Gjakmarrja Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Det er helt forståelig at de ikke kan ligge på samme partisjon eller harddisk men hva viss skiller mellom to fysiske hardisker... ligger linux på den ene og windows på den andre... og kun har en om gangen koblet til.... GÅR DET? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Du kan ha Windows på samme disk, men må ha egen partisjon for Windows og egen for Linux. Så vidt jeg vet kan man også ha Linux installert på slave-disk, men Windows må være på master. Altså man slipper å "svitsje" disker. Endret 14. august 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Jeg har 2 Sata disker... går det... og viss hvilken versjon av linux bør jeg hive inn på? EDIT: Med tanke på at det ikke er noe master og slave! En ting til... vil jeg ha tilgang til den disken linux ligger på fra windows? Endret 15. august 2005 av chills Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Jeg har 2 Sata disker... går det... og viss hvilken versjon av linux bør jeg hive inn på? Ubuntu er en fin distro... En ting til... vil jeg ha tilgang til den disken linux ligger på fra windows? Ja. Lenke til kommentar
all right Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 En ting til... vil jeg ha tilgang til den disken linux ligger på fra windows? Du vil ha lesertilgang til dine Windows partisjonene dine, men ikke skrive tilgang. Jeg kan anbefale SuSE Linux som nybegynner distro Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Du vil ha lesertilgang til dine Windows partisjonene dine, men ikke skrive tilgang. Kjem an på om det er NTFS eller FAT32, det. BTW: Det heiter skrivetilgang. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Du vil ha lesertilgang til Windowspartisjonene dine, men ikke skrivetilgang. Kjem an på om det er NTFS eller FAT32, det. Dere misforstår, han snakker om å lese et filsystem laget av GNU/Linux fra Windows. Hvis man bruker ext2 eller ext3 så kan man bruke programmet «ext2fs anywhere» for å lese partisjonene. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Ah Burde ha lest litt betre ja. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Folkens takk for svar bare et spørmål til? Jeg har 120GB på den disken må jeg formatere for å ligge linux inn.... egentlig så tror jeg det var et dumt spørsmål... har bare en magefølelse Og viss jeg skriver til den HD`n fra windows... kan jeg skrive over linux uten at jeg vet det.... screw this..... Hvordan tar jeg liksom 50GB på en 250GB harddisk lager partisjon og ligger linux på den? EDIT: Hvordan er det med drivere til alle tingen inni maskinen? Endret 17. august 2005 av chills Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg har 120GB på den disken må jeg formatere for å ligge linux inn.... egentlig så tror jeg det var et dumt spørsmål... har bare en magefølelse Skal du ha Linux på hele den disken eller bare på en del? Hvis du skal ha det på hele ordner installasjonsprogrammet alt automatisk, hvis du bare skal ha det på en del må du på lage til litt upartisjonert plass på disken. Og viss jeg skriver til den HD`n fra windows... kan jeg skrive over linux uten at jeg vet det.... screw this..... Høh? Hvordan er det med drivere til alle tingen inni maskinen? De fleste drivere du trenger følger med. Hvis du ser at noe maskinvare ikke virker spør du her for hjelp. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Skal du ha Linux på hele den disken eller bare på en del? Hvis du skal ha det på hele ordner installasjonsprogrammet alt automatisk, hvis du bare skal ha det på en del må du på lage til litt upartisjonert plass på disken. SVAR: Hvordan lager jeg en egen partisjon til linux? Det andre då mente jeg at viss jeg ikke kan se filene til linux fra windows... kan jeg då skriver over de uten at jeg vet det? Kan jeg spille Battlefield 2 på linux? Endret 17. august 2005 av chills Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Kan jeg spille Battlefield 2 på linux? programvare/spill til Windows fungerer ikke på Linux. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hvordan lager jeg en egen partisjon til linux? Frigjør plass på et upartisjonert område på disken med for eksempel Partition Magic. Resten ordner installasjonsprogrammet til Linux-distribusjonen. Det andre då mente jeg at viss jeg ikke kan se filene til linux fra windows... kan jeg då skriver over de uten at jeg vet det? Nei. Kan jeg spille Battlefield 2 på linux? Du kan nok spille de med emulatoren Cedega, men jeg anbefaler å bruke Windows til spilling. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Hva mener du med upartisjonert område? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hva mener du med upartisjonert område? Fri plass på disken som ligger utenfor en partisjon: <---------------------------------------|----------------------> Windowspartisjon (fat32) ||| Upartisjonert plass(ingen filsystem) Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Hva mener du med upartisjonert område? Fri plass på disken som ligger utenfor en partisjon: <---------------------------------------|----------------------> Windowspartisjon (fat32) ||| Upartisjonert plass(ingen filsystem) hele disken er jo formatert til NTFS Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 hele disken er jo formatert til NTFS I så fall må du endre størrelsen på NTFS-partisjonen ved hjelp av for eksempel Partition Magic. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 (endret) hele disken er jo formatert til NTFS I så fall må du endre størrelsen på NTFS-partisjonen ved hjelp av for eksempel Partition Magic. skal gjøre det nå... men du eg fikk latterkrampe sjekk denne: forresten kan dette gjøres uten og slette det som ligger på disken? Utrolig morsom Endret 17. august 2005 av chills Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 forresten kan dette gjøres uten og slette det som ligger på disken? Ja, men ta sikkerhetskopi av det viktigste på Windows-partisjonen først. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 forresten kan dette gjøres uten og slette det som ligger på disken? Ja, men ta sikkerhetskopi av det viktigste på Windows-partisjonen først. windows ligger på en annen fysisk harddisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå