Crazysteps Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Ved anskaffelse av EOS 350D nå, har jeg funnet ut at jeg må investere i et nytt minnekort. 1 stk 2Gb kort har valget falt på, men så er det dette med hastigheten da. Vil jeg merke noen forskjell på hastigheten mellom disse kortene (ved fotografering, ikke overføring til PC): Kingston Compact Flash 2048MB Elite Pro Type I, 8/10MB Write/read SANDISK 2 GB COMPACT FLASH ULTRA II NS SANDISK 2GB COMPACT FLASH EXTREME 3 NS Er tross alt ca 70% som skiller de forskjellige prismessig og både Kingston og Sandisk ser jeg på som kvalitetsprodusenter (i motsetning til f.eks Twinmos) Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Først og fremst ville jeg heller ha splittet dette 2Gb minnekortet opp i flere minnekort. Sandisk Ultra II 2Gb koster ca. 1500,-, 1Gb ca. 850,- og 512Mb ca. 500,-. Vet det er dårlig butikk å kjøpe 4 stk 512Mb, men 500 kroner er billig forsikring for å slippe å miste alle bildene. Før eller siden vil dette kortet feile og da er det kjedelig å miste ca. 250 bilder (i RAW-formatet). For det andre så anser jeg personlig Sandisk og Lexar som de ledende innen minnekort, grøsser på ryggen når jeg hører Kingston. Når det gjelder hastigheter på ulike kort, sjekk disse linkene: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-7699 http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page12.asp Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Fullstendig klar over fordeler og ulemper ved ett fremfor to minnekort. På mitt nåværende kamera benytter jeg meg av to kort, da mitt gamle Crucialkort la inn årene etter et par mnds bruk ifjor og jeg kjøpte meg et Kingston for å ha i mellomtiden inntil jeg fikk nytt Crucial fra Komplett. Siden jeg fikk reddet 90% av bildene på kortet selv om det ikke fungerte i kameraet tar jeg sjansen på at jeg evner det samme om det (når det) skjer igjen. Videre er jeg såpass lei av å måtte bytte minnekort når det ene er fullt at jeg heller satser på ett 2Gb kort fremfor 2 1Gb. Testene du linket til har jeg lest tidligere og eneste de konkluderer med er at om kortet er fra Sandisk eler Lexar og har et "kult" navn er det ett fett hva du kjøper. Spørsmålet mitt blir derfor: Er Kingston Elite Pro-kortet merkbart tregere enn disse, og når evt vil jeg merke forskjellen? Kjøper heller 2 2Gb kort fra Kingston til 2000kr enn ett Sandisk til 1700. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) ...Spørsmålet mitt blir derfor: Er Kingston Elite Pro-kortet merkbart tregere enn disse, og når evt vil jeg merke forskjellen?... REF: Rob Galbraith - hastighet CF - EOS-350D Kingston Elite Pro 2GB: Write Speed - Large Fine JPEG : 3.597MB/sec Write Speed - RAW .CR2 : 4.016MB/sec SanDisk Ultra II 2GB: Write Speed - Large Fine JPEG : 4.874MB/sec Write Speed - RAW .CR2 : 6.057MB/sec Ideelt sett: Hvis du da tar en serie med høyeste kvalitet JPG-FINE kan bufferet i kameraet ta 14 bilder med 3fps. JPG-Fine filstørrelse er ca. 2,5Mb => 14bilder = 35Mb => Kameraet trenger da 10 sekunder på å tømme bufferet til Kingston kortet og ca. 7 sekunder på Sandisk kortet. Hvis du da tar en serie med kvalitet RAW kan bufferet i kameraet ta 5 bilder med 3fps. RAW filstørrelse er ca. 7Mb => 5bilder = 35Mb => Kameraet trenger da ca. 9 sekunder på å tømme bufferet til Kingston kortet og ca. 6 sekunder på Sandisk kortet. Forskjellen er 3 sekunder for å tømme ett fullt buffer til minnekortetene. Tar du ett og ett bilde, så vil du ikke merke noe praktisk forskjell på disse to kortene. Tar du derimot en full serie (fyller bufferet) så vil 3 sekunder være vesentlig, i allefall for meg. ---- Skulle du mot formodning senere bytte ut EOS-350D, med