Gå til innhold

Problemer med hovedkort ?

gelakin

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått og montert sammen følgende PC men det har kommet et problem som jeg lurer på om andre har vært borti før:

AMD Athlon 64 3200+ Socket 939

Chenbro Gaming Box

MSI K8N NEO4 Platinium

Jeg får ikke satt på strøm på PCen ved bruk av knappen på fronten av kabinettet.

Jeg setter i strømkontakten bak på PCen og skrur bryteren der på 1. Da starter PCen opp i ca 2 sekunder og så slår den seg av igjen. For å få "liv" i den igjen må jeg ta ut strømkabel bak ... vente i 10 - 15 sekunder, sette den inn igjen, slå bryter på 1.. også varer morroa i 2 sekunder etter det.

Jeg har sjekket litt til og brukt D-Bracket 2 som følger med hovedkortet. Denne viser oppstartssekvensen med noen lysdioder. Følgende skjer:

System Power On … OK (alle 1-4 dioder røde) (står i manualen at D-LED will hang here if the processor is damaged or not installed properly)

Early Chipset Initialization….. OK (Diode 1 skal være grønn)

Memory Detection Test …. OK (Diode 2 skal være grønn)

Decrompressing BIOS image to RAM for fast booting….. IKKE OK (Diode 1 og 2 skal være grønne). Her lyser disse to diodene opp et halv sekund og så slår PCen seg av.

PCen fungerte helt utmerket igår etter at jeg hadde fått den montert sammen. Flyttet den til og med til stuen slik at det sosiale livet med familien kunne vedlikeholdes i PC installasjonsfasen. Nå jeg skulle slå på PCen idag tidelig så var det altså dødt.

Oppdatering

Tok ut og inn skjermkortet type MSI GeForce 6600GT og startet opp PCen hvor den gikk i en normal bootsekvens ihht LED'ene på D-bracket. Satte inn grafikkortet igjen, starter opp og den bootet da normalt. Slo av PC og startet opp atter en gang men med resultat at PCen dør etter 2 sekunder.

Testet på nytt ... tok ut grafikkort ... starter opp PC og den booter normalt. Setter inn grafikkort og den booter ikke.

Endret av gelakin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke satt på strøm på PCen ved bruk av knappen på fronten av kabinettet.

Jeg setter i strømkontakten bak på PCen og skrur bryteren der på 1. Da starter PCen opp i ca 2 sekunder og så slår den seg av igjen. For å få "liv" i den igjen må jeg ta ut strømkabel bak ... vente i 10 - 15 sekunder, sette den inn igjen, slå bryter på 1.. også varer morroa i 2 sekunder etter det.

Oppførselen du beskriver er normal for av/på bryter på baksiden av PSU. Det er knappen på forsiden som skal starte PCen. Dette forutsetter at ledningen fra bryteren er koblet riktig mot hovedkortet. Hvis det er koblet riktig har du et annet problem og bør sjekke alle tilkoblinger til hovedkortet, skjermkort m.m., inkl. vifteledninger. Dette hovekortet benytter vel 24-leders tilkobling fra PSU. Har PSUen din en 24-leders kontakt? Bruk evt. overgang for å få nok strøm til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen som står i Chenbro har en 20-pins kontakt ... dvs at det står igjen 4 "ubrukte" kontakter på konnektoren på hovedkortet. Det som er rart er at PCen fungerte utmerket igår. Etter at jeg skrudde den sammen så drev jeg i mange timer og installerte XP, programmer, etc. Flyttet PCen til et annet rom og ikke noe problemer med å starte opp etter dette heller.

Lenke til kommentar

Har også sjekket over alle kabler. Det som står i nå er kun HD, grafikkort og nødvendige kabler til vifte, CPU, strøm. Mener jeg har koblet kablene som går til fronten korrekt også. Det er Power Switch, HD Led som begge har 2 kontakter på seg. I tillegg så er det 2 enkeltkonnektorer som jeg etter å ha sjekket MSI website er grønn power led + og svart power led -. Power Switch og HD led er merket med tekst og denne har jeg da satt "innover" dvs at teksten ikke vender ut mot kanten av hovedkortet med inn (hvis noen skjønte noe av det).

Lenke til kommentar
Strømforsyningen som står i Chenbro har en 20-pins kontakt ... dvs at det står igjen 4 "ubrukte" kontakter på konnektoren på hovedkortet.

De fire ledige er for å gi maskinen nok strøm. Anbefaler en overgang fra 20 til 24 for å gi spenning også på disse kretsene.

Lenke til kommentar

Tok ut og inn skjermkortet type MSI GeForce 6600GT og startet opp PCen hvor den gikk i en normal bootsekvens ihht LED'ene på D-bracket. Satte inn grafikkortet igjen, starter opp og den bootet da normalt. Slo av PC og startet opp atter en gang men med resultat at PCen dør etter 2 sekunder.

Lenke til kommentar

Testet på nytt. Tok ut grafikkort og booter PCen. Da starter den normalt (ihht LEDs på D-bracket). Setter inn grafikkort og den "dør" i oppstarten etter ca 2 sekunder.

Kan det være at det rett og slett ikke er strøm nok i og med at jeg ikke bruker hele 24-pins strømkonnektoren på hovedkortet som det ble foreslått her ?

Lenke til kommentar

Kan virke som det er hovedkortet.

Jeg har en gammel PC (også MSI hovedkort) hvor jeg la inn en gammel versjon av PCAlert. Denne viser da 12,10 på 12V. Så koblet jeg den nye strømforsyningen til den gamle PCen og den viser da 12,30 på 12V. Så det virker som strømforsyningen i det nye kabinettet er OK.

Blir til at jeg sender det nye hovedkortet tilbake til der jeg kjøpte det antagelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...