klilleng Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Irriterer meg litt hver gang jeg får et uklart bilde fordi jeg ikke klarer å holde kameraet helt rolig når jeg skal knipse et bilde raskt. (Ixus 40 kamera). Panasonic har jo et med bildestabilisator, finnes det flere som har det i den størrelsesklassen ("så lite som mulig") ? Og er det noen som har noen erfaringer med bruk av slik stabilisator, funker det bra når man skal dra kameraet opp av lomma og knipse et bilde så fort som mulig? Har forsåvidt noen andre krav også: - Raskt i oppstart og fokus. - God kvalitet på kamerahus (solid). - Ta bilder i nummerert rekkefølge som ikke starter på 0 hver gang man flytter bildene over til PC'en.. Noen tips? Eventuelt noe som er på vei? Haster ikke så veldig å bytte ut Ixus'en, men vil ihvertfall begynne å forberede meg på det, dersom bildestabilisator faktisk fungerer i praksis. Endret 14. august 2005 av klilleng Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 ...Panasonic har jo et med bildestabilisator, finnes det flere som har det i den størrelsesklassen ("så lite som mulig") ? Sjekk denne linken: Digitalkamera - avansert søk med "Optisk bildestabilisator" som søkekriterie Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Æsj, når jeg leste gjennom listen der fikk jeg jo nesten lyst på et Canon PowerShot S2 IS, litt over 4000,- for et slikt virker som mye for pengene. Ikke så veldig lite at det gjør noe.. men har jo alltids Ixusen. Hmmmm. Edit: Akam.no testen påpeker treg autofokus på S2, isåfall utelukker det nesten seg selv. Noen som har brukt kameraer med bildestabilisator, og kan fortelle om det fungerer greit, eller om det bare er en gimmick? Endret 14. august 2005 av klilleng Lenke til kommentar
iben Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 olympus'en min (mju digital 800) har en anti-shake funksjon, vil tro det er noe av det samme du ønsker deg... det virker på det viset at kameraet setter høy iso og meget rask lukkertid. bildene blir skarpe, men kvaliteten på dem er ikke helt hundre, litt for mye støy pga høy iso, men det funker jo greit dersom man skal ta bilde av ungene (som ofte aldri sitter stille..) Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 jeg har haft panasonic fz20 og syntes absolut det virker godt. Kig evt. på FZ5,der er noget mindre og lidt hurtigere. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 olympus'en min (mju digital 800) har en anti-shake funksjon, vil tro det er noe av det samme du ønsker deg... Denne har vel ikke noen stabilisator? Lenke til kommentar
iben Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 nei, men trådstarter ønsker jo en funksjon for skarpe bilder, dette gjør jo noe av det samme Lenke til kommentar
kova Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Kan gå ca 3 trinn lavere i lukker hastighet enn normalt med bildestabilisator på S2. Dette er svært nyttig på kompaktkamera der det er begrenset mulighet til å øke ISO-verdien og ved bruk av kraftig zoom. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Bare vær opmærksom på, at det kun er uskaprhed pga bevægelse af kameraet du kan undgå ... hvis motivet bevæger sig hjælper det ikke (f.eks. kan du ikke tage andet end sovende børn ved f.eks. 1/20) Lenke til kommentar
GlennTL Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 S2IS kameraet ble jeg ganske imponert over. Bra optikk, Linse å batteri virker det som ihvertfall. Men jeg er egentlig ikke så glad i Canon Plastikk da Virker litt billig, men alle tiders bra kamera . Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Bildestabilisator er kjekt å ha, men hvis du har et kamera med mulighet for å stille lukkertid så kan du tvinge kameraet til å ta bildet med en raskere lukker og dermed unngå uklare bilder, men bildet vil som oftest bli litt mørkere enn om du lot kamerat velge instilling selv. Men heller et klart, men mørkt bilde, enn uklart bilde. Du kan alltids lysne bildet i Photoshop etterpå. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Bildestabilisator er veldig kjekt når man bruker lang tele og det store problemet er å holde kameraet stødig. F.eks. kan man med bildstabilisator ta skarpe bilder med 1/125s med 430mm tele som disse kameraene har mens man normalt skulle brukt 1/500s, og 1/125s er fremdeles nok til å fryse de fleste bevegelige motiver. Man kan også få tilsvarende gevinst med kortere brennvidder, men da er man mer avhengig av at motivet ikke beveger seg. JoergenJonassen: Problemet med den metoden du nevner er at det blir veldig mye støy i de undereksponerte partiene, i hvert fall med de kameraene som har vært nevnt her, mulig dette ikke er noe problem med et D-SLR. Endret 17. august 2005 av simfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå