Joachim Murat Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer altså på følgende: Min trofaste Pioneer DV-530 har dessverre begynt å "spise" dvd'ene jeg putter i den, og planlegger dermed å erstatte den. Har sett litt på følgende modeller: Sony Pioneer Det jeg lurer på er kort og greit om hva det betyr når det på Sonyspilleren står oppført "Lydmodus: Stereo Surround Sound-effekter: TV Virtual Surround" Ser på andre modeller at de har "Lydmodus: Surround". Hva har dette å si for meg i mitt hjemmekinosystem som er drevet av en surroundreceiver (en Proton AVS-2681). Må en ha surroundvd-spiller for å få surround i systemet eller kan spilleren fint være stereo og la receiveren "gjøre jobben"? Beklager på forhånd rotete formuleringer... håper likevel på svar :-) Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Akkuart det vet jeg ikke, men det du må se etter en DVD, spiller når du skal kjøpe den er at den har "Dolby Digital", og "DTS" merke. Dette forutsier også at forsterkeren din støtter da. Dette er standard på alle DVD-spillere som koster litt. Ikke mange filmer er sjekke å se i Stereo. Suround er tingen i dag, altså å ha 5 uavhengige høytalere som gjenngir seperate lydkanaler, når du ser en film som støtter dette (og det gjør nesten alle filmene). Endret 14. august 2005 av Wooho Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Hei og takk for svar. Joda, det er 5.1-surround jeg er ute etter. Det jeg ble usikker på når jeg leste specs'ene til spillerne er at noen står oppført som "stereo-spillere" og andre (gjerne dyrere modeller) er oppført som "surround-spillere". Betyr det at dvd-spilleren må være av "surround-typen" for at filmer (som er dekodet i surround) avspilles i surround? Eller har ikke dette noen betydning da receiver uansett gjør signalet om til surround? Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jeg vil nok tro at du må ha en DVD spiller som kan spille av Surround for at forsterkeren kan gjøre det samme. Før hadde jeg koblet min DVD spiller med en vanlkig analog kabel til forsterkeren og fikk aldri til DTS selv om både forsterkeren og DVD-spilleren støttet DTS. Da jeg skiftet til en digital kabel fikk jeg DTS til å fungere. Så ja jeg vil tro at du må ha en DVD spiller med suuround for å spille suround, ellers blir det ikke det samme. Men tipper at mange andre kan gi et mye bedre og eksakt svar enn jeg da. Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 He he, anyone? Lenke til kommentar
Njål Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Enhver dvd-spiller med digital utgang (coax, toslink/optisk, hdmi, firewire) vil være i stand til å formidle surroundlyd til en receiver/prosessor. Alt annet enn noen få utgamle spillere vil kunne formidle DTS i tillegg til DD (og PCM). Det jeg lurer på er kort og greit om hva det betyr når det på Sonyspilleren står oppført "Lydmodus: StereoSurround Sound-effekter: TV Virtual Surround" Dette betyr at Sony'en har mulighet til å få til en slags begrenset surround-effekt ved bruk av bare to høyttalere, f.eks. hvis man spiller av lyden via analog til TV'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå