Mojo Pin Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hei. Begynner på vdg nå, og det er et krav om å ha laptop med XP Pro. Men er det egentlig noen vesentlig forskjell mellom XP Home Service Pack 2 og XP Pro? Er det i det hele tatt noen forskjell? I såfall, hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jepp, det er forskjell. Forskjellen mellom Home og Pro er at Pro støtter hele to CPU'er, og har en del nettverksegenskaper som Home ikke har. Disse forskjellene finnes uansett hvilken SP det er snakk om. Begge disse kommer i førsteutgaven (uten ServicePack), med ServicePack1 og ServicePack2. Sistnevnte er selvfølgelig mye sikrere enn de første siden Service-pakkene er oppdateringer som fjerner bugs og sikkerhetshull. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Home støtter nok to CPUer, Pro støtter fire, for hjemmebrukere trenger man ikke Pro ettersom dette er ment for et OS i bruk ved avanserte nettverk og AD osv. Ser ikke noen grunn til at vanlige brukere skulle ha behov for Pro ettersom de aldri kommer til å bruke de ekstra funksjonene som IIS, støtte for Active Directory osv. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hvis skolen bruker oppkobling mot domene så må du kanskje ha Pro Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Ok. Jeg er usikker på hvordan det er på skolen. Begynner der til høsten og fikk et brev i posten med ulike krav til pc. Xp Pro var et av kravene En kompis av meg som sa at forskjellen ikke var så veldig stor. Men er mulig kravet er der pga oppkobling mot et internt nettverk? Lenke til kommentar
m99 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Det er sikkert snakk om å logge inn på domene her som gjør at det kreves XP Pro, det støtter ikke XP Home. Husker jeg rett så fantes det en crack til XP Home for dette, men den muligheten ble fjernet i SP1? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Home støtter nok to CPUer, Pro støtter fire, for hjemmebrukere trenger man ikke Pro ettersom dette er ment for et OS i bruk ved avanserte nettverk og AD osv. Ser ikke noen grunn til at vanlige brukere skulle ha behov for Pro ettersom de aldri kommer til å bruke de ekstra funksjonene som IIS, støtte for Active Directory osv. Siden det er snakk om skole, er det nok nettopp derfor man trenger Pro. For å kunne logge seg på nettverket der med brukernavnet og passordet man får utdelt. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) xp pro har ikke remote desktop. Edit: Trøtte mannen sov. Mente seff at xp home ikke har remote desktop. Endret 14. august 2005 av festhk Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 xp pro har ikke remote desktop. Regner med at det var en skrivefeil? Lenke til kommentar
Andy_12 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Grunnen til at du trenger Xp pro er at du kan logge deg på et nettverks domene. Vi har et sånt opplegg på ungom skolen, alle har eget brukernavn osv på en server så derfor må det støtte nettverks domene Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jeg skrev Active Directory gjorde jeg ikke? Nettverksdomene går på AD-funksjonen, altså å logge seg på en nettverksdomene der man har fått utstilt passord og brukerkonto, husk å gå inn og fiks klassisk pålogging, hvis ikke får du ikke logget deg på nettverket. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Forskjellen mellom Home og Pro er at Pro støtter hele to CPU'er, Jeg trudde pro støttet opp til fire cpu'er. eller 2 dualcore cpu'er. tok jeg feil? Endret 14. august 2005 av L4r5 Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) L4r5: Jeg svarte på nettopp dette. Pro støtter 4 (eller 2x Dual Core) og Home støtter 2. festhk: XP Pro har remote desktop. Bare gå på start->tilbehør->kommunikasjon og remote desktop connection. Endret 14. august 2005 av Basus Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Home støtter nok to CPUer, Pro støtter fire, Jeg trudde pro støttet opp til fire cpu'er. eller 2 dualcore cpu'er. tok jeg feil? L4r5: Jeg svarte på nettopp dette. smile2.gif Pro støtter 4 (eller 2x Dual Core) og Home støtter 2. For å utdype litt mer hva jeg mente: XP pro støtter 2 CPU'er (f.eks Athlon64 X2, eller Pentium D) XP Home støtter kun 1 CPU-kjerne (ikke Athlon64 X2, og ikke Pentium D) Begge deler støtter derimot HyperThreading og regner to virituelle HT-CPU'er som en. XP Pro støtter altså Pentium D Extreme Edition (2 kjerner * 2 virituelle CPU'er) XP Home støtter Pentium4 med HT (2 virituelle CPU'er), men altså ikke to ekte CPU-kjerner. Som en digresjon kan jeg nevne at Windows 2003 Server og Windows XP x64 Edition støtter inntil 4 ekte CPU'er. f.eks 2 stk Opteron 875 (dobbelkjerner) Dette støttes ikke av XP Pro. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 ok. Men hvis jeg bestiller denne: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=40304 Er dette en oppgradering jeg kan kjøpe på til min eksisterende XP Home, og få XP Pro? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Den kan du kjøpe og oppgradere med ja hvis du har Norsk windows XP fra før. Men jeg ville sjekket med skolen om du trenger dette. Vi brukte oppkobling mot domene når jeg gikk på NITH og dermed anbefalte de XP Pro, men jeg brukte XP Home selv. Alt du trenger å gjøre er å sette opp riktig brukernavn og passord manuelt på din maskin og koble opp mot de eksterne nettverksresursene manuelt så tror jeg alt skal fungere fint. Men som sagt, hør med dem. Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 The Professional edition includes the following components not found in the Home edition: * Administrative Tools (in the Start Menu and Control Panel) * Automated System Recovery (ASR) * Boot Configuration Manager * DriverQuery * Group Policy Refresh Utility * Multi-lingual User Interface (MUI) add-on * NTFS Encryption Utilitiy * Offline Files and Folders * OpenFiles * Performance Log Manager * Remote Desktop * Scheduled Tasks Console * Security Template Utility * Taskkill * Tasklist * Telnet Administrator Regner med at den rydder opp i hva pro har som ikke home har. Der jeg går på vgs er pro krav for å kunne bruke pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå