[email protected] Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Er det noen stor forskjell mellom 256 og 512 mb ram på maskinen når det gjelder 3dmark2001se ? For en kamerat sa det var kjempesvær forskjell. Han sa det kansje bare for det han har 512 og jeg har bare 256? Lenke til kommentar
ostmann_pat Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 256 er HALVPARTEN av 256! hint, hint Lenke til kommentar
aschj Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Noen som kan forklare meg hva ostmannen mente? 256 er ikke halvparten av 256 så vidt jeg vet. I windows XP må man ha 512 mb ram for å sikre seg kjøring uten page-fil. Det kommer seff an på hva du bruker'n til, men de fleste greier seg sikkert med 256. Hva har dette med 3DMark å gjøre? Godt spørsmål. Jeg tipper 3DMark suger det som er av ressurser, og da kommer 512 ram veldig godt med, med tanke på at operativsystemet gjerne spiser 100-150 mb alt etter hva man kjører av bakgrunnsprosesser og greier. Jeg ser ikke bort fra at kameraten din har rett. Det skal også nevnes at om du hadde hoppa til 768mb ram hadde det neppe blitt noen stor forskjell fra 512. [ Denne Melding var redigert av: aschj på 2002-08-06 19:33 ] Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Det er ikke kjempestor forskjell mellom 256 og 512 MB Ram, men litt er det da. Det som også har mye å si på hastigheten er kvaliteten på Rambrikkene og hvilke instillinger de har (cas osv.) Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Quote: Den 2002-08-06 19:31, aschj skrev:I windows XP må man ha 512 mb ram for å sikre seg kjøring uten page-fil. Jeg kjører 256 RAM med Windows XP og har ikke opplev å måtte kjøre med Pagefil. skal sies at jeg er gjærrig med minne og slår av alle minnebrukere jeg ikke bruker. Tar også vekk XP skinnet. Det bruker en del minne faktisk. 512 MB RAM er og foretrekke, men jeg klarer meg bra med 256 MB. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Jeg tipper vennen din tar feil. Har hørt at det ikke skal være viktig med mye ram under 3DMark, spill o.l. Men det er bare ren tipping. 100 marker vil jeg uansett betegne som lite, hvis det i det hele tatt er sååå mye. (bruker man ikke alltid bare én 256-brikke når finnene klokker med flytende nitrogen osv.? Så oppnår de 15 000 marker og hyler høyt..?) Hvor mange marker tipper dere i forskjell? Og en ting til; kan du ikke låne en brikke fra han kameraten din og prøve? Selvsagt under forbehold at dere begge bruker samme type da. DDR-ram og SD-ram går dårlig sammen! Lenke til kommentar
enter Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Jeg vet ikke dette ut fra tall, - men det bør være kjempeforskjell mellom 256 og 512 MB RAM i 3DMark2001. Imidlertid er det ikke så stor forskjell i mellom to like skjermkort der det ene har 64 og det annet har 128 MB RAM. Vet ikke om sjermkortene bruket RAM'en som buffer ... Men til HK-RAM. På lette oppgaver er forskjellen i praksis liten, - men på tyngre oppgaver som tung grafikk mv., der man bruker masse RAM, - vil forskjellen være stor! Som å kjøre bil i trafikken til hverdags kontra i motbakke i konkurranse. I trafikken til hverdags kommer man stort sett like fort frem uansett krefter på normale biler. Om du skal kjøre det bilen går i motbakke, - merker du nok forskjellen godt. Eller hva sier du? [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-08-06 20:20 ] Lenke til kommentar
ostmann_pat Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Quote: Den 2002-08-06 19:31, aschj skrev:Noen som kan forklare meg hva ostmannen mente? 256 er ikke halvparten av 256 så vidt jeg vet. Ehh... som sagt: å tenke før man snakker, er som å tørke seg i ræva før man driter! jaja, sånn kan det gå når man ikke tenker. (de fleste skjønner vel hvba jeg egentlig mente, men for de andre:256 er halvparten av 512) Lenke til kommentar
klo Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 du får faktisk litt lavere score med 512 vs. 256 forutsatt at du har slått av unødvendige bakgrunnsprosesser (har testet med sdram) i spill og til generelt bruk blir dette en annen sak da... Lenke til kommentar
Arachnid Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 dere har tydeligvis ikke peil på 3d programmer.. (jeg mener ikke 3dmark :wink:) men sånne progs som 3dsmax og Maya krever sinnsykt mye ram. har selv 256 og det går altfor treigt.. (maya altså) så jeg skal skaffe meg enten 256 eller 512 til.. (har ddr ram pc2100) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Merker ingen forskjell på 256 og 640 her i gården i 2001se, men mye ram vil jo selvfølgelig aldri gi ytelsesøkning hvis man ikke faktisk har behov for det. Forøvrig er det ganske så interessant å se på ytelsesloggen under forskjellige oppgaver, ved rendring av videoredigeringsprosjekter kan gjerne alle mine 640 spises opp i W2k, mens jeg merket meg at SOF2 demo spiste over 400 i XP... Kanskje har ram`en på hovedkortet mindre å si hvis man har masse på skjermkortet? Selv har jeg et ti4400 med 128 mb. For dere som har tenkt å sjekke minnebruken i under diverse oppgaver, i W2K er det rambruken som står på nederste kurve, mens i XP er det bruk av vekslefil...må ikke forveksles. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Tviler på at det er merkbar forskjell. Siden 3dmark skal teste 3d-ytelsen, så nekter jeg å tro at du trenger mer enn 100-150 mb ledig uansett. Sandra tester bare med *hmmm* 256 mb ram, så kansje 3dmark driver med samme butikken. Det du gjør er at du setter på cas2, og turbo settings, eventuelt klokker ned fsb for å greie dette (cas2 er viktigere enn høy fsb), og så tar du testen. ps: dersom det ikke det hjelper, så sier du til vennen din at du ikke har noen behov for høye 3dmarkscore fordi det er en syntetisk benchmark med tvilsomme kontakter med diverse produsenter. Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-06 21:03, Muffinman skrev:Jeg merket meg at SOF2 demo spiste over 400 i XP...Kanskje har ram`en på hovedkortet mindre å si hvis man har masse på skjermkortet? Selv har jeg et ti4400 med 128 mb. Hadde store problemer med at SOF2 kræsjet hvis man endret innstillingene ETTER man hadde startet opp et spill. Dillet mye med "Memory Longetivity Settings" og satte dem da til "Low". Men dette gjorde at det tok lengre tid å loade levler, så jeg så etter en annen løsning. Jeg har forresten 512MB PC2700 DDR-RAM og et Creative GF4 Ti4400 og bruker WinXP Pro. Til slutt fant jeg ut at hvis man endret "AGP Aperture Size" i BIOS til 64MB (fra 128MB i mitt tilfelle), så forsvant problemene med SOF2 - jeg kunne sette "Memory Longetivity Settings" til "High" igjen. Min teori er at hvis man har et grafikkort med 128MB minne eller mer, så trenger man ikke å bruke så mye av systemminnet til å lagre teksturer. Vil derfor legge til at med mitt forrige skjermkort (GF2 Pro m/64MB) ville ikke maskinen fungere dersom "AGP Aperture Size" var satt til 128MB eller mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå