Gå til innhold

Hvor farlig er statisk elektrisitet?

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at ofte når folk sier "hjelp ditten datten virker ikke lenger" så kommer det en eller annen å snakker om statisk elektrisitet. "Husket du å bruke anti statisk lenke?"

Jeg synes dette er rart, litt som å si at dersom noen klager på feber så har de sikkert fått malaria. Alle vet hva det er og at det er farlig, men det er ikke så mye av det i Norge liksom. Jeg mener det skal UTROLIG mye til for å være så uheldig. Så jeg lurer: Hvor mange her er det som har tatt livet av hardwaren sin og tilskriver det statisk elektrisitet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har jobbet med og bygget datamaskiner i sikkert 15 år nå. (Uten antistatisk lenke) Og den eneste måten jeg har klart å ta livet av komponenter er atskillig hardere kost enn statisk elektrisitet. Les: loddebolt og plansliping. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri hatt problemer med statisk elektrisitet, sjølv etter å ha satt saman ein PC på teppegulv, men eg er alltid forsikting når eg behandler kretskort, måtte det være i jobbsamanheng eller privat. Eg prøver så godt eg kan å unngå å ta i loddepunkta på korta. Er nok ikkje mange som har ødelagt komponenter med statisk elektrisitet, men problemet er jo der, og kan skje. Det er som når du støvsuger ein PC, det går som oftest bra, men det kan gå galt.

Lenke til kommentar

Har selv aldri hatt problemer med statisk elektrisitet der komponenter blir ødelagt. Bruker å avlede ved å være borti kabinette. Har selv prøvd med eldre harddisker og HK, og stått på matter og gnidd med føtterne mens jeg har hatt komponentene liggende og så være borti, + har hatt på meg flisgenser og tatt den av mens jeg har vært borti komponentene. Komponentene har fått mye statisk elektrisitet fra meg, og dem er ikke enda død, selv om det er lenge siden jeg gjorde dette.

Men uansett, jeg er ekstremt forsiktig med nye komponenter, risiko er noe ikke jeg har glede av!

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Problemet med statisk elektrisitet er at det er så lite at i 99% av tilfellene så skader du bare chippene og ikke ødelegger dem, så kan det gå en uke en måned tre måneder eller 1 år og så ryker det.

Grunnen til at dere sikkert aldri har sett dette selv er at det ikke har røket med en gang når dere installerte det. Men hvem har vel ikke noe datautstyr som har tatt kvelden??

Har selv sett masse feil på cpuer og minnebrikker som jeg er bombesikker på er statisk elektrisitet

Men når det er sagt så er elektronikken de siste 10 årene blitt ekstremt mye bedre når det gjelder tolleranse til ESD, men ESD skader nok eorme mengder mer elektronikk enn vi aner.

Lenke til kommentar

Når jeg jobbet med å bygge maskiner i 386/486 tiden så brukte vi antistatiske lenker, men vi hadde jo tross alt linoleums gulv. (Lettere å holde rent) Jeg mener at når man produserer professjonelt slik det gikk ann i gamle dager så skal man ikke ta noen sjanser. Men hjemmebygging/oppgradering så tror jeg statisk elektrisitet er synderen i 1 av 10.000 tilfeller uten at jeg har noe annet å støtte meg til enn egne erfaringer. Og for å si det sånn så tror jeg andre er mere forsiktig enn meg. Jeg synes bare det da er rart å si "husket du antistatisk lenke når du byttet skjermkortet". Når det hadde vært mye mere sannsynlig med: "Sikkert transportskadet". Vi vet jo alle hvordan posten behandler pakker. Tenker det er både en og annen komponent som får ristet seg godt på vei fra butikken og hjem til deg.

Lenke til kommentar

Det er nok mange senskader ute og går pga. statisk el. under behandling, men selv har jeg aldi drept noe komponent som jeg vet om. Problemet med sensakder er jo nettop det at du aldri egentlig vet hva det kom fra.

Ta grunnleggende forhåndsregler som å ta på chassiset før du begynner å arbeide (og ikke arbeid på teppegulv typ), så går det nok bra i 99,999% av tilfellene.

-Stigma

Lenke til kommentar
Ta grunnleggende forhåndsregler som å ta på chassiset før du begynner å arbeide (og ikke arbeid på teppegulv typ), så går det nok bra i 99,999% av tilfellene.

-Stigma

Det er det jeg mener, folk løper jo ikke akkurat 3 runder med gymsokker på polyester teppe i stua eller gnikker enn ballong i håret i 10 minutter før de installerer skjermkortet. Så hvorfor skal liksom statisk elektrisitet være det første man tenker på når ting ikke funker?

Lenke til kommentar

Problemer og ustabilitet med pc'n, skyldes veldig ofte skader av statisk elektrisitet (ESD). Dette er fakta, og ikke noe en bør se på som en overdreven fare. Selv har jeg vært veldig bevisst på dette, derfor har jeg aldri opplevd ustabilitet og defekt hardware.

Lenke til kommentar
Problemet med statisk elektrisitet er at det er så lite at i 99% av tilfellene så skader du bare chippene og ikke ødelegger dem, så kan det gå en uke en måned tre måneder eller 1 år og så ryker det.

Jeg skjønner ikke helt hva slags skade statisk elektrisistet kan skape, som plutslig manifisterer seg månedsvis senere. Er dette noe du vet noe om, eller bare noe du har hørt? Jeg sier ikke at det er umulig, elelr at jeg vet veldig mye om det, men jeg skulle gjerne ha hatt en overbevisende forklaring.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva slags skade statisk elektrisistet kan skape, som plutslig manifisterer seg månedsvis senere. Er dette noe du vet noe om, eller bare noe du har hørt? Jeg sier ikke at det er umulig, elelr at jeg vet veldig mye om det, men jeg skulle gjerne ha hatt en overbevisende forklaring.

AtW

Vi hadde det som et eget fag på skolen i tre år :yes:

Derfor har jeg endel kunnskap på området, men det er jo bare å ta et søk på google så finner du info i haugevis.

Dårlig sammenligning her men.....

Se for deg at du har et tau med masse individuelle kordeler i. Og du strekker denne tauen maks av hva den tåler og litt til. så begynner kordelene å ryke en og en til det bare er en igjen. Tauen virker jo fint enda og den er jo på en måte hel. Men den er skada og vil ikke tåle belastning lenger og vil ryke mye lettere.

En chip i gamle 386/486 tidene som ble nevnt her ta enormt skade av en ESD puls på 50V.

Vanligvis så er en ESD puls som du kjenner når du av og til tar i ting i mange tusen volts klassen. Så kan du tenke deg hvor mange pulser du ikke kjenner...

Lenke til kommentar

AtW

Vi hadde det som et eget fag på skolen i tre år :yes:

Derfor har jeg endel kunnskap på området, men det er jo bare å ta et søk på google så finner du info i haugevis.

Dårlig sammenligning her men.....

Se for deg at du har et tau med masse individuelle kordeler i. Og du strekker denne tauen maks av hva den tåler og litt til. så begynner kordelene å ryke en og en til det bare er en igjen. Tauen virker jo fint enda og den er jo på en måte hel. Men den er skada og vil ikke tåle belastning lenger og vil ryke mye lettere.

En chip i gamle 386/486 tidene som ble nevnt her ta enormt skade av en ESD puls på 50V.

Vanligvis så er en ESD puls som du kjenner når du av og til tar i ting i mange tusen volts klassen. Så kan du tenke deg hvor mange pulser du ikke kjenner...

Kan du ikk forklare det litt da? Hva er det statisk elektrisistet ødelegger? Er det slk at om en chip blir lettere skadd, så blir den mer skadd etterhvert?

AtW

Lenke til kommentar

Kan jo hende at et statisk støt svekker en komponent/krets nok til at varme, eller vekselvis varme/kjøle knekker den helt etter en stund.

Men jeg tror at på nyere komponenter så har de lagt inn god beskyttelse mot statisk elektrisitet. Men før så var EDS virkelig noe man måtte ta hensyn til.

Lenke til kommentar

http://www.esda.org/esd_fundamentals.html

les og lær

Og til de som mener at dette er f. eks bullshit så kan jeg si at jeg jobba i et stort (enormt) internasjonalt elektronikk firma tidligere. Og der var det oppsigelse på dagen for å ikke bruke ESD beskyttelse.....

Hvis du søker på google så finner dere også forklaring på hvordan ESD beskyttelses kretser fungerer.

Men for å forklare litt enkelt så er ESD en overspenning som slår igjen fra deg til det du tar i. Akkuratt som lynet :D Altså en forskjell i spenning (Volt) fra deg og til det du tar i.

Når du da tar i en Chip som tåler veldig lite spenning og det plutselig i et mikroskopisk øyeblikk går flere tusen volt igjennom denne chipen så skader du lederene og transistorene inni chipen, det er ikke sikkert du brenner de helt av, men nesten.

Etter en viss tids normal slitasje vil til slutt de delene som ble skada av denne spenningen ryke og chipen vil ikke lenger fungere.

Men som sagt så har i dag mesteparten av elektronikken blitt mye mer tolerang til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...