Samene Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Vi vet alle hvordan de kristne finner veien til 'Den allmektige', men hvordan finner jødene veien til himmelen? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) følge toraen? Edit: jeg har egentlig ikke noe peil, men sånn keg har lært det så kommer alle som tror på Gud til himmelen, men man vil bli straffet for sine synder så om du har gjort noe galt i ditt jordiske liv så vil du bli straffet for det. Straffen varer derimot ikke evig. Reglene er vel ganske for enklett at du må leve et moralskt liv, tro på Gud, ikke spise ulovlig mat og man bør vel også gifte seg. PS: Har ikke hatt KRL på mange år så rett meg hvis jeg har feil eller forkortet det litt vel mye. Endret 14. august 2005 av Snillingen Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jeg tror faktisk ikke det er så vanskelig i jødedommen. Ifølge dem må man ikke være jøde engang for å komme til himmelen, men må leve et godt liv, gjøre gode ting. I kontrast til de fleste andre religioner der man må bli med i deres kult for å komme til himmelen Mulig jeg husker feil selvfølgelig. Hele prinsippet med religion er såpass utdatert at det har lite å si da Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jeg tror faktisk ikke det er så vanskelig i jødedommen.Ifølge dem må man ikke være jøde engang for å komme til himmelen, men må leve et godt liv, gjøre gode ting. I kontrast til de fleste andre religioner der man må bli med i deres kult for å komme til himmelen Mulig jeg husker feil selvfølgelig. Hele prinsippet med religion er såpass utdatert at det har lite å si da Du husker ganske riktig tror jeg, men jeg tror et av kriterienne for å komme til himmelen er å tro på Gud. Det finnes også unntak i Islam tror jeg som sier at de som ikke har hørt om Islam kan komme til himmelen/paradis Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 kommer vel av at islam utspringer ifra jødedommen da Lenke til kommentar
953 Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Om jødedomen her "G-d knows the thoughts and deeds of men. G-d will reward the good and punish the wicked. The Messiah will come. The dead will be resurrected." Lenke til kommentar
Samene Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Rabbi Moshe ben Maimon, (a.k.a. Maimonides) is generally accepted as one of the most important Jewish scholars from Medieval times. He wrote a list of thirteen principles of faith. This list has been generally accepted by Jews for centuries as a brief summary of the Jewish faith. However, the liberal wings of Judaism dispute some of the 13 today. 1. G-d exists. 2. G-d is one and unique. 3. G-d is incorporeal. 4. G-d is eternal. 5. Prayer is to be directed to G-d alone and to no other. 6. The words of the prophets are true. 7. Moses was the greatest of the prophets, and his prophecies are true. 8. The Written Torah (first 5 books of the Bible) and Oral Torah (teachings now contained in the Talmud and other writings) were given to Moses. 9. There will be no other Torah. 10. G-d knows the thoughts and deeds of men. 11. G-d will reward the good and punish the wicked. 12. The Messiah will come. 13. The dead will be resurrected. Selv ville jeg ikke bruke en mer nøytral side som referanse enn religioustolerance.org. Dessuten vil den listen du nevner ha opphav i hva en viss, Rabbi Moshe ben Maimon, (a.k.a. Maimonides) is generally accepted as one of the most important Jewish scholars from Medieval times. Jeg skulle ønske mer oppdatert materiale. Grunnen til denne tråden, er at det ble påstått at jøder måtte ofre 'noe levende' for å komme til himmelen. Det jeg ønsker å vite er hva minstekravet for en jøde ville være å ofre, av verdens levende vesner, for å nå dette paradiset jeg hører det snakkes så varmt om. Selv om dette høres ut som en myte er jeg interessert i hva opphavet til en slik regel kan være. Burde vi vokte våre kaniner for jødenes mål om å komme til paradis? Og ja, dette er ikke hets for jeg vil faktisk vite svaret på en påstand jeg har lest på nettopp dette forum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå