Gå til innhold

Linux og windows på en maskin!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 Sata disker... går det... og viss hvilken versjon av linux bør jeg hive inn på?

EDIT: Med tanke på at det ikke er noe master og slave! :hmm:

En ting til... vil jeg ha tilgang til den disken linux ligger på fra windows?

Endret av chills
Lenke til kommentar
Du vil ha lesertilgang til Windowspartisjonene dine, men ikke skrivetilgang.
Kjem an på om det er NTFS eller FAT32, det.

Dere misforstår, han snakker om å lese et filsystem laget av GNU/Linux fra Windows. Hvis man bruker ext2 eller ext3 så kan man bruke programmet «ext2fs anywhere» for å lese partisjonene.

Lenke til kommentar

Folkens takk for svar :thumbup: bare et spørmål til?

Jeg har 120GB på den disken må jeg formatere for å ligge linux inn.... egentlig så tror jeg det var et dumt spørsmål... har bare en magefølelse :D

Og viss jeg skriver til den HD`n fra windows... kan jeg skrive over linux uten at jeg vet det.... screw this.....

Hvordan tar jeg liksom 50GB på en 250GB harddisk lager partisjon og ligger linux på den?

EDIT:

Hvordan er det med drivere til alle tingen inni maskinen?

Endret av chills
Lenke til kommentar
Jeg har 120GB på den disken må jeg formatere for å ligge linux inn.... egentlig så tror jeg det var et dumt spørsmål... har bare en magefølelse :D

Skal du ha Linux på hele den disken eller bare på en del? Hvis du skal ha det på hele ordner installasjonsprogrammet alt automatisk, hvis du bare skal ha det på en del må du på lage til litt upartisjonert plass på disken.

Og viss jeg skriver til den HD`n fra windows... kan jeg skrive over linux uten at jeg vet det.... screw this.....

Høh?

Hvordan er det med drivere til alle tingen inni maskinen?

De fleste drivere du trenger følger med. Hvis du ser at noe maskinvare ikke virker spør du her for hjelp. ;)

Lenke til kommentar

Skal du ha Linux på hele den disken eller bare på en del? Hvis du skal ha det på hele ordner installasjonsprogrammet alt automatisk, hvis du bare skal ha det på en del må du på lage til litt upartisjonert plass på disken.

SVAR:

Hvordan lager jeg en egen partisjon til linux?

Det andre då mente jeg at viss jeg ikke kan se filene til linux fra windows... kan jeg då skriver over de uten at jeg vet det?

Kan jeg spille Battlefield 2 på linux?

Endret av chills
Lenke til kommentar
Hvordan lager jeg en egen partisjon til linux?

Frigjør plass på et upartisjonert område på disken med for eksempel Partition Magic. Resten ordner installasjonsprogrammet til Linux-distribusjonen.

Det andre då mente jeg at viss jeg ikke kan se filene til linux fra windows... kan jeg då skriver over de uten at jeg vet det?

Nei.

Kan jeg spille Battlefield 2 på linux?

Du kan nok spille de med emulatoren Cedega, men jeg anbefaler å bruke Windows til spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...