Babelfisken Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Problemer og ustabilitet med pc'n, skyldes veldig ofte skader av statisk elektrisitet (ESD). Dette er fakta, og ikke noe en bør se på som en overdreven fare. Selv har jeg vært veldig bevisst på dette, derfor har jeg aldri opplevd ustabilitet og defekt hardware. Også jeg som trodde at det var det benet på spenningsregulatoren jeg rev av som gjorde at hovedkoret røyk, men nå kan jeg altså skylde på statisk elektrisitet? Eller for å si det på en annen måte: Nei, problemer og ustabilitet skylden svært skjelden ESD, derimot så er produksjonsfeil, transportskader, overklokking, og sist men ikke minst ustabil software skylden for det altoverveiende. Dersom du aldri har hatt problemer med ustabilitet og defekt hardware har du hatt lite hardware eller griseflaks, helt uavhengig av dine ESD forholdsregler. Jeg har jobbet med elektronikk nå i snart 20 år uten å oppleve å ødelegge noe på grunn av ESD, derimot har jeg nok drept en del kompononenter med varme og dårlig lodding og en og annen kortsluttning men ESD er i alle målbare sammenheng et marginalt problem. Lenke til kommentar
Junta Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Men som sagt så har i dag mesteparten av elektronikken blitt mye mer tolerang til dette. Hvor har du det fra aspstein. Nyere hardware er vel mer utsatt for ESD med tanke på tynnere kretser i CPU, minnebrikker etc. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Men som sagt så har i dag mesteparten av elektronikken blitt mye mer tolerang til dette. Hvor har du det fra aspstein. Nyere hardware er vel mer utsatt for ESD med tanke på tynnere kretser i CPU, minnebrikker etc. Det faktum at elektronikkkort stort sett overlever håndtering uten beskyttelse eller med en enkel touch i ramma tilsier at det har blitt utrolig mye bedre. Hør med de som håndtere "avansert" elektronikk fra Siemens og ABB designet på 70-80 tallet så vil du forstå hvor utrolig mye bedre det har blitt. /MBE Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Men som sagt så har i dag mesteparten av elektronikken blitt mye mer tolerang til dette. Hvor har du det fra aspstein. Nyere hardware er vel mer utsatt for ESD med tanke på tynnere kretser i CPU, minnebrikker etc. De måler vel formodentlig også slikt, slik at det oppfyller visse minimumskrav? (altså hvor mye ESD komponentene tåler). AtW Lenke til kommentar
Junta Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Også jeg som trodde at det var det benet på spenningsregulatoren jeg rev av som gjorde at hovedkoret røyk, men nå kan jeg altså skylde på statisk elektrisitet? Eller for å si det på en annen måte: Nei, problemer og ustabilitet skylden svært skjelden ESD, derimot så er produksjonsfeil, transportskader, overklokking, og sist men ikke minst ustabil software skylden for det altoverveiende. Dersom du aldri har hatt problemer med ustabilitet og defekt hardware har du hatt lite hardware eller griseflaks, helt uavhengig av dine ESD forholdsregler. Det er naturligvis mange forskellige årsaker til at folk opplever problemer med pc'n. Jeg har da ikke påstått at ESD er årsaken i 100% av tilfellene. Hvor har du det fra? Jeg kan være enig i at jeg har vært heldig, men å si at det er uavhengig av mine forholdsreger er tøys. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Jeg kom til å tenke på en ting; Hvis ESD er slik en farlig ting som med stor sjangs ødelegger eller skader komponentene under installering, hvorfor leverer ikke de store kjedene som Komplett, PSData, osv. med en antistatisk lenke? De koster jo nothing, tenker Komplett har 90% fortjeneste på lenkene de selger til 99,- Hvis ESD hadde blitt oppfattet i industrien som et stort problem ville det jo lønt seg å levere med utstyr for å unngå det, heller enn å ta kostnaden med omlevering/reparasjon. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Men som sagt så har i dag mesteparten av elektronikken blitt mye mer tolerang til dette. Hvor har du det fra aspstein. Nyere hardware er vel mer utsatt for ESD med tanke på tynnere kretser i CPU, minnebrikker etc. De måler vel formodentlig også slikt, slik at det oppfyller visse minimumskrav? (altså hvor mye ESD komponentene tåler). AtW http://www.linkgrinder.com/Patents/Electro...ci_6864536.html Der står det forklart hvordan chiper o.l. blir bygget på en mer ESD vennlig måte. Ikke be meg om å forklare det som står der, for det såg temmelig sykt ut. Men det ser ut som om det var neon beskyttende lage med ikke ledende materiale som chipene var innkappsla i. Men akkuratt om dette kan jeg ikke enormt mye Lenke til kommentar
andreg Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Brydde meg stort sett ikke om å bruke noen antistatisk lenke da jeg jobbet med data, unntakene var dersom det var dersom jeg gjorde noe i en server eller hvis kunden så på... Eneste som har blitt ødelagt er et eldgammelt hovedkort. Tror det sto i en Pentium 100MHz, eller muligens enda eldre, og grunnen er trolig statisk elektrisitet. Fikk høre fra de på teknisk at den typen kort praktisk talt ikke tålte at man tok dem ut av maskinen, så jeg var ikke den første som drepte et. Har samme inntrykk som det blir sagt flere steder i tråden, at de nyere komponentene i større grad tåler litt statisk elektisitet. Selv tar jeg alltid i kabinettet før jeg gjør noe der inne og jeg står ikke på teppe. Ikke sikker på at det er nødvendig med slike forhåndsregler, men jeg ser ikke noen grunn til å gamble... Edit: skriveleifer Endret 14. august 2005 av andreg Lenke til kommentar
Junta Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Der står det forklart hvordan chiper o.l. blir bygget på en mer ESD vennlig måte. Ikke be meg om å forklare det som står der, for det såg temmelig sykt ut. Men det ser ut som om det var neon beskyttende lage med ikke ledende materiale som chipene var innkappsla i. Det var bare en tanke fra min side, men jeg takker for linken aspstein. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Teori er vel og bra, men hvor er hordene av folk som har opplevd problemer grunnet ESD? Nå har ikke denne tråden vært oppe så lenge, men såvidt jeg kan se til nå så er det altså bare eldre komponenter folk har klart å knekke med ESD. Kan det tenkes at patentet som Aspstein linker til er både effektivt og i bruk? Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Det finnes haugevis av forskjellige teknikker og måter å sikre en chip mot ESD på. Linken min var bare en av dem. Men nesten samtlige av dagens chiper og ICer har en eller annen form for ESD beskyttelse. Enten i form av byggemetode (materialvalg) eller en egen krets, etter det jeg finner av info på nettet ser det ut til at mye av dagens elektronikk bruker begge deler. Disse beskyttelseskretsene som er omtalt ser ut som om lager en kortsluttning innad i chippen eller ICen slik at spenningen ikke går igjennom alt i chipen men bare en egen beskyttelses krets. Ganske smart egentlig. info: Beskyttelses teknikker Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 (endret) Også jeg som trodde at det var det benet på spenningsregulatoren jeg rev av som gjorde at hovedkoret røyk, men nå kan jeg altså skylde på statisk elektrisitet? Eller for å si det på en annen måte: Nei, problemer og ustabilitet skylden svært skjelden ESD, derimot så er produksjonsfeil, transportskader, overklokking, og sist men ikke minst ustabil software skylden for det altoverveiende. Dersom du aldri har hatt problemer med ustabilitet og defekt hardware har du hatt lite hardware eller griseflaks, helt uavhengig av dine ESD forholdsregler. Det er naturligvis mange forskellige årsaker til at folk opplever problemer med pc'n. Jeg har da ikke påstått at ESD er årsaken i 100% av tilfellene. Hvor har du det fra? Jeg kan være enig i at jeg har vært heldig, men å si at det er uavhengig av mine forholdsreger er tøys. Litt etterrettelighet her takk. Du skrev: Problemer og ustabilitet med pc'n, skyldes veldig ofte skader av statisk elektrisitet (ESD). Jeg skrev: Nei, problemer og ustabilitet skylden svært skjelden ESD, derimot så er produksjonsfeil, transportskader, overklokking, og sist men ikke minst ustabil software skylden for det altoverveiende. Nei, ingen har påstått at du har sagt at 100% av feilene skyldes ESD så slipp ut luften og slapp av, og slutt å beskylde meg for å ha skrevet noe slikt når det ikke henger sammen med hva jeg faktisk skrev i det hele tatt. Hvis vi nå er enige om at det ESD kommer langt ned på statestikken når det gjelder feil og ustabilitet så betyr det at dine forholdsregler har hatt lite eller ingen ting å si på utfallet. Det er ren logikk det. Uansett har du hvertfall har langt mer flaks enn meg hva gjelder produsksjonsfeil, transportskader, inkompabilitet, dårlig software, elktromagnetisk støy, komponentfeil med mye mer som alle er årsaker til at jeg ikke har fått ting til å virke. Endret 23. august 2005 av Babelfisken Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 alle elektronikkprodusenter har jo meget strenge krav til esd-sikring (ansatte må til og med bruke esd-frakk på jobben min, i tillegg til antistat-lenke OG jordet gulv og esd-sko). når komponenter flyttes ut fra produksjonslokalet pakkes jo alle godt inn i esd-sikkert materiale les: de rosa bobleplastposene og grå antistatposer. dette er jo kun for å hindre esd-skader under transport, da man ikke engang trenger å ta på komponenten for å skade den (hvis det kommer et elektrisk felt i nærheten kan det være nok til å skade komponenten) hvorfor i heiteste bruker industrien så mye penger på esd-sikring hvis det er så ubetydelig da? Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Problemet med statisk elektrisitet er at det er så lite at i 99% av tilfellene så skader du bare chippene og ikke ødelegger dem, så kan det gå en uke en måned tre måneder eller 1 år og så ryker det. Jeg skjønner ikke helt hva slags skade statisk elektrisistet kan skape, som plutslig manifisterer seg månedsvis senere. Er dette noe du vet noe om, eller bare noe du har hørt? Jeg sier ikke at det er umulig, elelr at jeg vet veldig mye om det, men jeg skulle gjerne ha hatt en overbevisende forklaring. AtW Han har rett i dette, selv vært borti det, eller dvs. en kammerat har vært borti det, satt opp en server, et års tid etter , pang, sluttet og fungere, de kom frem til at statisk elektrisitet under instalasjonen var mest sansynlig grunn Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 alle elektronikkprodusenter har jo meget strenge krav til esd-sikring (ansatte må til og med bruke esd-frakk på jobben min, i tillegg til antistat-lenke OG jordet gulv og esd-sko).når komponenter flyttes ut fra produksjonslokalet pakkes jo alle godt inn i esd-sikkert materiale les: de rosa bobleplastposene og grå antistatposer. dette er jo kun for å hindre esd-skader under transport, da man ikke engang trenger å ta på komponenten for å skade den (hvis det kommer et elektrisk felt i nærheten kan det være nok til å skade komponenten) hvorfor i heiteste bruker industrien så mye penger på esd-sikring hvis det er så ubetydelig da? Man kunne vel like godt spørre: Hvorfor bruker bruker Norge millioner på terror-sikring når det aldre har skjedd? Man er føre var. Som produsent er et tap på en liten andel som 1% svært mye penger. Videre har dere ofte garantier til kunder å forholde dere til. ESD er såpass skummel og snikende at man derfor er føre var. Ikke dummt hverken hos produsent eller hjemme det, men å være føre var er noe helt annet enn å påstå at mesteparten av hardware probelmene man opplever kan realtares til ESD Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 dette er jo kun for å hindre esd-skader under transport, da man ikke engang trenger å ta på komponenten for å skade den (hvis det kommer et elektrisk felt i nærheten kan det være nok til å skade komponenten) Akkurat det stemmer nok ikke. Er spenningen høy nok behøver man riktig nok ikke ta på produktet, gnisten slår over noen mm unna, det er ikke reltatert til elektriks felt men høy potensial forskjell. Normale elektriske felt gir ikke ESD skader. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 I heimen er vel uansett skader pga magnetfelt eit lite problem, med mindre du legger komponentene ved store felt. Du kan levere fleire tusen volt ved statisk utladning og dette kan sjølvsagt skade komponentene, men det er ikkje noko stort problem i privat samanheng. Driv du derimot stort, eller lever av å bygge maskiner er det greit at alt virker når du leverer det. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Men den største grunnen til ESD skader er vel solstormer? Og da har det ingenting om du beskytter deg aldri så mye... De som lurer kan bare sjekke litt på nettet og se når det kommer noen store solstormer, kan du banne på at det ligger ute masse rare feil på forumet dagen etter: PCen oppfører seg rart osv. Men det er klart at det er vankskelig å både finne utav og å beskytte seg mot nettopp slike ESD feil da. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Solstormer du? Kan du forklare litt meir? Er ikkje så stødig på astronimiens verden. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Solstormer du? Kan du forklare litt meir? Er ikkje så stødig på astronimiens verden. "Solstormer er kraftige eksplosjoner i solas atmosfære og skyldes plutselig frigjøring av magnetisk energi. Akkurat som gummistrikk som er tvunnet opp for mye, kan slike magnetiske buer plutselig ryke og frigjøre enorme mengder energi. En slik kraftig eksplosjon kan frigjøre energi tilsvarende en 10 milliarder megatonn atombombe." Disse eksplosjonene slynger store elektromagnetsike felt mot jorden som kan slå ut satellitter og skade elektronikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå