Gå til innhold

Råd mot viftestøy?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp fått satt sammen en stasjonær pc, og jeg synes at det støyer _mye_ fra den. Jeg tror det er powersupply-vifta som lager mesteparten av bråket...

Jeg har følgende deler (som jeg tror er relevante):

Hovedkort: A8N-SLI Deluxe

CPU: AMD Athlon-64 3200+

Power: NorthQ 4775 ATX 400W. Silent. 140mm Fan.

Er det noe jeg kan gjøre f.eks i BIOS for å få ned støyen? Det bråker så mye at jeg ikke kan skjønne at det er sånn det skal være..

Alle tips mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er sikkert den lille chippsett vifta som lager bråket.

Skru pcen på

sett fingeren på den lille vifta(stopp den) da finner du ut om det er den som er syndebukken,,,

Det er en del andre tråder her på forumet om den vifta, den har turtall på 7000 ellerno.

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe samme hovudkort sjølv, og på Netshop skriver dei:

NB ! Viften på dette hovedkortet bråker endel, og vi anbefaler derfor at man kjøper vår vare 12161 (Zalman northbridge kjøler) og bytter ut viften med denne slik at man slipper den støyen. Varen finner du som tilbehør til hovedkortet.

Ei sånn: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2228

Veit ikkje om du har eit kort med det problemet, men stopp vifta, det er ikkje den på prosessoren, men den som sitter på hovudkortet, den er ikkje stor.

Lenke til kommentar
Nå var det en fetter av meg som satte opp et forslag på pc og bestilte deler for meg. Jeg har ikke mye peiling, men synes dere dette virker som 'måfå-komponenter'? Hva må evt byttes for at det skal bli stillere?

Altså, PSUen skal vel være OK støymessig den, men hva med de andre delene? Dvs chipsett.vifte, CPU-vifte, kabinettvifter, skjermkortvifter og HD? Alle bevelglige deler lager lyd.

AtW

Lenke til kommentar

Chipsetviftene pleier ofte å lage mye lyd! CPUvifta er pleier forøvrig å være grei..

Du kan jo stille ned litt i programmet SpeedFan, men du må sørge for å alltid ha god nok kjøling her og der!

Bruk fingern din å stopp et par vifter og dilldall å finn ut hvor lydkilden kommer fra.. Ut ifra det kan du finne ut at hva du må bytte ut!

Lenke til kommentar

Men på dette hovedkortet bråker chippsett vifta helt sinnsykt, og den lyden høres ut som en bie på speed. Det er sikkert den lyden som irriterer deg, prøv det jeg sa og stopp den med fingern i 2-5 sekunder så hører du om det er den eller psu.

Personlig så mener jeg at det er cpu vifta som bråker minst.

Chippsett

Grafikkort

PSU

CPU

Det er den rekkefølgen jeg syntes bråket er værst

Lenke til kommentar

Da har jeg tatt en liten test, og det er faktisk cpu vifta som bråker mest....

Noen som har noen forslag til hva jeg gjør videre? Er det en idé å kjøpe ny vifte mon tro?

Asus har en Cool n' quiet sak som jeg kan aktivere i bios, men jeg vet ikke om det hjelper meg noe særlig..

Lenke til kommentar
Da har jeg tatt en liten test, og det er faktisk cpu vifta som bråker mest....

Noen som har noen forslag til hva jeg gjør videre? Er det en idé å kjøpe ny vifte mon tro?

Asus har en Cool n' quiet sak som jeg kan aktivere i bios, men jeg vet ikke om det hjelper meg noe særlig..

Om CPUen er mer en kald nok kan du undervolte viften, såframt vifta ikke stopper av dette, så er det i realiteten ikke så stor forskjell mellom vifter på en gitt hastighet og størrelse. Om CPUen ikke er kald, så kan du ikke ha så mye dårligere kjøling, og da må du nok ha ny ribbe.

AtW

Lenke til kommentar
Bytt ut vifta med en SilenX fra Vendur.no! :thumbup: Trenger ikke bytte ut noe mer, bare den vifta så er du igang igjen med "støysvak" PC..

SilentX er overpriset og juger på seg i specsene, som sagt så oppnår man nesten like mye med å undervolte en eksisterende vifte. SilentX er bare mer eller mindre vanlige vifter som får sakte. (altså det er litt forskjell på lagrene og bladene på vifter, men om man bare skal "lappe på" en bårkete maskin har det ikke mye å si).

AtW

Lenke til kommentar
Bytt ut vifta med en SilenX fra Vendur.no! :thumbup: Trenger ikke bytte ut noe mer, bare den vifta så er du igang igjen med "støysvak" PC..

Vil ikke anbefale SilenX viftene. Jeg kjøpte en 92mm og den hadde ikke engang turtalls-puls. Det er for dårlig. Er kjempefornøyd med en Nexus 92mm vifte som jeg kjøpte på Mamoz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...