Gå til innhold

Råd mot viftestøy?

Anbefalte innlegg

Bytt ut vifta med en SilenX fra Vendur.no! :thumbup: Trenger ikke bytte ut noe mer, bare den vifta så er du igang igjen med "støysvak" PC..

Vil ikke anbefale SilenX viftene. Jeg kjøpte en 92mm og den hadde ikke engang turtalls-puls. Det er for dårlig. Er kjempefornøyd med en Nexus 92mm vifte som jeg kjøpte på Mamoz.

Nexus er blant de viftene som har aller best rykte på seg når det gjelder stillegående oppsett ja.

Hva er forresten turtallspuls? Mulig jeg egentlig vet det, men har ikek hørt begrepet før, hva heter det på engelsk?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktiverte Cool n' quiet og Q-fan i BIOS.

RPM før og etter

CPU vifte 5113 -> 1670

Chipset vifta ligger på 8035 RPM

Tror det er litt stillere, men det ville vært kjekt å kunne toggle mellom de to hastighetene for å høre forskjellen.

Lenke til kommentar
Nexus er blant de viftene som har aller best rykte på seg når det gjelder stillegående oppsett ja.

Hva er forresten turtallspuls? Mulig jeg egentlig vet det, men har ikek hørt begrepet før, hva heter det på engelsk?

Turtalls-puls gjør at viften rapporterer til hovedkortet hvor raskt den roterer. Dette er helt nødvendig dersom du skal kunne styre / overvåke viftehastigheten. På CPU-vifter er det gjerne en alarm som sier fra om den skulle stoppe eller gå for sakte, slik at en kan stoppe maskinen før CPU'en blir ødelagt av overopphetning.

Lenke til kommentar

RPM før og etter

CPU vifte 5113 -> 1670

Tror det er litt stillere, men det ville vært kjekt å kunne toggle mellom de to hastighetene for å høre forskjellen.

Prøv med Speedfan. Dersom det er støtte for det hovedkortet så kan du forhåpentligvis justere viften manuelt.

Chipsetviften er det nok likevel ikke så my å gjøre med, vil så absolutt anbefale å bytte den ut med en passiv Zalman.

Lenke til kommentar

RPM før og etter

CPU vifte 5113 -> 1670

Det du nevnte om minimal power management er for at cool and quiet skal fungere. Vet ikke om det er sånn nå, men med min a64 så må jeg gjøre det i tillegg til å skru det på i biosen.

(du finner det ved screensaver menyen eller noe)

Da kan det hende at CPU vifta går enda saktere.

Når det gjelder chipset vifta, så betyr 8035 rpm mest sansynlig at hovedkortet ikke leser turtallet riktig. Hvis du skrur opp hastigheten så vil nok dette tallet synke. (har ikke så liten vifte, men i htpcen har jeg en vifte som går med 20000 rpm

:D )

Hvis du vil prøve speedfan, så kan det være lurt å skru av q-fan i biosen før du installerer det. (litt dumt med to sjefer over en vifte....)

Til mitt stillhetsbehov som er litt mer ekstremt/dyrt :blush: Står alle vifter på 50% i bios (laveste instilling). Speedfan er satt opp til å starte automatisk, og viftene skrur seg ned til slik jeg vil ha det. (opp når det blir varmt).

Speedfan bør du absolut prøve. Og ikke kjøp noen flere vifter eller ting før du er sikker på at du trenger det.

Hva som er den beste vifta finner du på forumet til spcr. Tror det er yate loon som er best :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...