f.eks EOS-20D, EOS-1D(s) Mark II eller etter ryktene EOS-5D, så er hastighetsforskjellen mellom Sandisk Ultra II 2Gb og Kingston Elite Pro 2Gb like store (ca. 1,5x). F.eks. EOS-1Ds Mark II: 6.443MB/sec-7.224MB/sec (Sandisk) mot 4.275MB/sec-4.598MB/sec (Kingston) Forskjellene mellom Sandisk Ultra II og Extreme III er oppskrytt og således mener jeg personlig at Extreme III ikke er verdt å tenke på, så sant ikke Extreme III blir billigere enn Ultra II. Endret 14. august 2005 av Pingla Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Ok, så ikke Kingston i rekken sist jeg så den testen der jeg, men nå så jeg jo forskjellen. Seriefotografering går altså ikke tregere i seg selv, men kun selve overføringen fra bufferminnet? Eksempel: Jeg tar en serie på 6 bilder fra en fæl sklitakling i hoftehøyde. Dette går like fort unna uansett minnekort, men ventetiden til neste bilde jeg kan ta ETTER seriefotograferingen blir forskjellen? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jeg tar en serie på 6 bilder fra en fæl sklitakling i hoftehøyde. Dette går like fort unna uansett minnekort, men ventetiden til neste bilde jeg kan ta ETTER seriefotograferingen blir forskjellen? Som sagt i JPEG-FINE-modus så er det plass til 14 bilder i bufferminnet, så du kan "skyte" to slike serier av 6 bilder på rappen uten å må vente. Prøv med det minnekortet du har nå, sett kameraet i serie-modus og hold nede knappen og ta f.eks bilder i JPEG-FINE med kjapp lukkertid. Til å begynne med vil du kunne ta 3 bilder i sekundet (mens det er plass i bufferet), men etterhvert vil du "bare" kunne skyte ca. 1,5-2 bilder i sekundet avhengig av hastigheten på minnekortet. Med Kingston-kortet (Large Fine JPEG : 3.597MB/sec), bildestørrelse ca. 2,5Mb => 1,44 fps. Med Sandisk-kortet (Large Fine JPEG : 4.874MB/sec), bildestørrelse ca. 2,5Mb => 1,94 fps. Håper dette har vært til hjelp. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Prøv med det minnekortet du har nå, sett kameraet i serie-modus og hold nede knappen og ta f.eks bilder i JPEG-FINE med kjapp lukkertid. Til å begynne med vil du kunne ta 3 bilder i sekundet (mens det er plass i bufferet), men etterhvert vil du "bare" kunne skyte ca. 1,5-2 bilder i sekundet avhengig av hastigheten på minnekortet.Med Kingston-kortet (Large Fine JPEG : 3.597MB/sec), bildestørrelse ca. 2,5Mb => 1,44 fps. Med Sandisk-kortet (Large Fine JPEG : 4.874MB/sec), bildestørrelse ca. 2,5Mb => 1,94 fps. Håper dette har vært til hjelp. Jepp, dette siste var til stor hjelp! Tusen takk! Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Ble til at jeg bestilte meg Kingstonkortet. Er det ikke raskt nok (som jeg regner med det er), er nok en raskere type på markedet til samme prisen om et halvt års tid. Lenke til kommentar
Fready Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Hvis en sjekker litt priser rundt omkring så kan en finne veldig rimelige kort på f.eks. QXL. Har selv kjøpt 1GB Sandisk ultra 2 kort der til 600,- kroner :-) mvh Fready Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Jeg har fått prøve noen nye kort fra FV. Microdia Compact Flash 140Xtra Pro 512MB - Opp til 21 MB/s lese/skrive hastighet til en pris av 650,- http://www.fotovideo.no/aspx/produkter.asp...0=0&g1=13&g2=19 Seriene jeg tok ifb. med fluekasting (28 bilder i serie i jpg) var det ingen problem med. Bruker 20D. har tatt mer enn 6000 eksponeringer med disse kortene. Overføring fra fulle kort til MAC G5 og OSX tiger gikk fort nok for meg (fikk ikke tid til sjenke meg kaffe en gang) Kingston og TwinMos har jeg holdt meg unna - de andre 3 kortene mine er SANDISK. Endret 15. august 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå