War Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Hva er fordelene og ulempene med automatgir og manuel gir? Ikke si power, for det er snakk om HEMI 5,7 -6,1 v8 motor Med tanke på slitasje osv? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Automatgir: Lettere å kjøre i by, enklere å bruke Ulemper: Høyere forbruk, bilen kan ikke taues, kan ligge å veksle mellom 2 gir konstant i oppoverbakker, dårligere akselerasjon Manuel: Mindre bensinforbruk, Mindre belastning på motor, større valgfrihet, bedre akselerasjon, Ulemper: Mer vedlikehold, dårlig i bykjøring, større sjanse for havari, kan være vanskelig å bruke for enkelte, Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Automatgir: Lettere å kjøre i by, enklere å brukeUlemper: Høyere forbruk, bilen kan ikke taues, kan ligge å veksle mellom 2 gir konstant i oppoverbakker, dårligere akselerasjon Manuel: Mindre bensinforbruk, Mindre belastning på motor, større valgfrihet, bedre akselerasjon, Ulemper: Mer vedlikehold, dårlig i bykjøring, større sjanse for havari, kan være vanskelig å bruke for enkelte, Må si meg enig det med automat gir... Akkurat det i oppverbakke kan det hende at du ligger på et turtall som er for tungt i den ene giret eller for høyt i det andre giret og den skifter for å holde farten oppe... Skulle eletronikken til girkassen feile eller en liten komponent så kan det bli dyrt... Jo, en ennen ting; det er dyrt å skifte olje og filter på atomat, noe du slipper med manuell, bare sjekke nivå på den manuelle. Hvis du kjører mye lavt gir, f.eks 4 og 5 i lave hastigheter sliter det på motoren og girene. Men girkassene er testet slik at de skal tåle det og litt mer til tror jeg... Akkurat sjansen for havari er ikke så stor så lenge olje nivået er greit og man kjører greit med den. På biler med svære v8 er det noen ganger satt inn girkasser som er bygd for sterkere motorer og de holder bedre... Ikke så vanskelig med manuell ved bykjøring, bare lære seg kunsten det Lenke til kommentar
War Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 På disse motorene kan men velge gir selv om den hopper mellom for eks 3-4 gir i oppoverbakker kan man sette den manuelt i "3dje" seelv på en automat. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Det med opp-ned giring i oppoverbakke er så enklelt som å sette sette den i det giret den drar best i, og simsalabim ingen unødvendig giring. På min bil er det gjerne overdriven som ligger og jager av og på men det løses enkelt ved å trykke på en bryter. Det med at turtallet blir litt høyere en det man selv synes er ingen problem ettersom 3 giret på "normale" automatkasser går tåelig høyt, 170 på laurellen min. Bykjøring er en drøm med automat og bakkestart en lek. Og sist men ikke minst ingen clutch som blir slitt. Dyre oljeskift: Mulig det men oljen skal ikke byttes oftere en hver 40 000km. Er til og med egen peilepinne på girkassa så nivå og tilstand på oljen er enkelt å sjekke. Jeg har kjørt 4 år med manuellkasse og 7 år med automat etter det kommer jeg aldri til å gå over til rørepinne igjen. BTW: Å ha noen år med manuellkasse til å begynne med er greit for da lærer man det såpass godt at man ikke glemmer det om man skulle bli nødt til å kjøre bil med rørepinne og man blir ferdig med det stadiet der man må ha kontroll over girkassa. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Du sier noe der, jeg har kjørt mc siden 2001 og bil med gir i kun 6 mnd uten om øvelseskjøring, både 1970 modell og 2005 modell. Har vel ikke allverdens trening med vanlig gir,men skal vel ikke glemme det med det første. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Du sier noe der, jeg har kjørt mc siden 2001 og bil med gir i kun 6 mnd uten om øvelseskjøring, både 1970 modell og 2005 modell. Har vel ikke allverdens trening med vanlig gir,men skal vel ikke glemme det med det første. Jeg har nesten bare kjørt biler med manuell kasse. Så dag på jeg satte meg inn i en bil med automat for å starte så trådde jeg med venstre fot rett nedi golvet, vakke mye til clutch der nei... :!: Andre gangen da jeg kjørte og skulle svinge av veien tenkte jeg manuell kasse og trødde foten inn der cluthcen er for å skifte gir men siden det var automat så trykket jeg bare inn bremsen hardt Lenke til kommentar
Intrudah Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Dette er vel en smaksak.. vil jeg si. Jeg ville valgt manuell, siden jeg bruker å irritere meg over at automatene girer på andre tidspunkt enn det jeg selv ville gjort Effekt og mer bensin/diesel stjeler den også. Det oppstår også mye lettere feil på en automatkasse. Det er mer som kan gå galt, rett og slett Men bevares.. finnes både automatkasser og manuellkasser som fint har passert 300 000km uten noen problemer! Tror dette blir opp til den som skal kjøpe bilen Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) ...siden jeg bruker å irritere meg over at automatene girer på andre tidspunkt enn det jeg selv ville gjort... Det er jo en treningssak; man kan jo langt på vei 'styre' girskiftene med gasspedalen hvis man vil når man har blitt litt kjent med bilen. Og som nevnt lenger opp i tråden (jeg har også en Laurel med automat ) så vil det å skru av overdriven løse eventuelle problemer med at den ikke bestemmer seg for hvilket gir den skal ligge i. Dette skjer relativt sjelden dog; som regel bare i lange og slake oppoverbakker i et visst hastighetsintervall. Nå var riktignok tråden om slitasje, men personlig må jeg legge til at jeg neppe kommer til å kjøpe meg en bil med manuell kasse igjen; har hatt 3 med manuell og 3 med automat hittil. Det er rett og slett så behagelig med automat, og der hvor jeg kjører (Oslo-området) er mulighetene for 'sportslig' kjøring alikevel små og det å slippe å slite ut clutchfoten i kø hver dag er gull verdt Endret 15. august 2005 av Shimano Lenke til kommentar
Intrudah Skrevet 16. august 2005 Del Skrevet 16. august 2005 Joda, vet at man kan styre dem noe med gassfoten.. Men likavel, noen ganger irriterer det.. Har aldri hatt automat selv, ganske enkelt for at jeg ikke vil ha det Kjører mye automat på jobb, så jeg kjenner til hvordan det er likevel.. Forblir nok manuell på meg, kan vurdere automat hvis jeg mister en arm og en fot Lenke til kommentar
War Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Da har jeg iallefall sikkret meg om jeg skulle tråkke på en mine. Kjedelig å bytte bil etter skaden da du ikke var forsikkeret og må ut med mange dollar. Lenke til kommentar
Intrudah Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hehe :!: Kanskje bedre førevar, ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå