Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet windows

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg forleden nye pc deler. Et MSI K8N NEO PLATINUM atx socket 754 hovedkort, AMD sempron 3100+ 1,8 GHz socket 754, northQ strømforsyning 4775 atx 400w, kingston valueR PC3200 DDR-DIMM 512MB og western digital caviar 200GB SATA 8MB. Jeg har montert alt utstyret og har fått startet opp i bios. Men problemet ligger i at jeg ikke kommer noe lenger enn å installere windows. Jeg har prøvd både win 2000 og win xp home. Begge installeres, men etter at pcen har restartet så kommer starter den på å installere igjen. Jeg har satt 1 boot device på cd når jeg installerer og hard drive når pcen er ferdig med installasjonen. Når jeg tar ut cden etter installasjonen så kommer opp en melding i bios: Insert system disk boot failure. Og der stopper min viten innen data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som Windows ikke har fiksa MBRen ordentlig eller at den ikke har satt partisjonen den installerte seg på som aktiv.

Prøv å start med Windows CDen i, velg reparer "R" og gå i Recovery Console "C" (noen XP-CDer kan ikke dette, men du kan laste ned oppstartsdisketter fra Microsoft som starter i Recovery Console). Bruk av "fixmbr" eller "fixboot <partisjon>" kan da hjelpe.

Hvis dette ikke går, kan formatere partisjonen som du vil ha XP på til FAT32, deretter gå i DOS ved hjelp av en oppstartsdiskett, og bruke fdisk til å sette partisjonen aktiv (legg inn fdisk på en diskett for å få den på maskina som har problemer). "fdisk /mbr" vil også kunne erstatte MBRen din, men ikke med samme MBR-kode som Windows bruke (så vidt jeg vet).

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men jeg har ikke en diskettstasjon(prøve å få tak i) Jeg prøvde å komme i recovery console men det gikk ikke med xp home cden min. Jeg har også testet med en hard disk der win 2000 er installert fra før. Da kom samme problemet opp, gjelder det problemet for den og ?

Lenke til kommentar

Skal du prøve å starte opp Windowsen fra en ny HDD (hard disk) som du setter inn i maskinen, bør du sette den som 1. boot device for at den skal starte. Men er Windowsen på den disken installert på en annen maskin (med annet hovedkort, prosessor, skjermkort osv.) kan også andre problemer være tilfelle, ettersom Windows er litt kresen mot maskinvareendringer.

For å få Windows til å fungere ville jeg tatt ut den andre HDDen, slik at du bare hadde en hard disk igjen i systemet. Deretter ville jeg ha sjekket at Windows XP-installasjons-CDen var fri for støv og riper, og så installert den på systemet (sett CD-ROMen som 1. boot device, mens HDDen som 2. boot device og når PCen restarter for å fullføre installasjonen trykker du ikke en tast under oppstarten).

Fungerer det? Hvis ikke så er det problem med MBR / (aktiv) boot sector som jeg skrev først. Dette kan skyldes hardware, men er oftest forårsaket av delvis ødelagt installasjons-CD.

EDIT: Kan også være problem med at BIOSen ikke gir kontrollen over til MBRen under / etter booten, men dette har jeg aldri opplevd. Tviler også siden du kan boote fra CDen (du kan det, ikke sant?).

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...