Golky Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Lurte på om det er noen måte å finne ut hva slags olje som var fylt på bilen før. Kjøpte bilen for ikke så lenge siden, men tidligere eier er en gammel gubbe som ikke var helt sikker. Tenkte kanskje det var en måte å finne ut av det på Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Sjekk i service heftet, normalt pleier det å stå der. Eller du kan dra dit der den gamle gubben skiftet olje og spøøre hve de bruker... Når jeg kjøpte min bil var det en slags esso olje på den. Men skiftet og olje og filter (måtte det uansett). Funket greit det. Hvis tiden er snart inne for å skifte olje på bilen uansett så går du for en grei olje og tar filteret i samme slengen... Lenke til kommentar
Golky Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Ok takk for svar. Tenkte bare at hvis jeg tar en annen olje en det som er brukt tidligere så ville det bli problemer. Som f.eks hvis man går fra mineralsk til helsyntetisk Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Spør på et verksted du... Lenke til kommentar
tKila Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Jeg jobber til daglig med oljer, og kan kommentere med at det er svært vannskelig å finne ut om det er syntetisk eller mineralsk baseolje i produkter. Måling av VI (Viskositetsindeks) kan gi en indikasjon, men vil ikke være godt nok på en brukt olje. Alternativt (som er svært kostbart) kan være å analysere med gass kromatografi eller en destillasjonstest. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Du må jo ikke bruke samme olje som er fra før... Sjekk i instruksjonsboka eller på nettet om det er særlige krav til din bil (turbomotor, f.eks). På de fleste biler kan du bruke den olja du får kjøpt på bensinstasjonen eller hos Biltema, etc. Helsyntetisk olje er dyrere, men kan du til gjengjeld kjøre dobbelt så langt med. Starter også lettere om vinteren. Har du en vanlig bil som har noen år på baken, er det greit å fylle på den billigste olja du finner. Men skift etter hver vinter. Det er heller ikke farlig å blande forskjellige typer olje. (Jeg snakker naturligvis om motorolje her, ikke tøm girolje, olivenolje, totaktsolje, etc på motoren... ;-) Endret 18. august 2005 av perjohan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå