Gå til innhold

Trenger hjelp til plasering av sensor på CPU!

Scotty

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det mest fornuftige stedet er etter min mening å sette den på siden av heatspreader (altså "lokket" på cpu'en) Feste den med feks litt superlim, så den blir liggende på plass, og evnt litt kjølepasta så den får god kontakt.

Fant bare et litt mørkt bilde, men det skulle være bra nok til at du skjønner poenget. Noen fester den også på undersiden av midten av cpu, der det er mulig.

Lenke til kommentar
Det mest fornuftige stedet er etter min mening å sette den på siden av heatspreader (altså "lokket" på cpu'en) Feste den med feks litt superlim, så den blir liggende på plass, og evnt litt kjølepasta så den får god kontakt.

Fant bare et litt mørkt bilde, men det skulle være bra nok til at du skjønner poenget. Noen fester den også på undersiden av midten av cpu, der det er mulig.

var litt jeg ikke skjønte av det...

Ta det bilde her:

img.A64.Socket.CPU.jpg

kan/hvis du tegne® en rød strek som kan være sensoren...(på paint) så kommer jeg sikkert til å skjønne det! :thumbup::D

Endret av Man0war
Lenke til kommentar
kan/hvis du tegne® en rød strek som kan være sensoren...(på paint) så kommer jeg sikkert til å skjønne det!  

He he, jeg kan prøve, det røde er da tuppen på selve sensoren, mens det blå er ledingen.

Det som er poenget her er bare at selve tuppen av sensoren bør være i best mulig kontakt med metallet på cpu'en. Så du må legge den "på høykant" inntil en av sidene av heatspreader (metallet). Og aller helst på en slik måte at tuppen er i direkte kontakt, evnt med litt kjølepasta, også limer/fester du den bakover langs ledningen. Legg den på den siden som er mest hensikstmessig ifht hvor ledningen kommer ut.

Det eneste du MÅ passe veldig godt på, er at det ikke er noe som stikker opp over toppen av cpu, der kjøleren sitter. Du må for all del ikke legge den i mellom kjøleren og cpu'en annleggsflater!!.

Når fabrikanter AMD/Intel oppgir max case temperatur, er dette snakk om helt i senter av cpu. Dette er da selvsagt ikke mulig og måle, da en probe der ville gjøre at kjøleren ikke var i kontakt med cpu. Siden av heatspreader er det nærmeste vi kommer.

Hvis den tuppen på sensoren (som vel er en "plastleppe" med en tynn ledning inni) er for bred, kan du klippe den til, så den ikke blir i veien for kjøleren. Bar pass på og ikke klippe i selve tråden inni, og heller ikke så langt inn at tråden ligger ubeskyttet.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...