Bassmus Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Disclaimer: Dette er jo ikke akkurat nyoppfunnet krutt da. Men etter at jeg gjorde dette med min PC, har jeg sett at det ikke er så mange som har tenkt på / gidder / har visst hvordan å gjøre det med sin egen. Såh, når det er sagt... Jeg har litt problemer med å velge ut et spesielt desktop-bilde. Jeg går relativt fort lei av bildet og ønsker å endre på det. Så jeg fant en bråte med bilder jeg likte, og navnga dem i løpende rekkefølge: 'BILDE01.BMP', 'BILDE02.BMP', osv. Så lagde jeg en .BAT-fil hvor jeg omdøpte alle filene "én gang", altså at 'BILDE01.BMP' ble 'BILDE02.BMP', 'BILDE02.BMP' ble 'BILDE03.BMP', osv helt til det siste bildet ble hetende 'BILDE01.BMP'. Altså alle bildene rotert én gang. For de som ikke synes DOS er noe kult, så er kommandoen sånn: @echo off ren C:\WINDOWS\Bgpics\Bilde01.bmp Bilde02.bmp ren C:\WINDOWS\Bgpics\Bilde02.bmp Bilde03.bmp ren C:\WINDOWS\Bgpics\Bilde03.bmp Bilde04.bmp ren C:\WINDOWS\Bgpics\Bilde04.bmp Bilde01.bmp @echo off er for å slippe å få opp statusmelding fra systemet for hver linje. Alternativt kan man sette @ foran hver linje. Denne fila la jeg i Startup-mappa på Start-menyen, sånn at fila ble kjørt én gang hver oppstart. Så var det bare å velge et av bildene, f.eks. 'BILDE01.BMP' som bakgrunnsbilde. Og voila!, så endrer bakgrunnen seg for hver oppstart. Er som sagt ikke noe veldig banebrytende opplegg, dette her, men jeg har fått litt kommentarer på det fra tid til annen... EDIT: Grunnen til at jeg brukte bmp-bilder var at jeg hadde problemer med å få det til å funke med jpg-bilder. Det virker som om Windows laget en slags temp-bmp-fil av desktop-bildet når jeg brukte jpg-format, og den ble ikke påvirket når jeg roterte navna på jpg-bildene. Funket bra med bmp-filer, og harddiskplass er jo ikke akkurat et problem lenger. Endret 14. august 2005 av Bassmus Lenke til kommentar
Nosferatu Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Luringen Den der var jaggu ikke dum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå