Kenny Bones Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Hei! Har her bredbånd fra Telenor. Det er et speedtouch modem og en 3com Office Connect 11g DSL router for trådløst nett. Nå har jeg oppdatert firmware på 3comen og nå funker ikke internett. Jeg hørte at instillingene på routerne forsvinner når man oppdaterer firmware, men jeg kan ikke forstå hva som er galt isåfall. Mulig det er ppoe-instillingene, men de er satt til motta automatisk fra før av. Dessuten mottar den all informasjon fra modemet den skal ha. Jeg får pinget modem og gateway og alt, men kommer ikke ut på nett. Som om det ikke er noe DNS forwarding idet hele tatt. Er dette vanlig? Har aldri tuklet med denne typen før og har heller aldri opplevd at trådløse enheten trenger manuell konfigurasjon på dette nivået. Har Telenor mulighet til å styre routeren? Har de eventuelt gjort noen instillinger på routeren? Eller er det ikke verre enn å lese bruksanvisningen? Takker for all hjelp! Endret 16. august 2005 av raziel014 Lenke til kommentar
RobinHood Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 du har ikke to rutere etterhverandre nå? speedtouch ... ... i mener jeg har en router innebugd. Og for vanlige dødelige er dette litt å konfigurere. (Går visstnok ann å disable routeren i speedtouchen slik at det bare er modemet som ruller og går) Kanskje? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Men jeg har ikke gjort noe som helst med modemet. Vil helst ikke heller for det er masse info der som tydeligvis Telenor har satt som jeg ikke vil ødelegge. Modemet er et helt vanlig Speedtouch 510i(?) modem som mange har. Mulig jeg bare er nødt til å sette brukernavn og passord på ppoe eller hva det heter. Men det er så rart ettesom det ikke stod fra før av. På status for 3comen står det "connecten" mot ISP med ip-adresse "10.0.0.138 eller 10.0.0.1" Husker ikke helt for adressene går i surr i mitt lille hode! Er det router på begge enhetene da? Edit: Jeg regner med at alt vil fungere fint om jeg kobler direkte til modemet med kabel, men det er den trådløse biten jeg vil ha til å fungere. Endret 14. august 2005 av raziel014 Lenke til kommentar
norbat Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Har nok villet prøvd å konfigurert ruteren til å brukt pppoe der du setter bruker- og passord. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Mulig jeg bare er nødt til å sette brukernavn og passord på ppoe eller hva det heter. Men det er så rart ettesom det ikke stod fra før av. På status for 3comen står det "connecten" mot ISP med ip-adresse "10.0.0.138 eller 10.0.0.1" Husker ikke helt for adressene går i surr i mitt lille hode! Er det router på begge enhetene da? Her er det router i begge ja, så du skal se helt bort i fra 3com sin pppoe mulighet. Prøv å skriv inn "193.69.165.21" i nettleseren din. Dersom du da får opp VG, har du et DNS-problem. Du kan forsøke å manuelt sette inn DNS-adressene som står på denne siden! Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 jeg har en 3com ruter mellom modem og pc'ene og legger inn ppoe innstillingene i den...så er det bare motta ip blah blah i windows. og det speedtouch modemet jeg fikk har har bare en utgang på det, så kan ikke se hvorfor det skulle ha ruter funksjon. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Prøv å legge inn brukernavn og passord i routeren (3com).. -gjort det hos foreldrene mine og det funker fint.. Nb! Når du har brukernavn i routeren så skal du IKKE ha det på pcen også, der skal du velge at du er konstant koblet til.. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Forstod det slik. Altså jeg slår av router-funksjonen i Speedtouch modemet. Jeg forstår det sånn at om jeg gjør det så for jeg koblet til fildelingsprogrammer osv mye enklere. I modemet står trådløs 3com router som jeg der setter inn ppoe-instillingene som brukernavn og passord til ISPen. Og da skal alt være i orden? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Er ingen router funksjon i speedtouch modemet om det bare er tilkobling til 1 pc, så da er det kun 3com routeren du trenger å stille inn pppoe på... Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Er ingen router funksjon i speedtouch modemet om det bare er tilkobling til 1 pc, så da er det kun 3com routeren du trenger å stille inn pppoe på... Bare så du er klar over det, en router en en "boks" som står og ruter trafikk mellom to nettverk, og trenger derfor bare to porter. Derimot så er det en del routere som også har en innebygget switch. Disse har da flere porter, og sparer deg for å evt. ha en switch i tillegg. Thomson Speedtouch 510i levert av Telenor etter april 2004, er routermodem, dersom det ikke er bridget av brukeren! Lenke til kommentar
texaco Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Koble ledningen fra speedtouch modemet til en LAN inngang på 3com'en (ikke WAN) 3com'en vil da fungere som en switch. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Fikk koblet opp igjen.Hadde stilt inn på pcen at jeg kun skulle ta imot trafikk fra port 6881 av en eller annen grunn. Fildelingsprogram sikkert jeg tenkte på. Men uansett så sa en kompis at jeg ikke burde sette Speedtouchen på LAN porten på 3comen for da ville det gå mye tregere. Stemmer dette? Jeg skulle vistnok heller ikke slå av DHCP på 3comen for da ville det også gå tregere. Det er jo DHCP på modemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå