe regelverk for dette, men jeg skal love deg at man skal strekke strikken meeegeet langt før man blir utvist fra en butikk/resturant/flyplass osv osv.

5.Opplever du å bli behandlet useriøst når du handler alene bør du vel revurdere hvilke butikker du handler i.

Lenke til kommentar

Butikkene har i hvert fall ofte utrolig dårlig greie på de rettsreglene som styrer deres eget handelsområde. Mange av dem burde satt de ansatte på et lite kurs i kjøpsrett. Det er nesten ikke grenser for idiotiske påstander jeg har fått av diverse selgere når jeg har kjøpt ting.

 

Jeg hadde en morsom opplevelse på Elkjøp i fjor. Jeg kjøpte et digitalkamera på tilbud og skulle betale det. Selgeren forsøkte å få meg til å tegne en forsikring som kostet en formue. Hovedargumentet var at hvis kameraet sluttet å fungere, uansett årsak, ville jeg ikke få nytt kamera eller gratis reparasjon med mindre jeg tegnet forsikring. Pokertrynet mitt sprakk, og jeg lo høyt av fyren, hvilket gjorde ham dødelig fornærmet.

 

Det er mange morsomme skruer i butikker, og det er ikke uvanlig at jeg kaster inn håndkleet og vrir meg i latter.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en morsom opplevelse på Elkjøp i fjor. Jeg kjøpte et digitalkamera på tilbud og skulle betale det. Selgeren forsøkte å få meg til å tegne en forsikring som kostet en formue. Hovedargumentet var at hvis kameraet sluttet å fungere, uansett årsak, ville jeg ikke få nytt kamera eller gratis reparasjon med mindre jeg tegnet forsikring. Pokertrynet mitt sprakk, og jeg lo høyt av fyren, hvilket gjorde ham dødelig fornærmet.

Så du tror altså at du, uansett grunn til at kameraet ryker, vil kunne få en garantiservice eller reklamasjon på kameraet ditt? Jaja, den butikkansatte går sikkert fortsatt og venter på deg, sånn at han kan få siste smil ;)

Lenke til kommentar
KUNDEN HAR ALLTID RETT!!

 

Feil, feil og feil!

Kunden kan absolutt ta feil, men har all rett til å bli behandlet med respekt!

tsk tsk :p

Kunden har sjelden rett, men vi må jo late som om de har det... :mad:

 

---

 

F.eks. var det en mobil det var ventetid på, vi skrev liste og skulle ringe når den kom, en kunde kom ned titt og ofte og spurte etter den og ble surere og surere for hver gang, når den endelig kom ville han ha trekk på fakturaen pga. utgifter til bomringen! Da måtte vi jo forklare han at vi sa klart ifra at vi skulle si ifra når den kom og ikke ringe hver eneste dag med status.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en morsom opplevelse på Elkjøp i fjor. Jeg kjøpte et digitalkamera på tilbud og skulle betale det. Selgeren forsøkte å få meg til å tegne en forsikring som kostet en formue. Hovedargumentet var at hvis kameraet sluttet å fungere, uansett årsak, ville jeg ikke få nytt kamera eller gratis reparasjon med mindre jeg tegnet forsikring. Pokertrynet mitt sprakk, og jeg lo høyt av fyren, hvilket gjorde ham dødelig fornærmet.

Så du tror altså at du, uansett grunn til at kameraet ryker, vil kunne få en garantiservice eller reklamasjon på kameraet ditt? Jaja, den butikkansatte går sikkert fortsatt og venter på deg, sånn at han kan få siste smil ;)

Vil vel regne med det, ja... Har selv opplevd noe lignende med en bærbar PC hvor kunden trodde på hva Forbrukerrapporten har fortalt om at forsikringene ikke dekker noe annet enn det forbrukerkjøpsloven og normal hjemforsikring dekker og dermed nærmest skjelte meg ut for å prøve å prakke på ham noe han ikke trengte. Da han etter 1 1/2 mnd hadde sølt kaffe over laptopen sin og ikke fikk dette dekket av hjemmeforsikringsselskapet var han ikke fullt så ovenpå...

 

Det endte med at infocare ga et prisoverslag som var dyrere enn pc'en, og han kjøpte ny laptop - denne gangen med forsikring.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en morsom opplevelse på Elkjøp i fjor. Jeg kjøpte et digitalkamera på tilbud og skulle betale det. Selgeren forsøkte å få meg til å tegne en forsikring som kostet en formue. Hovedargumentet var at hvis kameraet sluttet å fungere, uansett årsak, ville jeg ikke få nytt kamera eller gratis reparasjon med mindre jeg tegnet forsikring. Pokertrynet mitt sprakk, og jeg lo høyt av fyren, hvilket gjorde ham dødelig fornærmet.

Så du tror altså at du, uansett grunn til at kameraet ryker, vil kunne få en garantiservice eller reklamasjon på kameraet ditt? Jaja, den butikkansatte går sikkert fortsatt og venter på deg, sånn at han kan få siste smil ;)

Vil vel regne med det, ja... Har selv opplevd noe lignende med en bærbar PC hvor kunden trodde på hva Forbrukerrapporten har fortalt om at forsikringene ikke dekker noe annet enn det forbrukerkjøpsloven og normal hjemforsikring dekker og dermed nærmest skjelte meg ut for å prøve å prakke på ham noe han ikke trengte. Da han etter 1 1/2 mnd hadde sølt kaffe over laptopen sin og ikke fikk dette dekket av hjemmeforsikringsselskapet var han ikke fullt så ovenpå...

 

Det endte med at infocare ga et prisoverslag som var dyrere enn pc'en, og han kjøpte ny laptop - denne gangen med forsikring.

Ahh... det minner meg om alle de som ikke gidder å tegne forsikring på 599 kr. på en telefon til kun 999 kr. men det hjelper ikke å prøve og fortelle dem at hvis den går i stykker etter 5 mnd. kan de ikke videreføre abo. sitt, da må de betale full pris som er hvertfall 1.500 kr. mer!

Lenke til kommentar

Jeg har handlet mye elektronikk i løpet av de siste 10 årene. Har vært uheldig en del ganger, men ALDRI opplevd annet enn god service og behandling i kjølevannet av mine "klagesaker". Jeg passer alltid på å opptre høflig og ydmykt, og det har aldri slått feil.

Lenke til kommentar
Jeg hadde en morsom opplevelse på Elkjøp i fjor. Jeg kjøpte et digitalkamera på tilbud og skulle betale det. Selgeren forsøkte å få meg til å tegne en forsikring som kostet en formue. Hovedargumentet var at hvis kameraet sluttet å fungere, uansett årsak, ville jeg ikke få nytt kamera eller gratis reparasjon med mindre jeg tegnet forsikring. Pokertrynet mitt sprakk, og jeg lo høyt av fyren, hvilket gjorde ham dødelig fornærmet.

Så du tror altså at du, uansett grunn til at kameraet ryker, vil kunne få en garantiservice eller reklamasjon på kameraet ditt? Jaja, den butikkansatte går sikkert fortsatt og venter på deg, sånn at han kan få siste smil ;)

Vil vel regne med det, ja... Har selv opplevd noe lignende med en bærbar PC hvor kunden trodde på hva Forbrukerrapporten har fortalt om at forsikringene ikke dekker noe annet enn det forbrukerkjøpsloven og normal hjemforsikring dekker og dermed nærmest skjelte meg ut for å prøve å prakke på ham noe han ikke trengte. Da han etter 1 1/2 mnd hadde sølt kaffe over laptopen sin og ikke fikk dette dekket av hjemmeforsikringsselskapet var han ikke fullt så ovenpå...

 

Det endte med at infocare ga et prisoverslag som var dyrere enn pc'en, og han kjøpte ny laptop - denne gangen med forsikring.

Ahh... det minner meg om alle de som ikke gidder å tegne forsikring på 599 kr. på en telefon til kun 999 kr. men det hjelper ikke å prøve og fortelle dem at hvis den går i stykker etter 5 mnd. kan de ikke videreføre abo. sitt, da må de betale full pris som er hvertfall 1.500 kr. mer!

...og det er de som påstår at selv om det er konstatert tydelig fuktskade og funnet cola eller lukt av grønnsåpe i telefonen så skal dette dekkes av reklamasjonsretten, for de har sagt på tv2 hjelper deg at en telefon skal tåle fukt...

Lenke til kommentar
Jeg har handlet mye elektronikk i løpet av de siste 10 årene. Har vært uheldig en del ganger, men ALDRI opplevd annet enn god service og behandling i kjølevannet av mine "klagesaker". Jeg passer alltid på å opptre høflig og ydmykt, og det har aldri slått feil.

Og der har du sakens kjerne. Opptrer man høflig, så får man stort sett god service, kommer du inn i butikken med innstillingen om at "nå skal jeg lage bråk fordi tv'en min ikke virker", så blir det vanskeligere (selv om det er lett å avvæpne de som kommer inn med den holdningen)

Lenke til kommentar

Det vil alltid hjelpe på med et smil og en hyggelig tone. Har nesten ikke tall på hvor mange tråder jeg har trukket for å få bytta ting på 2 gangs reparasjon eller fått reparert ting på garanti, når det ikke har vært garanti og mere til. Er folk hyggelig med meg, vil jeg hjelpe dem, enten med å skynde på verksteder, bruke "ekspress overnatt" låne ut privat utstyr hvis det står om og vi ikke hadde inne rette typen utstyr.

Er kunder vanskelig og tverr blir det vanlig servicepakke, og utlån av "noe man kan ta bilder med" og kanskje man bare trekker på skuldrene og sier "sorry, verkstedet må nok få en sjanse til" selv om du vet at de ikke kommer til å få det bra nok uansett.

Lenke til kommentar
Ellers kan jeg også nevne at christian ikke returnerer produkter fordi han ikke er fornøyd..han returnerer produkter fordi de ikke funker (!). Uheldig altså..

Det er dog noen som bare må ha alle produktene med garantifeil. De funker som magneter på dem. Kjæresten min er en sånn!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...